Sytuacji, w których może przydać się nam kompaktowy analogowy mikser, jest wbrew pozorom całkiem sporo – tym bardziej jeśli ma wbudowany interfejs audio. Taka nieduża „konsoleta” sprawdzi się czy to w domowym studiu czy podczas próby, przy nagłaśnianiu kameralnych wydarzeń czy wszędzie tam gdzie musimy zapanować nad niezbyt dużą liczbą źródeł sygnału. Aby zobaczyć jak wygląda aktualnie sytuacja rynkowa wśród tego typu urządzeń, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej mikserom oferującym maksymalnie 10 kanałów (sumując mono- i stereofoniczne). W zestawieniu, które publikujemy w tym numerze naszego miesięcznika znalazły się informacje dotyczące 54 produktów pochodzących z oferty jedenastu firm.
Wśród tych ponad pięćdziesięciu modeli znajdują się miksery różniące się zarówno liczbą kanałów i wielkością, jak również charakteryzujące się zróżnicowanymi możliwościami kontroli sygnałów audio w poszczególnych torach, a co za tym idzie, dające się wykorzystać do różnych zadań. Wszystkie prezentowane miksery oferują różne kombinacje kanałów mono i stereo. W najmniejszych modelach mamy do dyspozycji po jednym kanale każdego rodzaju, a w pozostałych – oferujących od 4 do 10 kanałów – proporcje między torami mono- i stereofonicznymi także są zróżnicowane. Widać to chociażby wśród największych w tym zestawieniu, 10-kanałowych konsolet. Znajdziemy tu miksery oferujące 4 kanały mono + 3 stereo, jak również 2 mono + 4 stereo czy 6 mono + 2 stereo. Standardem w kanałach mono są wejścia mikrofonowe typu XLR i liniowe (lub łączne gniazda typu combo). W wielu modelach wejścia liniowe mogą obsługiwać także sygnały o poziomie instrumentalnym. Kanały monofoniczne mogą być też wyposażone w filtry górnoprzepustowe, tłumiki Pad czy regulację czułości, a niekiedy także gniazda insertowe. Zasilanie Phantom pozwalające podłączyć do konsolet mikrofony pojemnościowe jest najczęściej załączane globalnie dla wszystkich wejść. W kanałach stereofonicznych – poza wejściami liniowymi – trafić możemy też na wejścia mikrofonowe czy wejścia audio typu cinch. Sygnały wprowadzane do mikserów możemy oczywiście modyfikować przy pomocy dostępnych narzędzi, z których jednym jest korektor.
O ile w przypadku kanałów stereofonicznych jego obecność nie jest regułą (szczególnie w najmniejszych mikserach), to w monofonicznych już tak. Naturalnie, w zależności od modelu do dyspozycji możemy mieć różną konfigurację i liczbę pasm. W przypadku mikserów prezentowanych w zestawieniu dostępne są korektory dwu- lub trzypasmowe. Trzy konsolety dają dodatkowo możliwość regulacji częstotliwości granicznej dla pasma środkowego. W większości modeli zgromadzonych w zestawieniu, w każdym kanale mamy do dyspozycji co najmniej jeden tor pozwalający na regulację poziomu wysyłki. Oczywiście w większych mikserach torów takich może być więcej. Warto zaznaczyć, że w mikserach oferujących wbudowany procesor efektów jedna z wysyłek służy do regulacji poziomu sygnału przesyłanego właśnie do niego. Skoro już mowa o procesorach efektów to mogą być to zarówno proste sekcje oferujące zaledwie kilka algorytmów, jak również jednostki udostępniające kilkaset presetów. Wracając do kanałów – oczywiście możemy regulować w nich także położenie w panoramie lub balans (w kanałach stereo) i jak i przede wszystkim poziom głośności – przy pomocy potencjometrów obrotowych lub suwakowych. Wśród dodatkowych funkcji jakie możemy znaleźć w mikserach zgromadzonych w zestawieniu są też: kompresor, korektor graficzny w sekcji MASTER jak i różne funkcje związane z przekierowywaniem sygnałów.
