W programie warsztatów, które odbędą się podczas tegorocznej edycji Festiwalu Soundedit w Łodzi znajdzie się m.in. wykład poświęcony systemowi L-ISA francuskiej firmy L-Acoustics pozwalającemu uzyskiwać hiperrealistyczny, immersyjny dźwięk podczas wydarzeń o różnym charakterze. Poprowadzi go Jerzy Kubiak – inżynier systemów nagłośnieniowych i realizator dźwięku, prowadzący własną firmę produkcyjną, współpracujący z Audio Plus i Fotis Sound. Z tej okazji zapytaliśmy go o system L-ISA oraz same warsztaty.
Co będzie tematem wykładu?
Jerzy Kubiak, Audio Plus: Pełny tytuł wykładu to: „Hiperrealistyczny, immersyjny dźwięk L-Acoustics L-ISA – case study Preisner’s Music”. Na przykładzie koncertu Zbigniewa Preisnera, zrealizowanego w Krakowie w 2019 roku, będę mówić o tym, jak technologia L-ISA zapewnia nieporównywalne z niczym wcześniej przeżycie koncertu. Była to druga realizacja w tej technologii w Polsce, pierwsza w pełni polska produkcja tego rodzaju, i przy okazji pierwsze moje doświadczenie „w praniu” jako inżyniera systemu po uzyskaniu certyfikatu producenta.
Czy byliście już wcześniej na Soundedit, jakie są Wasze doświadczeni związane z tą imprezą?
Jerzy Kubiak: Od kilku lat bierzemy udział w tej imprezie, to najważniejsze wydarzenie branży pro-audio w Polsce. W tym roku, podobnie jak zeszłym, odbywa się w nieco okrojonej postaci, ze względu na pandemię. Ale dzięki temu jest poszerzona o streaming i dostępność nagrań wykładów. Co do przyszłych lat – mamy już pomysły!
Czym – w największym skrócie – jest system L-ISA firmy L-Acoustics?
Jerzy Kubiak: Przede wszystkim to nie jest to, o czym większość myśli na hasło „dźwięk przestrzenny”. Nie chodzi o to, że słuchacz słyszy wybuchy za plecami, albo przelot samolotu nad sobą, bo to dzisiaj już nie jest nic nadzwyczajnego, a uzyskanie takiego efektu w technologii L-ISA to prosty zabieg przy programowaniu. Chodzi o bardzo dokładne reprodukowanie obrazu akustycznego sceny dla większości widzów. Producent nazywa to hiperrealizmem, trudno znaleźć lepsze określenie – po prostu koncerty dotychczas nie miały szans brzmieć równie naturalnie.
Jakie są zalety tego systemu z punktu widzenia słuchacza?
Jerzy Kubiak: Wierny obraz akustyczny dostępny jest dla znacznie większego grona widowni niż w przypadku konwencjonalnego systemu koncertowego. Krótko mówiąc, każdy słuchacz słyszy dokładnie to samo, tak jak to zaplanował reżyser dźwięku. System główny L-ISA zbudowany jest z wielu głośników rozmieszczonych na szerokości sceny, dzięki czemu instrumenty lub głosy (zwane zbiorczo obiektami) nagłośnione są z dedykowanych głośników lub źródeł pozornych pomiędzy głośnikami. Dzięki temu zachowana jest zbieżność audiowizualna, większa czytelność, naturalne brzmienie i większa zrozumiałość mowy. Istnieje też większa możliwość demaskowania dźwięków, czyli rozróżnienia instrumentów rozmieszczonych na scenie w tej samej pozycji. Odwołując się do emocji – to jest przeżycie niemożliwe do porównania z niczym innym.
Jakie wyzwania stoją przed realizatorem używającym tego systemu?
Jerzy Kubiak: Wbrew pozorom ograniczeniem jest tylko wyobraźnia realizatora. Podczas realizacji koncertu w technologii L-ISA realizator nie ma więcej zadań niż zwykle, bo samych urządzeń pilnuje inżynier systemu, czyli taka osoba jak ja. Prawdziwym wyzwaniem dla realizatora jest wykorzystanie potencjału technologii. Stosujemy tu tzw. miksowanie obiektowe, a co za tym idzie, możemy podchodzić do brzmienia instrumentów bardziej indywidualnie.
Więcej informacji na temat systemy L-ISA można znaleźć na stronie firmy Audio Plus – dystrybutora produktów marki L-Acoustics.
Wykład, który poprowadzi Jerzy Kubiak odbędzie się odbędą się w piątek 22 października (początek o godz. 15:00) w Sali Konferencyjnej C hotelu Doubletree by Hilton.
Strona internetowa festiwalu: soundedit.pl
zdjęcie: Jerzy Kubiak – inżynier systemu L-Acoustics L-ISA – Audio Plus, Fotis Sound