Tak jak inne branże, także „nasza” związana z produkcją i sprzedażą instrumentów i sprzętu muzycznego podlega tym samym mechanizmom rynkowym, a firmy borykają się z podobnymi problemami co producenci innych dóbr. Niczym dziwnym nie są zatem restrukturyzacje, przejęcia, konsolidacje i inne działania w ramach których zmienia się struktura firm czy kwestie własnościowe.
Od lat obserwujemy wszelkie ruchy na rynku informując o nich czy to na łamach naszego miesięcznika czy też na naszej stronie internetowej. Także rok 2018 przyniósł ze sobą szereg tego typu zmian, mniej lub bardziej spektakularnych.
Swoistą „wyprzedaż” marek zakończyła w tym roku firma LOUD Audio LLC należąca do funduszu Transom Capital Group. Najpierw sprzedała firmę Ampeg koncernowi Yamaha (a dokładniej powstałemu w tym roku oddziałowi Yamaha Guitar Group), a następnie w nowe ręce trafiły kolejno firmy Martin Audio i EAW. O ile w pierwszym przypadku doszło do tzw. wykupu menedżerskiego (zarząd Martin Audio przejął kontrolę nad firmą we współpracy z funduszem inwestycyjnym private equity – LDC), to właścicielem drugiej z tych nagłośnieniowych marek została RCF Group. Nie był to zresztą jedyny w tym roku zakup włoskiej spółki, gdyż w grudniu przejęła ona także z rąk The Riverside Company firmę DPA Microphones.
Nowych właścicieli znalazło też kilkanaście innych firm zajmujących się produkcją instrumentów, sprzętu muzycznego, akcesoriów lub oprogramowania. Nowym właścicielem marki Radial Engineering została firma Ultimate Support, natomiast producent pasków do gitary Levy’s Leathers został przejęty przez Gator Cases. Pozostając jeszcze wśród sprzętu gitarowego – marka Black Diamond Strings trafiła w ręce Sfarzo Guitar String Company. W sektorze perkusyjnym też odnotowano zmiany. Cardinal Percussion w krótkim czasie przejęło dwie firmy – Attack Drumheads i Wuhan Cymbals & Gongs, natomiast nowym właścicielem Mike Balter Mallets została firma Zildjian. Także firma St. Louis Music postanowiła powiększyć swoje portfolio o nowe marki włączając do niego DEG Music Products oraz H.W. Products specjalizujące się w akcesoriach dla instrumentów dętych. Od tego roku marka Cakewalk (należąca dotąd do Gibson Brands) znajduje się w rękach BandLab Technologies, a właścicielem firmy SoundSwitch został Denon DJ. Firma Steinberg zakupiła przedsiębiorstwo Xewton, a firma Logitech kojarzona głównie z myszkami i innymi peryferiami komputerowymi zakupiła firmę Blue Microphones. Jedną z ostatnich transakcji w tym roku był zakup przez DiGiCo firmy KLANG:technologies.
W ciągu kończącego się roku 2018 byliśmy też świadkami kolejnych odcinków sagi o koncernie Gibson, aż pod koniec października poznaliśmy nowego prezesa / dyrektora zarządzającego, a także innych nowych członków rady nadzorczej. Firma pożegnała się ostatecznie z Memphis.
Skoro już mowa o zmianach na szczytach władz to nowych CEO zyskały w tym roku chociażby takie firmy jak AVID czy Zildjian. Do ciekawego „transferu” doszło w przypadku firmy Apogee Electronics, której nowym dyrektorem zarządzającym został Phil Wagner pracujący wcześniej w firmach Focusrite Novation Inc. oraz Solid State Logic.
Rok 2018 przyniósł też ze sobą oficjalny powrót marki Sequential, a idealną okazją dla Dave’a Smitha okazało się 40-lecie syntezatora Prophet-5.
Nie brakowało też plotek, pogłosek i dywagacji na temat różnych firm (takie informacje pojawiły się chociażby w odniesieniu do Steinway & Sons i ewentualnych chińskich inwestorów).
Jak widać, przejmowane są nie tylko banki czy kluby piłkarskie – w branży muzycznej też się dzieje…