Nazwa Masters od dawna elektryzuje perkusistów. Każdy kojarzy ją z zestawem Pearl’a o znakomitych parametrach i świetnym brzmieniu. Zestawy Masters Series Pearl’a produkowane są od blisko 20 lat. Seria ta obejmuje dwie grupy – Masters Custom oraz Masters Premium. W Masters Premium można obecnie wyróżnić jeszcze Masters Premium Maple (MMP) oraz Masters Premium Legend (MPL). Obie serie są identyczne cenowo. To, co je dzieli znajdziemy w budowie korpusów.
Zestawy serii Masters Premium Maple (MMP) zbudowane są z czterech warstw klonu z pierścieniami wzmacniającymi. Korpusy zestawów Masters Premium Legend (MPL) składają się z sześciu warstw sklejki klonowej bez dodatkowych wzmocnień. Pomimo różnicy w liczbie warstw korpusy MPL są tylko 0.4 mm grubsze niż porównywalne wielkością bębny MMP.
Standard budowy korpusów jest niewątpliwie wysoki. Każdy bęben jest idealnie okrągły. Wewnętrzna strona korpusów jest pokryta jasnym lakierem. Krawędzie są precyzyjnie wyprofilowane pod kątem 45°. Wykończenie zewnętrzne oferowane jest w 37 kolorach, a ich pełną listę znajdziemy na stronach importera. Doskonałej jakości lakier testowanego zestawu charakteryzuje się głębią ciepłego, brązowego koloru. Elegancki, aksamitny mat pozwala ukazać wyraźną fakturę drewna. Instrument prezentuje się bardzo stylowo, można powiedzieć wytwornie. Idealnie dopasowane obręcze dużego bębna tworzą harmonijną całość. Pozostałe instrumenty wyposażone są w nowe obręcze Pearl’a – Fat Tone. Połączenie konstrukcji obręczy potrójnie profilowanych z obręczami odlewanymi tworzy lekką i cienką konstrukcję (1.6 mm) o nowych parametrach mających swoje odbicie w brzmieniu. Można powiedzieć, że obręcze te dodają jasności dźwiękom wydobywanym techniką rim-shot lub cross-sticking.
Testowany zestaw składa się z dużego bębna 22” × 18”, wiszących tom tomów 10” × 7” i 12” × 8” oraz tom tomu stojącego 14” × 14”. Nie ma werbla i oprzyrządowania. W ten sam sposób oferowane są inne konfiguracje zestawów, tzn. bęben z tom tomami bez werbla i oprzyrządowania.
W budowie instrumentu można znaleźć wiele szczegółów świadczących o solidności konstrukcji, np. teleskopowe nogi dużego bębna, duże haki napinające przy obręczach tegoż bębna lub masywne zawieszenia tom tomów – Opti-Mount. Wracając do nóg dużego bębna warto zauważyć znakomite rozwiązanie zakrywania bolców zabezpieczających przed przesuwaniem bębna. Szybkim ruchem można zamienić bolec na gumową osłonę. Niby drobiazg, ale każdy kto ma miękki pokrowiec wie jak wygląda jego wnętrze po kilku przypadkowych zahaczeniach ostrym bolcem. To rozwiązanie jak też inne, wymienione wyżej znane są (i sprawdzone) z modeli Reference.
Nową koncepcją stylistyczną są otwory powietrzne ze specjalnym, złotym obrzeżem o nazwie Golden Ratio. Według informacji ze stron firmy umiejscowienie tych otworów wyznaczono za pomocą „starożytnej formuły matematycznej” dzięki czemu otwory te, znajdujące się bliżej membrany rezonansowej zwiększają zawartość niskich alikwotów. W werblu, którego co prawda nie ma, lecz dla pełnej informacji warto o tym wspomnieć, otwory umiejscowione są w trochę inaczej – bliżej górnej membrany, co ma na celu podkreślenie ataku w brzmieniu.
Tom tomy wyposażono w membrany REMO Weatherking – Ambassador. Obie (górna i dolna) przezroczyste. Duży bęben ma również membranę przezroczystą z krążkiem tłumiącym wewnątrz oraz frontową membranę białą – powlekaną, z logo Pearl’a i małym napisem – Masters Legend u dołu membrany. Niestety nie ma żadnych informacji o producencie membran.
Duży bęben o tak cienkim korpusie wytwarza bardzo mało przydźwięków, więc spokojnie można grać na nim bez tłumienia. Brzmienie bębna jest bardzo mięsiste i szerokie, jednocześnie dynamiczne i klarowne. Z mocno napiętymi membranami dźwięk jest jasny, plastyczny i energiczny. Przy niższym stroju nie traci charakteru.
Tom tomy z oryginalnymi membranami generują miękkie brzmienie z otwartym dźwiękiem i idealnym rezonansem dolnej membrany. Mocniejsze uderzenia dodają masywności i dynamiki, nie zmieniając klarowności brzmienia i jego otwartości. Okrągłe brzmienie floor tomu można utrzymać w szerokim zakresie stroju. W zasadzie wszystkie instrumenty można elastycznie dostrajać do wymaganego charakteru stroju. Tom tomy brzmią bardzo dobrze zarówno w wysokim, nazwijmy to jazzowym stroju jak i nisko – rockowo, z wyrazistym „jęknięciem” po ataku.
Z reguły używam membrany z szorstkim pokryciem, więc nie mogłem oprzeć się pokusie sprawdzenia tom tomów z membranami REMO WeratherKing – Ambassador – Coated. Zamiana membran na tom tomach osłabiła minimalnie niektóre z alikwotów, a sam atak stał się odrobinę ostrzejszy. Wybrzmienie również uległo delikatnemu skróceniu. Zabieg zamiany membran może być pożądany przy wyższym stroju instrumentów.
Podsumowując powyższy opis należy zaznaczyć wysoką jakość wykonania instrumentów zestawu Masters Premium Legend. Zarówno formowanie korpusów i jego krawędzi jak i pokrycie ich lakierami są na najwyższym poziomie. To samo należy powiedzieć o wyposażeniu korpusów w elementy techniczne. Ich jakość i funkcjonalność są bez zarzutu a u młodych poszukiwaczy instrumentów mogą wzbudzić entuzjazm.
Sądzę jednak, że dla większości perkusistów najważniejsze jest brzmienie a nie sam wygląd. W przypadku tego instrumentu wykwintność wyglądu idzie w parze ze znakomitym i uniwersalnym brzmieniem. Instrumenty mają duże możliwości adaptacyjne do różnych rodzajów wykonywanej muzyki. Plastyczne i otwarte brzmienie, świetne parametry akustyczne to zalety, których trudno nie zauważyć.
Tekst: Krzysztof Przybyłowicz
Cena 11900 PLN (MPL924 XFP)
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (33) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.pearldrum.com
Test ukazał się w numerze 6/2012 miesięcznika Muzyk.