W dniach 13-15 marca 2019 odbyła się ósma edycja Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych organizowanych przez Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz Centrum Edukacji Artystycznej. Lekcje mistrzowskie, warsztaty, seminaria dla nauczycieli klas perkusji, wystawa fotograficzna i trzy wieczorne koncerty zgromadziły perkusistów prawie z całej Polski. W trakcie koncertów sala koncertowa wypełniona była niemalże do ostatniego miejsca, a w warsztatach i seminariach udział wzięło ponad 120 uczestników.
Z wielu podziękowań i wypowiedzi kierowanych do organizatorów Warsztatów wynika, że z niecierpliwością wyczekiwany przyjazd na perkusyjne święto do Gdańska stał się tradycją dla wielu nauczycieli, uczniów, absolwentów i co bardzo ważne dla rodziców młodych adeptów sztuki perkusyjnej. Zdaniem dyrektora artystycznego warsztatów prof. Piotra Sutta, to właśnie Oni potrzebują bodźca, energii i podpowiedzi jak motywować swoje pociechy do tak ciężkiej, wymagającej wielu poświeceń pracy polegającej na wielogodzinnych ćwiczeniach, żmudnych próbach i wyczerpujących koncertach. Mało kto zdaje sobie sprawę jak wielką rolę odgrywają instrumenty perkusyjne w świecie muzyki, na ilu z nich trzeba się nauczyć grać i ile wiedzy o nich trzeba przyswoić. To, dlatego na Ogólnopolskich Warsztatach Perkusyjnych zobaczyć można wspaniałe instrumenty perkusyjne zarówno solistyczne, orkiestrowe jak i egzotyczne z odległych kontynentów, poznać techniki gry na nich, a także podziwiać znakomitych artystów niemalże z całego świata. Najmłodsi uczestnicy warsztatów od początku uczą się perfekcji, pasji, najpiękniejszej literatury i czerpią radość z gry najlepszych.
Jak co roku, dyrektor artystyczny Warsztatów prof. Piotr Sutt zaprosił światowej sławy profesorów, nauczycieli, kameralistów i solistów perkusistów. Tym razem gościli artyści z USA, Tajwanu, Hiszpanii, Węgier i Polski. W marcowej edycji prym wiodły kotły, instrumenty Ameryki Łacińskiej, technika rudymentarna i kameralistyka. Pierwszy perkusista Orchestra del Teatro dell’Opera di Roma, kotlista współpracujący z mediolańską La Scalą – hiszpański perkusista Ignacio Ceballos Martin – artysta Bergerault, oczarował wszystkich niebywałym kunsztem gry na kotłach i wiedzą na temat instrumentacji oraz tradycji wykonawczych.
Ideą dyrektora warsztatów było ukazanie roli kotłów w muzyce włoskiego belcanto i znaczenie mistrzowskiej edukacji na instrumentach, które najczęściej z wszystkich instrumentów perkusyjnych występują w orkiestrach zarówno operowych, symfonicznych czy kameralnych. Podczas finałowego koncertu słuchacze podziwiali arcydzieła G. Verdiego – uwertury do opery „Nabucco”, „Nieszpory Sycylijskie” i „Dies Irae” z „Requiem” w opracowaniu na fortepian i oryginalne sekcje instrumentów perkusyjnych. Niezapomnianą brawurową interpretację włoskiego mistrza zaprezentowała Aleksandra Mozgiel realizująca partie orkiestry na fortepianie w towarzystwie Ignacia Ceballos Martina, Piotra Sutta i Gdańskiej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales. Nie zabrakło także duetów wykonywanych na kotłach Bergerault przez Ignacia Ceballos Martina i Piotra Sutta. Pierwszy raz w ramach warsztatów metodycznych dla nauczycieli klas perkusji poruszone zostały tematy związane z często niedocenianą rolą akompaniatora – przewodnika dla młodych adeptów współczesnych instrumentów po meandrach stylistyki minionych epok i zasadach współpracy artystycznej.
Tradycyjnie już nie zabrakło promocji młodych artystów – wielokrotni laureaci międzynarodowych konkursów – bracia Jen-Ting i Jen-Yu Chien (Tajwan) tworzący duet Twincussion Percussion Duo, byli niewątpliwą atrakcją Warsztatów. Lekcje mistrzowskie i seminaria przez nich prowadzone pokazywały tradycje wykonawcze, metody ćwiczenia i techniki koncentracji oparte na azjatyckich doświadczeniach, tytanicznej pracy i filozofii Wschodu.
Julie i Lalo Davila (USA) prowadzili warsztaty gry na instrumentach latynoamerykańskich, werblach, tenorach i bębnach basowych wchodzących w skład tradycyjnych amerykańskich marszowych formacji perkusyjnych. Julie zaprezentowała własne kompozycje i aranżacje przygotowane specjalnie na koncerty oraz przedstawiła ścieżkę edukacyjną pozwalającą na doskonałe i bezstresowe opanowanie techniki rudymentarnej jak również muzyki ciała – body music. Lalo Davila to artysta obdarzony niebywałym talentem, nie tylko perkusyjnym, kompozytorskim, aktorskim, ale i wokalnym. Śpiewane, gwizdane i w tajemniczy sposób wydobywane dźwięki towarzyszące jego wirtuozowskiej grze na timbalesach, fascynowały i szokowały wszystkich uczestników lekcji mistrzowskich i koncertów. Niesamowita koordynacja rytmiczna i doskonale przemyślana interpretacja były tematami jego lekcji, seminariów dla nauczycieli i programu koncertów.
