Produkty z logo Beyerdynamic cieszą się szacunkiem na całym świecie. To po prostu dobra marka. A wobec produktów dobrej marki każdy ma wysokie oczekiwania. Czy testowane mikrofony sprostają renomie która wyprzedza każdy nowy produkt Beyerdynamic? Wybiegając naprzód odpowiem: tak. Są to jak najbardziej przyzwoite mikrofony, lecz zacznijmy od szczegółów technicznych.
TG-X 61
Mikrofon TG-X 61 przeznaczono do nagłaśniania głosu ludzkiego w takich sytuacjach gdy wokalista (wokalistka) trzyma mikrofon bardzo blisko źródła dźwięku uprawiając następujące style muzyczne: pop, soul i niektóre gatunki muzyki jazzowej. Jest to dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce hiperkardioidalnej. Umieszczono go w litej metalowej obudowie. Zewnętrzna strona obudowy została pokryta cienką warstwą czarnego sztucznego tworzywa zapobiegającego wyślizgiwaniu się mikrofonu z dłoni oraz amortyzującego skutki delikatnych uderzeń. Główkę mikrofonu osłonięto czarna metalową siatką. Wewnątrz siatki umieszczono filtr wytłumiający niepożądane efekty powstające na skutek ruchu powietrza (podczas używania mikrofonu na otwartej przestrzeni) oraz zbyt ekspresyjnie wymawianych sybilantów. Mikrofon wyposażono w tradycyjne gniazdo wyjściowe typu XLR oraz – umieszczony w środkowej części obudowy – wyłącznik (dostępna jest też wersja TG-X 60 pozbawiona przełącznika). TG-X 61 produkuje wysoki poziom sygnału wyjściowego. Brzmienie tego mikrofonu jest bardzo dynamiczne, szczególnie gdy umieszcza się go zgodnie ze wskazaniem producenta – blisko źródła dźwięku. Mikrofon jest rzeczywiści odporny na sprzężenia zwrotne na scenie co zwiększa komfort zarówno wykonawców jak i realizatorów dźwiękowych. Barwa mikrofonu, mimo że jest nieco konturowa jednak dobrze oddaje właściwości brzmienia głosu ludzkiego. Wzmocnienie sygnału w odcinku pasma od 3 do 10 kHz przy redukcji poziomu sygnału w pasmie powyżej 12 kHz. Ułatwia przebicie się nie za głośno śpiewających artystów przez dość głośnie grający zespół na scenie (niestety takie połączenie wokalistów i akompaniujących im zespołów jest wciąż dość częstym zjawiskiem). Z kolei stosowanie kompresorów w wokalnym torze sygnałowym wymaga szczególnej uwagi – wzmocnienie wysokich tonów przez mikrofon niekiedy daje się odczuć (przy mocnej kompresji). Wzmocnienie tonów niskich na odcinku pasma od 50 do 400 Hz (im bliżej źródła ustawimy mikrofon tym większe otrzymamy wzmocnienie na tym odcinku) może okazać się pomocne przy wokalach żeńskich (lub tez zgubne w przypadku męskich basów i barytonów).
OPUS 89
Model Opus 89 to także mikrofon przeznaczony do nagłaśniania głosu ludzkiego. Najlepiej sprawdzi się on w przypadku wokalistów/wokalistek „siedzących” w stylistyce rockowej, popowej, rhythm’n’bluesowej i hip-hopowej. Jest to również dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce hiperkardioidalnej. Głowice mikrofonowa umieszczono w litej metalowej obudowie podobnej do obudowy TG-X 61. Zewnętrzna strona obudowy została pokryta cienką warstwą tego samego czarnego sztucznego tworzywa co obudowa TG-X 61. Głowicę mikrofonu osłonięto posrebrzana metalową siatką. Wewnątrz siatki standardowo umieszczono filtr wykonany z gąbki (podobnie jak i w mikrofonie TG-X 61). Mikrofon został ponadto wyposażony w standardowe gniazdo wyjściowe typu XLR. Opus 89 również charakteryzuje się dość wysokim poziomem sygnału wyjściowego. Brzmienie tego mikrofonu jest również dynamiczne lecz mniej konturowe niż brzmienie TG-X 61. Odporność na sprzężenia zwrotne jest podobna lecz czułość głowicy wydaje się być mniejsza co ułatwia nagłaśnianie wokalu z „ryczącymi” gitarami w tle. Mimo podobnej do TG-X 61 charakterystyki częstotliwościowej, odchylenia od liniowości w przypadku Opus 89 są mniejsze – po prostu mniej słyszalne. Ogólnie można uznać brzmienie Opus 89 za bardziej naturalne i nieco łagodniejsze. Na koniec opisu technicznego należy dodać że każdy z testowanych mikrofonów jest sprzedawany wraz z uchwytem i opakowaniem ochronnym. Charakterystyki częstotliwościowe i kierunkowe TGX 61 umieszczono na rysunkach 1a i 1b , a charakterystyki częstotliwościowe i kierunkowe Opus 89 umieszczono na rysunkach 2a i 2b.
WRAŻENIA
Zarówno TG-X 61 jak i Opus 89 można uznać za bardzo ciekawą propozycję dla realizatorów dźwięku i wokalistów. Każdy z tych mikrofonów cechuje dobra jakość brzmienia. Dzięki możliwości umieszczania mikrofonów bardzo blisko źródła dźwięku głosy nagłaśniane za ich pomocą są czytelne a obecność szumów w sygnale (mówiąc szum mam tu na myśli wszystkie dźwięki wydobywane na scenie z innych instrumentów umieszczonych za wokalistą) jest istotnie niewielka. W połączeniu z naprawdę dobra dynamika czyni to z testowanych mikrofonów bardzo przydatne narzędzie, które powinno znaleźć się na wyposażeniu prawie każdego realizatora dźwięku lub właściciela systemu nagłośnieniowego.
PODSUMOWANIE
Testowane mikrofony TG-X 61 i Opus 89 to produkty udane. Nie pozostaje nic innego jak tylko polecić je wszystkim, którzy lubią śpiewać blisko przy mikrofonie, oraz wszystkim którzy takowych wokalistów muszą nagłaśniać.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
TG-X 61
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalna
Pasmo przenoszenia: 25 Hz – 18 kHz (przy małej odległości od źródła), 90 Hz – 16 kHz (przy większej odległości od źródła)
Impedancja: 280 Ohm
Membrana: macrolon
Ciężar: 345 g
Opus 89
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalna
Pasmo przenoszenia: 35 Hz – 18 kHz (przy małej odległości od źródła), 125 Hz – 18 kHz (przy większej odległości od źródła)
Impedancja 280 Ohm
Membrana: macrolon
Ciężar: 345g
Ceny: 889 PLN (TG-X 61), 849 PLN (Opus 89)
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (058) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.beyerdynamic.com
Test ukazał się w numerze 9/2008 miesięcznika Muzyk.