Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit w Łodzi obecna będzie m.in. firma Aplauz, a w programie warsztatów towarzyszących tej imprezie znajdą się wykłady poświęcone wybranym produktom pochodzącym z oferty trzech marek dystrybuowanych przez nią – Neumann, Sennheiser oraz Alcons. O szczegóły zapytaliśmy Prezesa Aplauz Sp. z o.o. – Grzegorza Fotka.
Zacznijmy może od tego, co będzie dokładnie tematem przygotowanych przez Waszą firmę warsztatów?
Grzegorz Fotek: Na tegorocznej edycji Soundedit poprowadzimy wykłady dotyczące trzech marek z naszego portfolio: Neumann, Sennheiser i Alcons. Zaprezentujemy m.in. najnowszy system kalibracji monitorów studyjnych – Automatic Monitor Alignment – opracowany przez inżynierów Neumanna we współpracy z niemieckim Instytutem Fraunhofera. Opowiemy o pionierskiej technologii wysokoskutecznych, opatentowanych przetworników Pro-ribbon, stosowanej z powodzeniem przez Alconsa w dużych systemach nagłośnieniowych. Postaramy się również omówić wszystkie najważniejsze zagadnienia związane z bezprzewodowymi systemami mikrofonowymi na przykładzie rozwiązań firmy Sennheiser: od produktów typu entry-level jak XSW-D, po zaawansowane profesjonalne systemy Digital 6000 i Digital 9000. Podczas Soundedit będziemy chcieli podzielić się nie tylko wiedzą teoretyczną na temat tych produktów, ale także praktyczną, zdobytą przez nas oraz użytkowników naszego sprzętu. Wiemy, jak wysoki poziom branżowy reprezentują zarówno wykładowcy jak i uczestnicy tego wydarzenia, dlatego liczymy również na wymianę doświadczeń i konstruktywne dyskusje.
Od niedawna firma Neumann ma w ofercie wspomniany system Automatic Monitor Alignment wykorzystujący mikrofon pomiarowy i specjalne oprogramowanie. Jakie są największe zalety tego narzędzia z punktu widzenia realizatorów?
Grzegorz Fotek: System Automatic Monitor Alignment składa się ze specjalnego indywidualnie skalibrowanego mikrofonu pomiarowego Neumann MA 1 oraz dedykowanego oprogramowania, które możemy zainstalować na komputerach PC oraz Mac. System został opracowany, by zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku w każdym pomieszczeniu, w którym używane są monitory Neumanna – od domowych studiów po profesjonalne reżyserki. Mikrofon wraz z oprogramowaniem pozwala przeprowadzić dokładną analizę akustyczną danego pomieszczenia. Zaawansowane algorytmy kalibracji, opracowane wspólnie z wiodącym światowym instytutem przetwarzania dźwięku, Fraunhofer IIS, gwarantują optymalnie dostosowaną korekcję amplitudy i fazy dla dokładnego i niezawodnego monitorowania.
Proces automatycznej kalibracji monitorów Neumanna nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy akustycznej, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją i odpowiednio podłączyć sprzęt – oprogramowanie poprowadzi użytkownika krok po kroku. Na podstawie zmierzonych danych soft ustali właściwości akustyczne pomieszczenia i wygeneruje indywidualne parametry korekcji zgodnie z krzywą docelową obliczoną dla danego pomieszczenia. Co istotne, użytkownik może ręcznie dostosować krzywą do swoich potrzeb. Kluczową cechą wyróżniającą ten system kalibracji jest to, że nie dąży on za wszelką cenę do spłaszczenia krzywej i uzyskania liniowości brzmienia, tylko proponuje użytkownikowi taką konfigurację monitorów, która powinna brzmieć najlepiej w danym środowisku.
Jednym z rozwiązań stosowanych przez firmę Alcons w swoich zestawach głośnikowych jest ProRibbon i oparte na nim przetworniki wstęgowe. Co jest najmocniejszą cechą tej technologii?
Grzegorz Fotek: Pro-ribbon to przetwornik wstęgowy znany m.in. z mikrofonów czy monitorów studyjnych. Aby móc zastosować go w dużych systemach koncertowych, trzeba było go udoskonalić tak, by uzyskać większą moc i efektywność. Ta sztuka udała się Philipowi de Haanowi – inżynierowi Alconsa z ponad 20-letnim doświadczeniem w tej technologii przetworników. W porównaniu do innych rozwiązań, technologia Pro-ribbon charakteryzuje się ekstremalnie niskimi zniekształceniami, zaledwie 1/10 THD tradycyjnych przetworników. Ze względu na inną zasadę działania przetworniki Alconsa oferują niezwykle naturalną barwę dźwięku (brak efektu „progu kompresji”), zachowując ten sam balans tonalny na wszystkich poziomach ciśnienia akustycznego. Dodatkowo, projekcja dźwięku jest bardzo precyzyjna, dzięki czemu eliminujemy niezamierzone projekcje boczne i ograniczamy niepożądane odbicia fali akustycznej.
Rynek systemów bezprzewodowych cały czas jest w ruchu musząc nadążać nad zmianami technologicznymi, przepisami i wymaganiami użytkowników. Na co w swoich produktach stawia przede wszystkim firma Sennheiser?
Grzegorz Fotek: Swoją premierę miał niedawno najnowszy system bezprzewodowy Sennheiser – Evolution Wireless Digital. Ten cyfrowy system bezprzewodowy jest doskonałym odzwierciedleniem filozofii marki i całego procesu opracowywania produktów. Można powiedzieć, że mikrofony EW-D powstały na bazie profesjonalnych systemów Digital 6000 i Digital 9000, czerpiąc garściami z najlepszych rozwiązań technologicznych. Bardzo dobre parametry, zachwycająca jakość dźwięku i ogromne możliwości, które oferuje ten system, idą w parze z prostotą obsługi – EW-D jest bardzo przyjazny nawet dla nieprofesjonalnego użytkownika. I tu widzimy jak Sennheiser podchodzi do procesu opracowywania swoich produktów: najpierw firma skupia się na opracowaniu bezkompromisowej, najlepszej możliwej technologii (D6000 i D9000), dedykowanej najbardziej zaawansowanym profesjonalistom, by później zwiększyć dostępność tej technologii dla szerszego grona klientów. EW-D również reprezentuje podejście marki do użytkowników, których stawia w centrum uwagi: system Evolution Wireless Digital doskonale uzupełnia ofertę marki, dzięki czemu każdy klient może wybrać odpowiedni dla siebie produkt bez uszczerbku na jakości.
Więcej informacji o produktach dystrybuowanych przez firmę Aplauz można znaleźć na stronie aplauzaudio.pl.
Wykłady odbędą się w piątek 22 października (początek o godz. 11:00) w Sali Konferencyjnej C hotelu Doubletree by Hilton, a poprowadzą je Grzegorz Fotek i Tomasz Trzebiatowski.
Strona internetowa festiwalu: soundedit.pl