Niektóre miksery oferują rejestrator/odtwarzacz audio (wbudowany lub opcjonalny) czy układ umożliwiający obsługę sygnałów przesyłanych do urządzenia bezprzewodowo (Bluetooth). W przypadku modeli wyposażonych w port USB służący do komunikacji z komputerem istnieje możliwość wykorzystania mikserów jako interfejsów audio. Poza liczbą kanałów wejściowych i dostępnych w nich gniazdach oraz pokrętłach i przełącznikach służących do regulacji poszczególnych funkcji i parametrów, miksery zgromadzone w zestawieniu różnią się także wyjściami oraz innymi dodatkowymi gniazdami. O ile w najmniejszych z prezentowanych modeli mamy do dyspozycji jedynie podstawowe, główne wyjście (oraz wyjście słuchawkowe), to w tych większych możemy trafić także na gniazda MONITOR, CONTROL ROOM czy ALT. Do tego dochodzą także wysyłki AUX oraz powroty. W wielu prezentowanych mikserach dostępne są także gniazda typu cinch pozwalające zarówno podłączyć odtwarzacz audio jak i wysłać sygnał do zewnętrznego rejestratora.
Przeglądając czerwcowe zestawienie można zauważyć, że wśród niedużych mikserów analogowych panuje całkiem spore zróżnicowanie. Możemy wybierać spośród modeli oferujących różną liczbę kanałów mono- i stereofonicznych (i to w różnych proporcjach), jak i rozmaite funkcje dodatkowe – procesory efektów, obsługę Bluetooth czy wbudowany interfejs audio. Naturalnie, konsolety prezentowane w zestawieniu różnią się także ceną, a wgląd daje w to chociażby widoczna tu tabela.
Miksery zgromadzone w zestawieniu
1) Behringer Xenyx 502 – 196 PLN
2) Novox M4 – 229 PLN
3) Alto Professional ZMX52 – 235 PLN
4) Behringer Xenyx 302USB – 245 PLN
5) Behringer Xenyx 802 – 275 PLN
6) Mackie Mix5 – 299 PLN
7) Behringer Xenyx 1002 – 345 PLN
8) Proel Mi6 – 345 PLN
9) Alesis MultiMix 4USB – 369 PLN
10) Alto Professional ZMX862 – 379 PLN
11) Mackie Mix8 – 399 PLN
12) Soundcraft Notepad-5 – 406 PLN
13) Alesis MultiMix 4USBFX – 415 PLN
14) Behringer Xenyx Q1002USB – 420 PLN
15) Allen & Heath ZED-6 – 429 PLN
16) Behringer Xenyx 1002FX – 435 PLN
17) RCF L-PAD 6 – 449 PLN
18) Behringer Xenyx 1002B – 480 PLN
19) Mackie 402VLZ4 – 499 PLN
20) Soundcraft Notepad-8FX – 518 PLN
21) Behringer Xenyx QX1002USB – 530 PLN
22) Novox M8 – 549 PLN
23) Yamaha MG06 – 564 PLN
24) Mackie ProFX4 v2 – 599 PLN
25) RCF L-PAD 6X – 599 PLN
26) Alto Professional ZMX122FX – 629 PLN
27) Novox M10 – 649 PLN
28) Allen & Heath ZED-6FX – 650 PLN
29) Yamaha AG03 – 652 PLN
30) Alesis MultiMix 8USBFX – 709 PLN
31) RCF L-PAD 10C – 719 PLN
32) Behringer Xenyx 1204USB – 720 PLN
33) RCF L-PAD 8C – 737 PLN
34) Soundcraft EPM6 – 755 PLN
35) Proel Mi10 – 760 PLN
36) Behringer Xenyx Q1204USB – 820 PLN
37) Yamaha AG06 – 823 PLN
38) Yamaha MG06X – 823 PLN
39) Yamaha MG10 – 823 PLN
40) Behringer Xenyx X1204USB – 840 PLN
41) RCF L-PAD 8CX – 849 PLN
42) Mackie 802VLZ4 – 949 PLN
43) Proel M602FX – 970 PLN
44) Mackie ProFX8 v2 – 999 PLN
45) Alto Professional Live 802 – 1025 PLN
46) Behringer Xenyx QX1204USB – 1070 PLN
47) Allen & Heath ZEDi-10FX – 1081 PLN
48) Soundcraft Signature 10 – 1133 PLN
49) Yamaha MG10XU – 1175 PLN
50) Alesis MultiMix 10 Wireless – 1195 PLN
51) Yamaha MX10XUF – 1308 PLN
52) Peavey PV10 AT – 1349 PLN
53) Peavey PV10 BT – 1349 PLN
54) Proel M822USB – 1640 PLN