Przy okazji niedawnego testu klawiatury sterującej firmy Akai wspomnieliśmy pokrótce o dołączonym do niej instrumencie programowym – syntezatorze Hybrid 3. Jest to na tyle interesująca aplikacja, że postanowiliśmy przybliżyć ją Państwu w osobnym tekście. Hybrid 3 to najnowsza wersja syntezatora wirtualnego, którego pierwsze „wcielenie” gościło na naszych łamach siedem lat temu.
Chociaż w Hybrid 3 zmiany zaszły zarówno „wewnątrz” aplikacji jak również w wyglądzie interfejsu graficznego, to nie są one na tyle rewolucyjne aby osoba znająca poprzednie wersje miała jakiekolwiek problemy z obsługą. Przejrzysty i logicznie poukładany wirtualny panel nie powinien zresztą sprawiać większych kłopotów także całkiem nowym użytkownikom. Hybrid 3 to instrument wykorzystujący syntezę subtraktywną i Waveteable, mogący pracować jako wtyczka VST/AU/AAX. W odróżnieniu od pierwszej wersji nie wymaga sprzętowego klucza – po instalacji musimy go jednak autoryzować podając m.in. kod licencji.
Hybrid 3 to właściwie dwa syntezatory w jednym, jako że do dyspozycji mamy dwie niezależne partie (A, B) z identycznym torem sygnałowym. Każda z nich udostępnia trzy oscylatory, sekcję filtracji, cztery generatory obwiedni, wzmacniacz oraz cztery generatory LFO. Do każdej z partii przypisać można ponadto dwa efekty insertowe. Z każdą powiązany jest także dedykowany sekwencer krokowy. Syntezator pozwala na wykorzystywanie w danym czasie zarówno tylko jednej partii jak również używanie obu jednocześnie. Tym sposobem zyskujemy dostęp do instrumentu o 6 oscylatorach. Do każdej z partii przypisany może być dowolny z presetów. Możemy zatem zbudować barwę w oparciu o dwa różne ustawienia tego samego presetu, jak również stworzyć program bazujący na dwóch różnych presetach, tak jakbyśmy korzystali z funkcji LAYER. Dostępna jest również funkcja SPLIT, dzięki której możemy ustalić punkt podziału dla stref powiązanych z partiami A i B.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej torowi syntezy Hybrid 3. Oscylatory numer 1 i 2 udostępniają sześć różnych przebiegów nawiązujących do analogowych oraz możliwość skorzystania z jednego ze 100 przebiegów WAVETABLE jeśli wybierzemy ten typ generatora. W każdym oscylatorze mamy ponadto możliwość odstrojenia (w centach i półtonach), a ponadto dostępne jest pokrętło SHAPE, które służy nie tylko do regulacji kształtu fali. W trzecim oscylatorze mamy do wyboru trzy klasyczne przebiegi (piłokształtny, prostokątny, trójkątny), a także suboscylator i generator szumu. Blok FILTER daje dostęp do dwóch filtrów (pierwszy z trybami DCF i VCF), które mogą być ze sobą połączone w różny sposób. W każdym z nich wybierać możemy spośród ponad 20 typów filtracji, a ponadto mamy do dyspozycji sekcję DIST z sześcioma typami przesteru. Wzmacniacz daje możliwość regulacji głośności danej partii i jej położenie w panoramie, jak również pozwala aktywować efekty insertowe. Określić możemy tu też poziom efektów MASTER dla danej partii, a także poziom podbicia niskich i wysokich częstotliwości realizowanego przez nową funkcję HYPE. W każdym z generatorów obwiedni (FILTER, AMPLIFIER i dwóch MODULATION) możemy regulować poszczególne segmenty korzystając z ich graficznej reprezentacji na wirtualnym panelu. W Hybrid 3 mamy do dyspozycji nie tylko trzy „zwykłe” generatory LFO z możliwością wyboru przebiegu, ale także dodatkowy czwarty nazwany PUMP będący szczególnym rodzajem obwiedni. Tak jak poprzednie wersje instrumentu także najnowsza oferuje sporo w kwestii modulacji. Wszystkie oscylatory, filtry i wzmacniacz udostępniają zakładkę MOD, w której znajdziemy matryce modulacji z trzema komórkami (dla każdego celu czyli parametru z danego bloku wybierać możemy spośród kilkunastu celów). Nie są to zresztą jedyne sekcje instrumentu, w których ustalać możemy powiązania między parametrami poddawanymi modulacji.
W każdej z partii użyć możemy maks. dwóch efektów INSERT, których regulacja obywa się na podstronie EFFECTS. Wybierać możemy spośród ponad 40 algorytmów, a w zależności od efektów regulować możemy typowe dla niego parametry. Znajdziemy tu różnego typu pogłosy, efekty modulacyjne, filtry, efekty typu delay, przestery i inne. Na tej samej podstronie znajdują się zakładki dające dostęp do parametrów związanych z trzema efektami MASTER – CHORUS, DELAY i REVERB.
Każda z partii syntezatora pochwalić się może ponadto „własnym” sekwencerem krokowym, których obsługa odbywa się na odpowiednich podstronach. Każdy z sekwencerów oferuje 9 różnych trybów pracy, z których osiem to rozmaite typy przebiegów i arpeggia. Ostatni tryb pozwala nie tylko wybrać jedną z ponad gotowych 150 fraz przygotowanych przez producenta, ale także umożliwia import własnych plików MIDI. W zależności od trybu możemy dowolnie zaprogramować pattern określając szereg różnych parametrów. Ustawienia z jednego sekwencera możemy bez trudu skopiować do drugiego, a także połączyć je ze sobą dzięki czemu zmiany wprowadzane w jednym realizowane są także w drugim. Możliwe jest również ustawienie różnych trybów pracy lub różnych patternów dla partii A i B, co także prowadzić może do ciekawych efektów. Sekwencje można również wykorzystać do modulacji dowolnych parametrów.
Syntezator udostępnia ponadto funkcje UNISON i DOUBLING, pozwala określić ilość głosów polifonii dla każdej z partii (maks. 32), jak również umożliwia zaprogramowanie czterech kontrolerów MORPH, przy pomocy których możemy sterować wieloma parametrami jednocześnie. Ekranowe pokrętła MORPH powiązać możemy chociażby z kółkami PITCH BEND i MODULATION w naszej klawiaturze, podłączonym do niej kontrolerem czy też funkcją Aftertouch.
Hybrid 3 wyposażono w obszerną bibliotekę obejmującą ponad 1200 presetów, z czego część do zupełnie nowe barwy (a reszta została odświeżona na jego potrzeby). Jest to naprawdę spora kolekcja, a do tego zróżnicowana. Znajdziemy w niej zarówno klasyczne barwy syntezatorowe jak i bardziej rozbudowane presety w pełni korzystające z toru syntezy Hybrid 3 i wszelkich dostępnych w nim funkcji. Dla ułatwienia poszukiwań presety umieszczono w bankach, których nazwy pozwalają zorientować się nam w ich zawartości. Znajdziemy tam m.in. różnego typu pady, rozmaite barwy basowe, sekwencje i arpeggia, barwy pianin elektrycznych, organów i innych instrumentów klawiszowych, bogaty wybór barwy syntezatorowych, programy typu Lead czy barwy efektowe. Naprawdę jest z czego wybierać i nie brak tu ciekawych i inspirujących barw.
Tekst: Przemysław Ślużyński
Producent: AIR Music Technology, www.airmusictech.com
Cena: 149.99 USD
Test ukazał się w numerze 10/2014 miesięcznika Muzyk.