Związek Producentów Audio Video podsumował sytuację na polskim rynku muzycznym w roku 2019. Z ogłoszonej przez ZPAV informacji wynika że ogółem zanotowano wzrost o 8.9%, w czym duży udział miał streaming.
Według danych ZPAV, w ciągu 12 miesięcy 2019 roku sprzedaż muzyki na polskim rynku osiągnęła poziom 326.4 mln PLN, co daje Polsce 23. miejsce w światowym rankingu. W porównaniu z poprzednim rokiem (2018) oznacza to wzrost o wspomniane już 8.9%. Na uwagę zasługuje fakt, że aż o 22.1% zwiększyła się sprzedaż cyfrowa. Mimo tak dobrego wyniku przekładającego się na 12.5 miliona złotych, nie zdetronizowała ona przychodów ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach. Choć w ich przypadku wzrost był niewielki (tylko 1.7%) to za sprawą 197.9 mln PLN stanowiła ona 60.6% udziału w całkowitej sprzedaży. Miniony rok 2019 był kolejnym już, który w odniesieniu do polskiego rynku muzycznego przyniósł wzrost udziału sprzedaży cyfrowej, podczas gdy sprzedaż fizycznych nośników utrzymała się na ustabilizowanym poziomie.
Sprzedaż cyfrowa zawdzięcza w dużym stopniu swój wzrost coraz popularniejszemu streamingowi. Wg informacji podanych przez ZPAV, zanotował on w roku 2019 wzrost o 25 procent względem poprzedniego, co pozwoliło osiągnąć poziom niemal 122 mln zł. Co więcej, streaming stanowił prawie 95% udziałów w sprzedaży cyfrowej. Jeśli spojrzeć na sprzedaż muzyki w Polsce ogólnie to wynik ten oznacza 37.3% udziałów.
Chociaż śmierć płyt kompaktowych ogłaszana była już wielokrotnie, ich sprzedaż w Polsce w 2019 roku utrzymała się praktycznie na poziomie roku poprzedniego. W ubiegłym roku przyniosła bowiem 160.8 mln PLN, a w 2018 roku było to minimalnie mniej (160.6 mln PLN). Jakby nie liczyć, płyty CD wypracowały w 2019 roku niemal połowę bo 49.3% sprzedaży całkowitej na rynku muzycznym.
W roku 2019 wzrost zanotowały także jeszcze bardziej „archaiczne” nośniki czyli płyty winylowe. Przychód z ich sprzedaży wzrósł o 10.6% w porównaniu z 2018 roku. Winyle osiągnęły poziom 34.5 mln PLN, co zagwarantowało im 10.6% udziału w sprzedaży ogólnej.
W podsumowaniu ZPAV znalazły się także informacje o podziale na artystów zagranicznych i polskich. W przypadku nośników fizycznych górą okazali się ci pierwsi. Albumy zagranicznych twórców stanowiły 44.6% (wzrost o 5.7%), natomiast polscy 41.7% (wzrost o 0.8%). Wbrew tej przewadze zagranicy, najlepiej sprzedającą się płytą ubiegłego roku okazał się album Dawida Podsiadły „Małomiasteczkowy”, który zapewnił artyście kolejne pierwsze miejsce na rocznej liście OLiS. Na drugim miejscu w zestawienia najlepiej sprzedających się płyt w formacie fizycznym uplasowała się muzyka z filmu „A Star is Born”, a podium zamyka album Sokoła zatytułowany „Wojtek Sokół”.
