Duńska firma DPA specjalizuje się w produkcji wysokiej klasy profesjonalnych mikrofonów służących do pracy zarówno w studiach nagraniowych, radiowych, telewizyjnych oraz na scenie, przeznaczonych do nagłaśniania wokalu i wszelkich instrumentów. DPA posiada bogatą tradycję i historię związaną z ekskluzywnym duńskim koncernem B&K (Bruel & Kjaer) produkującym między innymi precyzyjną aparaturę pomiarową do testów różnych urządzeń akustycznych, w tym także mikrofonów.
Kilku lat temu pojawiły się niewielkie rozmiarami mikrofony pojemnościowe DPA o uniwersalnym zastosowaniu. Po drobnych ulepszeniach oraz innowacjach stanowią one obecnie nową serię d:vote 4099, której wspólnym elementem poszczególnych modeli jest mikrofon na „gęsiej szyjce” o charakterystyce kierunkowej, superkardioidalnej. Różnice polegają na zastosowaniu odmiennych uchwytów i mocowań do poszczególnych instrumentów. W tej grupie znajduje się model 4099 Bass, który powstał z myślą o kontrabasistach.
DPA d:vote 4099B ma bardzo oryginalny i estetyczny wygląd, o czym w dużej mierze decyduje prosty, a zarazem niezwykle skuteczny i praktyczny sposób zamocowania. Gumowy elastyczny uchwyt zaczepiony na zewnętrznych strunach (przy konwencjonalnym stroju są to struny E i G) doskonale i bezinwazyjnie spełnia swe zadanie. Kabel łączący mikrofon z dołączonym w zestawie gniazdem XLR jest obustronnie odczepiany (złącze MicroDot), co ułatwia montaż i demontaż urządzenia, a także umożliwia łatwą wymianę kabla w razie potrzeby (w przypadku uszkodzenia kabla lub jego wymiany na grubszy, który opcjonalnie jest w ofercie firmy). Gniazdo XLR służy do symetrycznego przyłączenia standardowym kablem mikrofonowym do miksera lub wzmacniacza. Do pracy mikrofonu 4099 potrzebne jest zasilanie prądem stałym 48 V dostarczanym z miksera lub wzmacniacza z opcją Phantom. Standardowa długość „gęsiej szyjki” wynosi 14 cm, jednak opcjonalnie można ją wydłużyć o 7 cm, co może pomóc znaleźć optymalne miejsce na płycie korpusu kontrabasu, z którego pobrany zostaje sygnał akustyczny. Testowany mikrofon można także łączyć bezprzewodowo z mikserem. Jest on kompatybilny z większością systemów bezprzewodowych.
Zakres częstotliwości pracy mikrofonu 4099 wynosi 80 Hz – 15 kHz przy ±2 dB, a zakres dynamiki – 100 dB. Dokładne parametry i specyfikacja techniczna mikrofonu w języku polskim znajdują się na stronie dystrybutora – firmy Audiostacja lub w języku angielskim na stronie producenta.
Model d:vote 4099B testowałem m.in. podczas kilku koncertów w różnych salach oraz w studiu Radia Koszalin. Po kilku minutach szukania „magicznego miejsca” – tak zwanego „sweet spot” uzyskałem bardzo konkretne i wyrównane brzmienie „akustyczne”. Już przy korekcji liniowej – potencjometry w pozycji „0” – brzmienie było bardzo zadowalające. Po niewielkich „kosmetycznych” zmianach było jeszcze lepiej. Istotny był też fakt, że kierunkowa charakterystyka testowanego mikrofonu ogranicza przesłuchy z innych instrumentów, zwłaszcza głośnej z natury perkusji, co zawsze jest zmorą kontrabasistów oraz akustyków. Kolejna pozytywna informacja to stosunkowo duża odporność mikrofonu DPA na sprzężenia zwrotne, co przy dobrym sprzęcie estradowym i odpowiednich umiejętnościach akustyka umożliwia odpowiednią transmisję sygnału mikrofonowego do monitora odsłuchowego. Jest to dobra wiadomość dla kontrabasistów grających bez wzmacniacza lub używających na scenie standardowych zestawów basowych wzmacniających wyłącznie sygnał z przetworników piezoelektrycznych (albo innych przystawek). Dodanie do monitora sygnału mikrofonowego poprawia komfort gry i odczucia estetyczne.
Opisany mikrofon DPA d:vote 4099B można oczywiście włączyć bezpośrednio do wzmacniacza, który jest wyposażony w zasilanie typu Phantom. Niestety tego typu wzmacniacze basowe to ciągle rzadkość nie tylko w Polsce. Przy okazji nasuwa się refleksja i sugestia, że przydałby się także zewnętrzny mały przedwzmacniacz, najlepiej dwukanałowy, zasilany zarówno bateriami i „fantomem”, z możliwością mieszania sygnałów mikrofonowego z piezoelektrycznym oraz prostą korekcją, co byłoby optymalnym rozwiązaniem dla całej rzeszy basistów wykorzystujących standardowe wzmacniacze. Może firma DPA zlituje się w niedalekiej przyszłości nad losem „biednych” kontrabasistów i zechce stworzyć takie urządzenie? Podsumowując można lapidarnie stwierdzić, że mikrofon DPA d:vote 4099B jest bardzo udanym produktem, przyjaznym dla muzyka i akustyka. Brzmi świetnie, jest niewielki, prosty w obsłudze i montażu, do tego prezentuje się estetycznie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Typ: pojemnościowy
Charakterystyka: superkardioidalna
Zakres częstotliwości: 80 Hz – 15 kHz (± 2 dB) z podbiciem o 2 dB w paśmie 10 – 12 kHz
Czułość nominalna (±3 dB): 6 mV/Pa; -44.5 dB re 1 V/Pa
Ekwiwalentny poziom szumów (A-ważone): typowo 23 dB (A) re 20 μPa (max. 26 dB (A))
Odstęp sygnału od szumu: 71 dB (1 kHz @ 1 Pa (94 dB SPL))
Zniekształcenia harmoniczne (THD): <1% do 123 dB SPL Peak / <1% do 120 dB SPL RMS
Zakres dynamiki: 100 dB
Maks. SPL (bez przesterowania): 142 dB
Impedancja wyjściowa: 30–40 Ohm (MicroDot), 100 Ohm (DAD6001)
Połączenie: MicroDot (przejściówka na XLR w zestawie)
Zasilanie: min. 5V – maks. 50V (przez adapter DPA dla systemów bezprzewodowych), Phantom 48V ±4V (przez adapter DAD6001 z wyjściem XLR)
Cena: 2020 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.dpamicrophones.com
Test ukazał się w numerze 4/2013 miesięcznika Muzyk.