W wieku 67 lat zmarł innowator i konstruktor Keith McMillen, twórca wielu nowatorskich instrumentów, kontrolerów oraz innych urządzeń. Jako jeden z pionierów łączenia technologii i muzyki, był aktywny w branży przez ponad czterdzieści lat pozostawiając po sobie spore dziedzictwo. Jego nowatorskie rozwiązania wywarły głęboki wpływ na przemysł muzyczny.
Przez ostatnie dwie dekady Keith McMillen był związany przede wszystkim z firmą Keith McMillen Instruments, ale historia jego działalności jest dłuższa, a przewija się przez nią wiele jego przedsięwzięć. Urodzony na Bernudach, ukończył akustykę na Uniwersytecie Illinois. Tam też doskonalił swoje umiejętności w zakresie gry na gitarze klasycznej i kompozycji pod okiem Herberta Bruna, Scotta Wyatta i Sala Martirano. Jako namiętny zwolennik łączenia technologii i muzyki, Keith poświęcił swoje życie na zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki odtwarzana i doświadczana jest interaktywna muzyka na żywo.
W 1979 roku założył firmę ZETA i choć pierwszym jej produktem była gitara z wbudowaymi efektami, stała się ona znana przede wszystkim ze skrzypiec elektrycznych wykorzystujących specjalnie zaprojektowany przetwornik. Marka ta stała się synonimem nowoczesnych skrzypiec (istnieje do dziś choć od lat znajduje się w innych rękach), a rewolucyjne projekty McMillena wyznaczyły nowe standardy w branży muzycznej. Przez kolejne lata tworzył w ramach tej firmy nie tylko instrumenty (w tym syntezatory), ale także rozmaite mniej lub bardziej rozbudowane systemy generowania dźwięku i kontroli. W latach 80. zaprojektował i zbudował też pierwszy programowalny mikser MIDI (licencję na niego wykupiła firma Akai produkując go pod nazwą MPX820).
W 1992 roku, jako wiceprezes Gibson Guitars, Keith założył laboratorium badawczo-rozwojowe G-WIZ, w którym opracował ZIPI (Zeta Instrument Processor Interface) – przełomowy język sterowania instrumentem muzycznym. Technologia ta odegrała ważną rolę w powstaniu protokołu Open Sound Control (OSC), a także położyła podwaliny pod MPE i MIDI 2.0. Warto dodać, że do owoców działalności McMillena w firmie Gibson należą m.in. syntezator Oberheim OB-Mx czy efekt/looper Oberheim Echoplex Digital Pro. Pracując z CNMAT na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, Keith stworzył nową grupę technologiczną skupiającą się na sieciach audio, syntezatorach i instrumentach strunowych. Jako dyrektor ds. inżynierii w Harman Kardon w 1996 r. kierował działem zajmującym się złożonym przetwarzaniem dźwięku i rozproszonymi sieciami muzycznymi. W 1999 roku McMillen założył firmę Octiv zajmującą się przetwarzaniem sygnałów audio w Internecie, która zajęła się problemem niespójnej jakości dźwięku na różnych platformach dostarczania. Octiv wyprodukował najlepiej sprzedającą się wtyczkę Volume Logic dla iTunes, a także fundamentalne postępy w telekonferencjach.
Po sprzedaży Octiv w 2005 roku, założył firmę Keith McMillen Instruments, która szybko stała się znana z nowatorskiego podejścia do technologii muzycznej. Chcąc urzeczywistnić swoją innowacyjną wizję, doprowadził do powstania pod jej skrzydłami wielu przełomowych produktów. Nowatorskie kontrolery MIDI oferowane pod szyldem KMI wyróżniają się do dziś za sprawą zastosowanych w nich opatentowanych sensorów opartych na technologii Smart Fabric. K-Board Pro 4, QuNexus czy QuNeo to tylko kilka dostęnych obecnie kontrolerów kompatybilnych z MPE (Multidimensional Polyphonic Expression), dających wyjątkowe możliwości wykorzystywania szerokiej gamy środków ekspresji. Pracując nad kolejnymi projektami powołał też do życia takie podmioty jak KMI Labs czy BeBop Sensors. W ramach pierwszego z nich stworzył m.in. K-Bow, czyli innowacyjny kontroler MIDI mający formę smyczka. Misją towarzyszącą temu drugiemu było z kolei przeniesienie zastosowań Smart Fabric na obszary czujników noszonych i haptycznych. Doprowadziło to do opracowania kilku produktów i patentów, w tym rękawiczek wirtualnej rzeczywistości. Ta praca zainspirowała Keitha do założenia Sensible Robotics, nowej firmy, w której Keith skupił całą swoją uwagę wykorzystaniu technologii Smart Fabric do opracowywania skóry robota. Przez ponad dwadzieścia lat Keith pracował też nad zintegrowanym systemem komputerowym obsługującym zarówno proces kompozycji i notacji, jak również występy na żywo. Kulminacją tego był zespół TrioMetrik powiązany bezpośrednio z fundacją BEAM.
Produkty projektowane, konstruowane i wprowadzane na rynek przez Keitha McMillena, znane z wszechstronności i zaawansowanych możliwości, odzwierciedlały jego zaangażowanie w przesuwanie granic tego, co było możliwe w technologii muzycznej. Jego praca była przykładem dożywotniego zaangażowania w eksplorację tego, w jaki sposób inteligencja komputerowa i interfejs użytkownika mogą ulepszyć i rozszerzyć wydajność muzyczną. Odejście tego wizjonera i pioniera jest wielką stratą dla świata muzyki i technologii. Pozostawiony przez niego dorobek i opracowane przez niego innowacje pozostaną jednak z nami by inspirować i kształtować przyszłość obu tych dziedzin.
strona internetowa: www.keithmcmillen.com