Jedną z istotnych grup produktów wśród procesorów sygnałowych wykorzystywanych w studiu – czy to domowym czy też rozbudowanym profesjonalnym – są przedwzmacniacze mikrofonowe. Mimo, że preampy znajdują się przecież także w interfejsach audio czy konsoletach to cały czas nie brakuje na rynku samodzielnych urządzeń tego typu, skierowanych do użytkowników o różnej zasobności portfela. Są to zarówno modele dostępne o lat, jak i produkty o znacznie krótszym stażu rynkowym, gdyż nowe przedwzmacniacze dość regularnie pojawiają się w ofercie różnych firm. W zestawieniu, które publikujemy w tym numerze naszego miesięcznika zgromadziliśmy informacje o ponad czterdziestu preampach pochodzących z oferty trzynastu różnych producentów.
Są to urządzenia wykorzystujące różne rozwiązania technologiczne, a wiele z nich jest w mniejszym lub większym stopniu opartych na klasycznych przedwzmacniaczach sprzed lat. Różnice między produktami zgromadzonymi w zestawieniu dotyczą nie tylko aspektów konstrukcyjnych i specyfikacji technicznej, ale także liczby kanałów, dodatkowych funkcji i sekcji czy typu zastosowanej obudowy.
Wśród prezentowanych przedwzmacniaczy znajdziemy zarówno urządzenia lampowe jak i tranzystorowe, a także modele wykorzystujące jednocześnie obie technologie. W gronie tym są także produkty, w których zastosowano technologie cyfrowe. Niezależnie od zaimplementowanych rozwiązań, preampy zgromadzone w zestawieniu (jak i inne tego typu produkty) oferują zbliżony zestaw elementów kontroli. Oczywiście w poszczególnych urządzeniach mają one różne parametry, z czego wynika m.in. zróżnicowanie panujące wśród dostępnych na rynku przedwzmacniaczy. Są to przede wszystkim – regulacja wzmocnienia, tłumik sygnału wejściowego oraz filtr górnoprzepustowy, czasami także przełącznik fazy. Do tego dochodzą też różne dodatkowe układy czy sekcje, gdyż w zestawieniu prezentujemy również urządzenia które poza preampem udostępniają też inne bloki, przez które podąża sygnał w drodze z wejścia do wyjścia. W najbardziej rozbudowanych modelach mamy do czynienia z tzw. procesorami mikrofonowymi oferującymi cały złożony tor sygnałowy, w którego skład wchodzą dodatkowe sekcje takie jak korektor, kompresor czy bramka szumów. Oczywiście są też przedwzmacniacze, które wyposażono dodatkowo jedynie w któryś z tych układów, np. korektor lub kompresor.
Jedną z cech przedwzmacniaczy, na którą należy zwrócić uwagę przymierzając się do zakupu jest liczba kanałów. Wśród urządzeń prezentowanych w zestawieniu są zarówno modele jednokanałowe, jak i oferujące dwa, cztery czy nawet osiem preampów o tej samej architekturze. Określenie liczby potrzebnych nam kanałów pozwoli ograniczyć grono modeli znajdujących się w polu naszych zainteresowań.
W przypadku prezentowanych urządzeń podstawowymi gniazdami służącymi do wprowadzania sygnałów są wejścia mikrofonowe. Oczywiście pozwalają one na podłączenie mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych. W modelach z większą liczbą kanałów zasilanie Phantom jest najczęściej aktywowane niezależnie dla każdego z wejść choć są też wyjątki. Większość prezentowanych przedwzmacniaczy pozwala też na na wprowadzanie sygnałów z innych źródeł. Oprócz wejść obsługującymi sygnały o poziomie liniowym, część modeli oferuje także dedykowane wejścia instrumentalne pozwalające podłączyć np. gitarę elektryczną. Jeśli zależy nam na takiej możliwości to warto sprawdzić czy interesujący nas model ją oferuje. Poza wejściami, do dyspozycji mamy też oczywiście wyjścia analogowe, a niekiedy także gniazda INSERT. Do tego mogą jeszcze dojść złącza cyfrowe (montowane fabrycznie lub oferowane na opcjonalnych kartach) o różnych parametrach. Preampy udostępniać mogą także rożne dodatkowe gniazda, w tym WORD CLOCK, MIDI czy USB, a także złącza związane z dodatkowymi sekcjami.