Poniżej prezentujemy pierwszą ćwiartkę z rocznego podsumowania OLiS TOP 100 albumów. Jak widać, polskie płyty stanowią w niej przytłaczającą większość:
1) Dawid Podsiadło „Małomiasteczkowy” (Sony Music / Sony Music Entertainment Poland)
2) Różni wykonawcy „A Star is Born” (Universal / Universal Music Polska)
3) Sokół „Wojtek Sokół” (Prosto / Warner Music Poland)
4) Kękę „Mr Kękę” (Takie Rzeczy Label / Dressler)
5) Różni wykonawcy „Męskie Granie 2019” (Polskie Radio / Dressler)
6) O.S.T.R. „Instrukcja obsługi świrów” (Asfalt Records / Asfalt Distro)
7) Kamerzysta „Afirmacja” (KKK Label / My Music)
8) Queen „The Platinum Collection. Greatest Hits I, II & III” (Island UK / Universal Music Polska)
9) Pro8L3M „Widmo” (RHW Records / Agora)
10) Taco Hemingway „Pocztówka z WWA, lato ’19” (Taco Corp / Asfalt Distro)
11) Różni wykonawcy „Męskie Granie 2018” (Polskie Radio / Olesiejuk)
12) Pezet „Muzyka współczesna” (Pezet / E-Muzyka)
13) Kali / Magiera „Chudy chłopak” (Ganja Mafia Label / Step Hurt)
14) Paluch „Czerwony dywan” (B.O.R. Records / Step Dystrybucja)
15) Borcrew „Borcrew album” (B.O.R. Records / Borshop.PL)
16) Kortez „Mini dom” (Jazzboy Records / Olesiejuk)
17) Paweł Domagała „1984” (Domagała & Borowiecki / Mystic Production)
18) Bedoes & Lanek „Opowieści z doliny smoków” (SBM Label / E-Muzyka)
19) Roksana Węgiel „Roksana Węgiel” (Izabelin / Universal Music Polska)
20) Daria Zawiałow „Helsinki” (Sony Music Entertainment Poland)
21) Ero „Elwis Picasso” (Def Jam Poland / Universal Music Polska)
22) Billie Eilish „When We All Fall Asleep, Where Do We Go?” (Interscope USA / Universal Music Polska)
23) Małpa „Blur” (Proximite / My Music)
24) Różni wykonawcy „ Empik prezentuje. Best Christmas Hits Vol. 3” (Sony Music / Sony Music Entertainment Poland)
25) Kortez „Mój dom” (Jazzboy Records / Olesiejuk)
Jeśli chodzi o single to najpopularniejszym utworem w polskich stacjach radiowych w roku 2019 był remiks singla z 1996 roku „Freed from Desire”, za który odpowiadali Drenchill i Indiiana. Na drugim miejscu zestawienia Airplay znalazł się kolejny utwór czerpiący muzycznie ze starego przeboju – „Survive” (Don Diablo feat. Emeli Sande & Gucci Mane). Podium rocznego zestawienia AirPlay zamknął Dawid Podsiadło z utworem „Trofea”. Reszta pierwszej dziesiątki zestawienia rocznego Airplay stanowią takie single jak „Au Au” (Filatov & Karas), „Sobie i Wam” (Męskie Granie Orkiestra 2019 – Nosowska, Igo, Organek, Zalewski), „Nothing Breaks Like a Heart” (Mark Ronson feat. Miley Cyrus), „Señorita” (Shawn Mendes & Camila Cabello), „Forgive Me Friend” (Smith & Thell feat. Swedish Jam Factory), „Con Calma” (Daddy Yankee feat. Snow) oraz „Hej hej!” (Daria Zawiałow). Wśród stu utworów, które obejmuje lista znalazło się ogółem 28 singli polskich artystów.
Andrzej Puczyński – przewodniczący zarządu ZPAV tak skomentował ogłoszone przez związek podsumowanie ubiegłego roku:
Dobra kondycja polskiego rynku muzycznego na koniec 2019 roku, odzwierciedlona w publikowanych dziś danych, to efekt wieloletnich inwestycji wytwórni muzycznych, a także ciężkiej pracy wielu osób, począwszy od artystów, po wydawców i specjalistów branży fonograficznej. To dzięki wspólnemu wysiłkowi i zaangażowaniu tak dużej grupy osób mogliśmy na koniec roku ubiegłego spoglądać w przyszłość optymistycznie i cieszyć się z rozwijającego się w Polsce i na świecie rynku muzycznego. Jednak dziś znaleźliśmy się niespodziewanie w zupełnie nowej rzeczywistości. W obliczu pandemii i obostrzeń, w jakich przyszło nam obecnie funkcjonować, przed polską branżą muzyczną stoją całkowicie nowe wyzwania, w tym tak podstawowe jak po prostu jej przetrwanie.
Więcej informacji na stronie www.zpav.pl.
Grafika: ZPAV