27-letni węgierski perkusista Máté Jancsovics poprowadził warsztaty gry na zestawie perkusyjnym, zaprezentował nowatorskie rozwiązania łączenia tradycyjnych akustycznych instrumentów z najnowszą elektroniką oraz metody wykorzystania ich w procesie dydaktycznym. Dzięki firmie Roland uczestnicy warsztatów i koncertów mogli podziwiać hybrydowe instrumenty i wyśmienitą technikę oraz precyzję rytmiczną młodego artysty.
Popisy efektownej przestrzennej gry na talerzach, rozbudowanych układów choreograficznych, dziesiątki synchronicznych trików wykonywanych pałeczkami werblowymi i basowymi towarzyszyły występom Gdańskiej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales kierowanej przez prof. Piotra Sutta. Zgodnie z tradycją warsztatów zespół przygotował kolejne premiery opracowań i kompozycji lidera zespołu prezentowane na koncertach. Tym razem zabrzmiała m.in. „Wiosna” A. Vivaldiego i „Magnificat” J.S. Bacha, oraz utwory wykonywane wspólnie z Julie i Lalo Davila, Ignacio Ceballos Martinem, Twincussion Duo i Aleksandrą Mozgiel. Metody aranżacji, zasady doboru repertuaru, system pracy zespołu, zestawy grupowych ćwiczeń na instrumentach perkusyjnych dla najmłodszych i zaawansowanych uczestników składały się na tematykę warsztatów oraz seminariów prowadzonych przez prof. Piotra Sutta.
Zwieńczeniem finałowego koncertu warsztatów było wykonanie przez siedemnastoosobowy zespół porywającej kompozycji „Lalopalooza” Andy Smitha, w którym realizującemu solowe partie na timbalesach Lalo Davila towarzyszyli: Julie Davila, Ignacio Ceballos Martin, Twincussion Percussion Duo, Piotr Sutt, Bartłomiej Sutt, Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales oraz sekcja dęta z OSM I i II stopnia w Gdańsku. Publiczność wstając z miejsc długo dziękowała gromkimi brawami za doznania artystyczne i przygotowanie koncertów.
Warsztaty wzbogacała obiecana na poprzedniej edycji wystawa prac fotograficznych „Perkusja w ruchu” będąca artystyczną relacją z VII Warsztatów. Przepiękne fotografie autorstwa Julii Klim, Julii Koprowskiej, Weroniki Lilli, Laury Małeckiej i Matyldy Rabiegi pracujących pod kierunkiem Tomasza Zerka z Zespołu Szkół Plastycznych w Gdyni stanowiły artystyczne dopełnienie muzycznych wrażeń.
Ogólnopolskie Warsztaty Perkusyjne w Gdańsku stały się znanym na świecie wydarzeniem, na które zjeżdżają się najwybitniejsi wykładowcy i artyści chcący dzielić się swoją wiedzą z polskimi perkusistami. W poprzednich edycjach Warsztatów gośćmi byli między innymi: prof. John R. Beck, prof. Emmanuel Séjourné, Ruud Wiener, NanaFormosa Percussion Duo, SR9 TRIO, prof. Jean-Baptiste Leclere, dr Dan Moore, dr Julie Hill, Piano Meets Vibes, dr John Wooton, prof. Anders Åstrand, Michael Schack, prof. Dmitry Lukiyanov, prof. Fredrik Engdahl, prof. Massimo Pastore, prof. Boris Estrin, prof. Krzysztof Przybyłowicz, prof. Radosław Szarek, dr Miłosz Pękala, Walter Mertens, Luc Goos Francesca i Claudio Santangelo, Cezary Konrad, Tomasz Łosowski, Adam Tkaczyk i Mariusz Mocarski.
Podsumowując relację należy stwierdzić, że podczas bardzo intensywnych trzech dni perkusyjnego festiwalu w Gdańsku uczestnicy podziwiali dziesiątki najwyższej klasy instrumentów zgromadzonych na estradzie i w salach wykładowych, uczestniczyli w ponad 50 godzinach wykładów, lekcji mistrzowskich, seminariów dla nauczycieli oraz podziwiali kunszt wykonawczy artystów na trzech wieczornych koncertach. Dzięki wystawie i czynnym stoiskom z instrumentami perkusyjnymi mogli wypróbować konkretne modele pałeczek i instrumentów, a w wolnych chwilach oglądali zatrzymaną w artystycznym kadrze niezwykłą ekspresję i co najważniejsze przez cały czas chłonęli najwyższą sztukę i głęboką wiedzę niezbędną do bycia artystą i prawdziwym nauczycielem przepełnionym pasją i radością.
Magazyn Muzyk wraz z Radiem Gdańsk tradycyjnie już towarzyszył Ogólnopolskim Warsztatom Perkusyjnym i wyraża nadzieję, że następne edycje będą prezentowały kolejne, równie wielkie osobistości świata perkusji oraz gościły coraz większe rzesze młodych perkusistów starających się dorównać mistrzom poprzez zdobywanie wiedzy i doświadczeń – czego Wam, Organizatorom i sobie życzymy!
Relacja ukazała się w numerze 5/2019 miesięcznika Muzyk.