Jakiś czas temu testowałem na łamach Muzyka urządzenie o nazwie FreePlay. Teraz, pod tą samą nazwą kryje się cała seria przenośnych zestawów głośnikowych firmy Mackie, wprowadzonych przez nią do oferty w tym roku. Linia ta składa się z trzech modeli: GO, HOME oraz LIVE. Ten ostatni i największy z nich dostarczono do testów. Zobaczmy jak się sprawuje.
OPIS
Zestawy tworzące nową serię FreePlay różnią się od siebie zarówno gabarytami (kształt obudowy każdego z nich jest taki sam – zupełnie inny niż w modelu, który testowałem w 2015 roku – tyle że wymiary ma inne) jak również mocą, głośnikami czy dostępnymi złączami. Mackie FreePlay LIVE to przenośny aktywny system nagłośnieniowy o mocy 75 W RMS. Urządzenie jest lekkie (4 kg) i nie zajmuje zbyt dużo miejsca. Końcowe stopnie mocy klasy D napędzają sześciocalowy woofer oraz dwa jednocalowe głośniki wysokotonowe. Obudowa FreePlay LIVE umożliwia używanie zestawu praktycznie w każdej pożądanej pozycji, w tym na statywie dzięki otworowi na spodzie obudowy i załączonemu adapterowi.
Testowany zestaw wyposażono w trzykanałowy mikser cyfrowy. Dwa pierwsze kanały pobierają sygnały z gniazd wejściowych typu combo [XLR/jack] umieszczonych na tylnym panelu, obsługujących zarówno mikrofony jak i instrumenty czy źródła sygnału o poziomie liniowym. Trzeci kanał jest stereofoniczny i sygnał można wprowadzić do niego zarówno poprzez gniazdo wejściowe AUX IN [jack 1/8”] jak i wykorzystując technologię Bluetooth i streaming audio ze sparowanego urządzenia zewnętrznego. Mikser wyposażono ponadto w cyfrowy pogłos i korektory barwy – trzypasmowe dla każdego kanału oraz dwa ogólne ustawienia dla całego urządzenia. Jeśli chcielibyśmy wysłać sygnał z FreePlay LIVE do dodatkowego urządzenia zewnętrznego możemy skorzystać z wyjścia MONITOR, na które podawany jest sygnał „przed suwakiem” czyli ogólną regulacją głośności.
Manualne sterowanie pracą urządzenia jest mniej wygodne niż kontrolowanie go z wykorzystaniem darmowej aplikacji FreePlay Connect dla urządzeń mobilnych. Na panelu znajdującym się na górze obudowy FreePlay LIVE mamy dostęp do siedmiu dotykowych przycisków (część z nich wyposażono w diody LED) przy pomocy których możemy wybrać kanał, aktywować REVERB, wybrać tryb korektora (MUSIC/LIVE), regulować głośność (poszczególnych kanałów lub ogólną) czy sparować urządzenie ze smartfonem lub tabletem. Do dyspozycji mamy ponadto diodowy wskaźnik poziomu sygnału.
FreePlay LIVE może być zasilany zarówno baterią litowo-jonową jak i dedykowanym zasilaczem. Podany przez producenta czas pracy urządzenia na baterii wynosi około piętnastu godzin. Testowany zestaw głośnikowy wyposażono dodatkowo w cały szereg inteligentnych zabezpieczeń. Znajdziemy wśród nich m.in. zabezpieczenie termiczne, filtr górnoprzepustowy, zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem.
FREEPLAY CONNECT
Jak wspomniałem, znacznie łatwiej obsługuje się FreePlay LIVE przy pomocy sparowanego urządzenia pracującego pod kontrolą systemu iOS lub Android i dedykowanej aplikacji. Jej przejrzysty interfejs graficzny przypomina programy przeznaczone dla innych produktów Mackie, ale został dostosowany właśnie do nowej serii FreePlay. W zależności od tego czy pracujemy na tablecie czy smartfonie widok może być nieco inny ze względu na wielkość ekranu, ale mamy podgląd miksera z trzema kanałami wejściowymi i szyną MAIN. Wirtualne suwaki są wygodne i dobrze opisane, a dodatkowo poziomy sygnałów są wyświetlane w nich bez opóźnienia. W każdym z kanałów umieszczono wirtualny przycisk MUTE, a w torach wejściowych mamy ponadto do dyspozycji 3-pasmowy korektor (regulacja ±10 dB dla 250 Hz, 1 kHz i 2 kHz) oraz wirtualny suwak wysyłki sygnału do procesora efektów. Z poziomu dodatkowych zakładek możemy wybrać ogólne ustawienie korektora dla urządzenia (MUSIC/LIVE), a także włączyć lub wyłączyć pogłos. Bardzo przydatną opcją jest możliwość połączenia dwóch urządzeń (kolejnego FreePlay LIVE albo któregoś z mniejszych – HOME lub GO) i sterowania nimi za pomocą jednej aplikacji. Do dyspozycji mamy dwa rodzaje połączeń – STEREO (z możliwością określenia który zestaw jest lewy, a który prawy) lub ZONE. Tryby te różnią się m.in. dostępnością torów wejściowych i wyjściowych, które możemy niezależnie kontrolować z poziomu aplikacji. W obu przypadkach możemy też niezależnie włączać/wyłączać pogłos dla każdego z urządzeń, a w trybie ZONE dotyczy to także głównego korektora. Aplikacja daje ponadto możliwość zapisania trzech własnych ustawień konfiguracji urządzenia (SNAPSHOT) co jest przydatne, jeśli będziemy używać go w różnych sytuacjach. Warto też dodać, że możemy zmieniać nazwy kanałów ze standardowych na dowolne w zależności od potrzeb.
WRAŻENIA
Jakość brzmienia FreePlay LIVE jest rzeczywiście wysoka, a praca z tym urządzeniem jest łatwa. Obsługa urządzenia z poziomu aplikacji jest wyjątkowo prosta i skuteczna – nie odnotowałem żadnych opóźnień. Korektory barwy oraz cyfrowy pogłos działają i brzmią dobrze. Dodatkową zaletą jest dość długi czas pracy na wbudowanej baterii.
PODSUMOWANIE
Uważam FreePlay LIVE za bardzo udany produkt o uniwersalnym zastosowaniu. Zarówno przy odtwarzaniu muzyki mechanicznej jak i przy nagłaśnianiu instrumentów elektrycznych, akustycznych czy głosu ludzkiego (oraz przy nagłaśnianiu jednego i drugiego) urządzenie sprawdziło się doskonale. Selektywne i miękkie brzmienie FreePlay LIVE z pewnością zdobędzie uznanie wśród wykonawców. Uniwersalność zastosowania jest jego kolejną zaletą – to urządzenie sprawdzi się zarówno w przypadku artystów grających na ulicy, jak i w małych pomieszczeniach, w przypadku eventów, prezentacji, pielgrzymek czy różnego typu wydarzeń o charakterze medialnym.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Moc: 75 W RMS
Głośniki: 6” (LF) + 2 × 1” (HF)
Pasmo przenoszenia: 60 Hz – 20 kHz (-10 dB)
Mikser: cyfrowy 3-kanałowy
Wejścia/wyjścia: MIC/LINE IN [combo XLR/jack] × 2, AUX IN [jack 1/8”], MONITOR OUT
Wymiary: 356 × 178 × 198 mm
Ciężar: 4 kg
Cena: 1910 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Zamknięta 10
30-554 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.mackie.com
Test ukazał się w numerze 12/2018 miesięcznika Muzyk.