Dostępność gniazd jest częściowo związana z kolejną kwestią czyli typem obudowy. W zestawieniu znalazły się bowiem zarówno urządzenia przeznaczone do montażu w skrzyni rack czy takie które możemy ustawić na biurku, jak również moduły – w tym w popularnym formacie 500. W przypadku tych ostatnich ilość i rodzaj gniazd uzależniony jest od skrzynki, w której będą one zamontowane, chociaż niektóre z nich oferują dodatkowo wejście na panelu frontowym.
Jak widać w umieszczonej obok tabelce zróżnicowanie ze względu na cenę jest naprawdę duże, gdyż wśród prezentowanych przedwzmacniaczy są zarówno modele kosztujące kilkaset złotych, jak i takie za które trzeba zapłacić kilkanaście tysięcy. Oczywiście wpływ na tak duży zakres cen mają różne parametry i cechy, ale najważniejsze z punktu widzenia potencjalnego nabywcy jest to, że niezależnie od ustanowionego pułapu cenowego może on wybierać spośród różnych modeli.
PRZEDWZMACNIACZE ZGROMADZONE W ZESTAWIENIU
1. Behringer Tube Ultragain MIC100 – 200 PLN
2. Behringer Tube Ultragain MIC200 – 245 PLN
3. Behringer Tube Ultragain MIC500USB – 305 PLN
4. Behringer Ultragain Pro MIC2200 – 485 PLN
5. PreSonus TubePre V2 – 599 PLN
6. PreSonus BlueTube DP V2 – 995 PLN
7. Lindell Audio 6X-500 – 1650 PLN
8. Focusrite Scarlett OctoPre – 1900 PLN
9. Warm Audio WA12-500 MKII – 2090 PLN
10. Focusrite ISA One – 2350 PLN
11. Warm Audio WA12 MKII – 2490 PLN
12. RME Audio Quadmic II – 2590 PLN
13. Focusrite Scarlett Octopre Dynamic – 2900 PLN
14. Sontronics Sonora II – 2990 PLN
15. Warm Audio TB12 – 3250 PLN
16. Focusrite Clarett OctoPre – 3300 PLN
17. WesAudio Due-Pre – 3400 PLN
18. Lindell Audio EVO-6 – 3500 PLN
19. PreSonus Digimax DP88 – 3590 PLN
20. Universal Audio 710 Twin-Finity – 3750 PLN
21. Heritage Audio 73JR – 3950 PLN
22. Focusrite ISA Two – 4300 PLN
23. Midas XL48 – 4420 PLN
24. Dizengoff Audio D4 – 4470 PLN
25. Dizengoff Audio DA2 – 4470 PLN
26. Universal Audio SOLO/610 – 4700 PLN
27. PreSonus ADL 700 – 4830 PLN
28. Heritage Audio TT-73 – 5000 PLN
29. Heritage Audio 2264 JR – 5800 PLN
30. RME Audio Octamic II – 5890 PLN
31. Warm Audio WA-412 – 6890 PLN
32. Focusrite ISA 428 MkII – 7200 PLN
33. Focusrite ISA 430 MkII – 8500 PLN
34. RME Audio Octamic XTC – 8990 PLN
35. Charter Oak MPA-1 – 9000 PLN
36. Heritage Audio DTT-73 – 9250 PLN
37. Universal Audio 4-710d Twin-Finity – 9350 PLN
38. Heritage Audio DMA-73 – 9500 PLN
39. Heritage Audio 1073/500 – 9800 PLN
40. Heritage Audio 1073 – 9800 PLN
41. Focusrite RedNet 4 – 9900 PLN
42. Heritage Audio 6673 – 11600 PLN
42. Focusrite ISA 828 – 11800 PLN
44. Universal Audio 6176 – 11990 PLN
45. RME Audio DMC-842 – 15500 PLN
46. RME Audio Micstasy – 16700 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 11/2017 miesięcznika Muzyk.