Yamaha wprowadziła do oferty nowy hybrydowy fortepian z rodziny AvantGrand. Nowy N3X to model flagowy będący następcą instrumentu z 2009 roku, oznaczonego symbolem N3.
Wśród nowości, którymi wyróżnia się N3X są próbki fortepianów Yamaha CFX i Bösendorfer Imperial (pobierane z czterech różnych pozycji), dzięki którym do dyspozycji mamy dwa światowej klasy instrumenty „zamknięte” w jednym, gabarytowo znacznie mniejszym. Za generowanie dźwięku odpowiada technologia Spatial Acoustic Sampling, a fortepian N3X charakteryzuje się maks. 256-głosową polifonią i udostępnia 10 presetów (5 barw fortepianowych, 3 pianina elektryczne, 2 klawesyny).
Instrumenty AvantGrand to jedyne na świecie hybrydy które łączą mechanikę fortepianu – z możliwością jej pełnej regulacji – z bardzo zaawansowanym, wielokanałowym systemem reprodukcji dźwięku w którym każda z sekcji głośników odpowiada za odtwarzanie ściśle określonych próbek.
W instrumencie zastosowano technologie Tactile Response System (TRS) oraz Virtual Resonance Modeling (VRM). Pierwsza odpowiada ze fizyczną imitacje zjawisk mechanicznych które oddziaływają na grającego. Objawia się to „wibrowaniem” klawiszy – zależnym od siły grania oraz pobudzaniem do wibracji korpusu instrumentu poprzez dwa drewniane elementy umieszczone po bokach podstawy do nut. Ta druga to modelowanie rezonansu i wszelkich związanych z tym niuansów charakterystycznych dla akustycznego instrumentu z płytą rezonansową.
N3X wyposażono w klawiaturę obejmującą 88 drewnianych klawiszy (białe pokryte tworzywem Ivorite imitującym kość słoniową, identyczną jak w fortepianach) i wykorzystującą mechanizm młoteczkowy zaprojektowany specjalnie dla serii AvantGrand (Specialized Grand Piano Action). W instrumencie zastosowano również bezkontaktowe sensory optyczne na kilku płaszczyznach położenia klawiszy.
Nowy hybrydowy fortepian wyposażono także w efekty (REVERB, BRILLIANCE, Intelligent Acoustic Control, Stereophonic Optimizer), metronom, rejestrator MIDI (jednościeżkowy, 10 utworów), rejestrator/odtwarzacz audio wykorzystujący nośnik USB (WAV, 16-bit/44.1 kHz) oraz ok. 1.4 MB pamięci wewnętrznej. Instrument udostępnia ponadto stereofoniczne wejście AUX, wyjścia typu XLR i jack 1/4”, dwa wyjścia słuchawkowe, złącza MIDI oraz porty USB (TO HOST, TO DEVICE).
Z punktu widzenia pianisty, poza niemożliwymi do reprodukcji w instrumentach elektronicznych niuansami wykonawczymi AvantGrand N3X to praktycznie jedyna alternatywa dla instrumentów akustycznych która ociera się o doskonałość.
Więcej informacji na stronie pl.yamaha.com.