Drodzy Perkusiści! Proszę o szczególną uwagę, ponieważ będę opisywał bardzo pięknie brzmiący i wyglądający instrument. Dystrybutor przesłał do testów bębny z nowej serii Masters Premium, a dokładniej z wchodzącej w jej skład linii MMP. Otrzymaliśmy bęben centralny 22” × 16”, tom-tomy wiszące 10” × 9”’ i 12” × 9” oraz tom stojący 16” × 16”. Wszystkie instrumenty wykończono w kolorze Black Pearl (czyli czarnym). Ponieważ tom-tomy nie są montowane na bębnie centralnym, zawiesiłem je na statywie T-2000. A kiedy wszystko było już odpowiednio ustawione – przyjrzałem się bębnom z bliższej perspektywy…
Zacznijmy od bębna centralnego – korpus wykonany jest z 4 warstw klonu, natomiast na krawędziach wzmocniony jest 4-warstwowymi pierścieniami, również klonowymi (jak nietrudno się domyśleć). Drewniana obręcz, w takim samym kolorze jak korpus, w miejscu gdzie montujemy pedał, posiada zabezpieczenie w postaci metalowej chropowatej blaszki. Chroni ona drewno przed zniszczeniem, które może być spowodowane wielokrotnym mocowaniem stopy. Bęben ten nie ma gniazd do mocowania tom tomów, ale za to posiada dwa wyloty powietrza (Golden Ratio), efektownie wyglądające w złotym kolorze. Membranę przykręcamy 10 śrubami. Są one wpuszczone w zaczepy obręczy tak, by tylko kluczyk mógł je przekręcać. Dzięki temu, że nie wystają zbyt mocno, nie niszczą ani futerałów ani nie rysują innych elementów perkusji. Warto również wspomnieć o nóżkach. Końcówki nóżek są obrotowe – gdy naciągniemy je w dół z jednoczesnym przekręceniem ich o 90° w lewo, to ukażą nam się kolce .Gdy wykonamy czynność odwrotną – kolce schowają się. Takie rozwiązanie uwalnia nas od – najczęściej niezbędnego do tej czynności – kluczyka .Wszystkie gniazda śrub oraz inne elementy metalowe są izolowane od korpusu podkładkami z tworzywa sztucznego. Zapobiega to dodatkowym efektom dźwiękowym, często występującym podczas grania.
Tyle o rzemiośle teraz brzmienie… W zależności od nastrojenia można uzyskać ciemne i niskie lub wyższe brzmienie. Dźwięk jest dynamiczny i mocny. Choć chwilami daje się słyszeć delikatne dudnienie. Myślę jednak, że powodem tego są dwie zamknięte membrany. Producent, zapewne w celu zwiększonej ingerencji w brzmienie bębna basowego, dodał specjalny krążek, dzięki któremu możemy w membranie rezonującej wyciąć dwa otwory – większy, tnąc zewnętrzny obrys krążka i mniejszy wewnątrz krążka.
Przejdźmy teraz to tomów. bębny o średnicy 10″ i 12″ strojone są 6 śrubami. O dokładność tej czynności dba odlewana obręcz DieCast. Pod każdą śrubą jest plastikowa podkładka, w tym wypadku w czarnym kolorze. Złoty wylot powietrza (Golden Ratio), tak jak w centralce, dość efektownie się wyróżnia. Ale w tomach 10″,12″ i 16″ mamy tylko po jednym otworze. Wnętrze tomów, pomalowane bezbarwnym lakierem, kontrastuje z czarnymi śrubkami, którymi przykręcone są gniazda. Korpus to 4 warstwy klonu, wzmocnione 4-warstwowymi pierścieniami umieszczonymi na jego wewnętrznych krawędziach. Obydwa bębny mocowane są za pomocą systemu OptiMount – bardzo stabilnego i wytrzymałego rozwiązania. Jego efektywność mogłem sprawdzić dzięki zawieszeniu tomów na statywie T-2000. Trzeci z kompletu tom 16” × 16” strojony jest 8 śrubami i różni się od wyżej omawianych tym, że stoi stabilnie na trzech nóżkach, z których każda – co ważne – ma swój mały znacznik pamięci, regulowany za pomocą kluczyka.
Teraz brzmienie… Ponieważ na opisywane przeze mnie tomy zostały założone naciągi Remo Weatherking Ambasador – czułem, że zabrzmią dość dobrze. Tak też się stało. Bardzo ładne, soczyste, głębokie i wyrównane brzmienie od razu zwróciło moją uwagę. Natomiast jeśli ktoś pragnie więcej „dołu” w brzmieniu powinien zmienić membrany na ciut grubsze. Wtedy tomy nabiorą tej oczekiwanej „mięsistości”
Drodzy Perkusiści! Wiem, że tak naprawdę opisywanie tej klasy instrumentu mija się trochę z celem. Przecież wiadomo, że są piękne, że pięknie brzmią, że sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagającego perkusisty, że sprawdzą się w studiu i na scenie… A wiecie dlaczego to robię?? Ponieważ, gdy włączę telewizor i przez chwilę popatrzę co ci politycy wyrabiają w naszym kraju, to natychmiast muszę wyłączyć odbiornik. Wracam wtedy do pokoju… popatrzę sobie na takie fajne bębny… i wtedy przywracają mi one wiarę w rozum ludzki! W to, że jest na świecie ktoś, kto robi coś dobrze – bo jak już się za coś zabierze, to efekt jego pracy i brzmi i wygląda, a to… WIELKA SZTUKA.
Tekst: Maciej Muraszko
Cena: 10400 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.pearldrum.com
Test ukazał się w numerze 4/2008 miesięcznika Muzyk.