Firma Gibson wprowadziła w tym roku na rynek nową generację instrumentów, w tym także gitar basowych. Wśród tych ostatnich są też cztero- i pięciostrunowe modele EB nawiązujące do klasycznych wzorców. Przedmiotem niniejszego testu jest czterostrunowa gitara basowa EB Bass 4-String 2014.
OPIS
Bas ten posiada klasyczną konstrukcję, aczkolwiek gryf nie jest przymocowany do korpusu przy pomocy śrub (jak to ma miejsce w technologii bolt on), tylko jest przyklejony z użyciem bardzo mocnych i trwałych klejów marki Titebond (połączenie pióro-wpust). Kształty korpusu, gryfu, główki instrumentu są raczej tradycyjne, bardziej przypominają gitary zaprojektowane niegdyś przez Leo Fendera, niż starsze basy Gibsona. Korpus, zbudowany z drewna jesionu bagiennego, posiada raczej proste krawędzie, lekko zaokrąglone. Ten gatunek drewna ma korzystne parametry akustyczne, daje ciepłe i szerokie brzmienie z uwypuklonym zakresem niskich częstotliwości. Górne krawędzi korpusu są bardziej profilowane w odpowiednich miejscach, celem zwiększenie komfortu gry użytkownikowi. Front korpusu chroni klasyczna płytka z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym. Szyjka wykonana jest z jednej części twardego gatunku drewna klonowego. Symetryczna główka od strony frontowej pokryta jest czarną płytką. Na górze widnieje logo firmy, a z tyłu wyryty jest numer seryjny instrumentu oraz dumna informacja „Made in USA”. Klucze rozmieszczone są dwustronnie w kombinacji 2 + 2. Wymiary gryfu oraz jego pozostałe parametru w zasadzie są standardowe. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 40 mm, a na wysokości dwudziestego progu – 60 mm. Rozstaw strun na mostku wynosi średnio 19 mm. Menzura gryfu jest typowa i wynosi 34 cale (86.4 cm). Podstrunnicę wykonano z drewna palisandrowego. Jest ona nieco zaokrąglona. Jej promień krzywizny łuku wynosi 12 cali (30.5 cm). W podstrunnicy umieszczono 20 progów o średniej grubości. Orientację na gryfie ułatwiają okrągłe znaczniki wykonane z akrylowej imitacji masy perłowej. Rozmieszczone są one standardowo. Wyjątek stanowi bardziej ozdobny znacznik na 12 progu z napisem „120th Anniversary” (120-lecie firmy Gibson). Regulacja napięcia pręta usztywniającego gryf znajduje się przy główce. Gryf jest wykończony bezbarwnym lakierem z lekkim połyskiem. W przypadku testowanego egzemplarza korpus jest pokryty lakierem w trzech kolorach, łagodnie zmieniających się (klasyczny Fireburst). Jest to znana kombinacja kolorów czarnego, czerwonego i żółtego, która w miejscach łączenia się daje dodatkowe odcienie.
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
Testowany bas wyposażono w dwa solidne przetworniki pasywne dwucewkowe Gibson z ośmioma rdzeniami magnesów Alnico V. Kontrola brzmienia jest także pasywna, aczkolwiek unowocześniona. Składa się z dwóch potencjometrów głośności, oddzielnych na każdy przetwornik i jednego ogólnego potencjometru barwy tonu, obcinającego górne częstotliwości. Innowacją jest tutaj zastosowanie wyciąganych potencjometrów głośności typu push/pull, co dodatkowo wpływa na brzmienie, poprzez rozłączanie cewek w humbuckerach. Można w ten sposób uzyskać różne kombinacje brzmieniowe w zależności od preferencji użytkownika.
AKCESORIA
Testowany instrument posiada standardowe chromowane akcesoria. Należą do nich solidny mostek firmy Babicz (model Full Contact) i klucze Grover oraz zaczepy do paska. Naciągnięte struny o średniej grubości posiadają warstwę zewnętrzną (owijkę) nie szlifowaną. Gniazdo wyjściowe (jack 1/4”) umieszczone jest w dolnej części korpusu na ściance bocznej. Siodełko wykonano z tworzywa zwanego TekToid.
WRAŻENIA Z TESTU
Gitarę basową Gibson EB Bass testowałem w warunkach studia domowego z zastosowaniem jednego zestawu wzmacniającego. Już na początku miła niespodzianka: instrument jest komfortowy i ładnie odzywa się w każdym rejestrze. „Pasywne” brzmienie jest bardzo stylowe i uniwersalne. Ilość kombinacji brzmieniowych jest tutaj spora, dzięki możliwości przełączania cewek w obu przetwornikach. Jednocewkowe ustawienia przetworników przybliżają barwę EB Bass 4-String do Jazzbassa, dwucewkowe – podążają w stronę Music Mana lub G&L. Oczywiście, mam tu na myśli tylko ogólną charakterystykę, typ brzmienia. Testowany model posiada swoją własną, oryginalną paletę barw. Jej bogactwo sprawia, że instrument ten można wszechstronnie wykorzystać w wielu gatunkach muzycznych.
KOŃCOWE REFLEKSJE
Nowy model gitary basowej firmy Gibson, EB Bass 4-String 2014, jest z całą pewnością bardzo udanym instrumentem. Jest to w pełni profesjonalny instrument posiadający swoją indywidualną klasę. Wykonany jest rzetelnie, bez zarzutu. Pod względem estetyki, projektu oraz brzmienia nawiązuje do dobrych tradycji. Instrument ten jest wygodny w grze, brzmi bardzo dobrze i prezentuje się korzystnie także pod względem wizualnym. Basy z serii EB Gibsona są dostępne także w wersji 5-strunowej. Warto zaznaczyć, że instrument sprzedawany jest w komplecie z estetycznym sztywnym futerałem.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Korpus: jesion bagienny
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Menzura: 34”
Przetworniki: EB Bass × 3
Elektronika: VOLUME × 2 [push/pull], TONE
Mostek: Babicz Full Contact
Cena: 3469 PLN
Do testu dostarczył:
Lauda Audio
ul. Leśna 15A/1
81-876 Sopot
tel. (58) 5550660
Internet: www.lauda-audio.pl, www.gibson.com
Test ukazał się w numerze 7/2014 miesięcznika Muzyk.