Line 6 to jeden z pionierów cyfrowego symulowania brzmienia. Każdy gitarzysta zna te markę. Tym razem jednak nie o efektach gitarowych piszemy tylko o wokalnych systemach bezprzewodowych. Na początku chwila zastanowienia się… na rynku jest już naprawdę sporo systemów tego typu – lepszych, gorszych, droższych, tańszych, popularnych i absolutnie nierozpoznawalnych… Trzeba zatem mieć odwagę by w obecnej sytuacji będąc producentem urządzeń gitarowych wejść na rynek z produktem z innej kategorii. Odwagę albo dobry pomysł. Moim zdaniem mamy tu jedno i drugie. Firma, będąca prekursorem w dziedzinie cyfrowej symulacji brzmień proponuje systemy z… symulacją brzmień! To JEST ciekawy pomysł.
OPIS
Na początek przedstawimy cechy wspólne testowanych systemów. Każdy z nich pracuje na częstotliwości radiowej 2.4 GHz. Ponadto każdy umożliwia pracę w sytuacji gdy nadajnik znajduje się naprawdę daleko od odbiornika – 83 m w przypadku XD-V35 oraz 91 m w przypadku pozostałych. To jest dużo, chociażby z powodu naturalnego opóźnienia wynikającego z prędkości dźwięku. Przy maksymalnej odległości opóźnienie będzie wynosiło około 1/3 sekundy co dla wielu wykonawców jest… już nie do zaakceptowania. Wszyscy natomiast wiemy że w „warunkach polowych” czasami nie zwracamy uwagę na komfort tylko musimy wykonać swoje i w takiej sytuacji zasięg testowanych systemów nas uratuje. Producent podkreśla zalety 24-bitowego przetwarzania używając sloganu: Putting the „dynamic” back in „dynamic mic”. Jest w tym dużo racji gdyż każdy z testowanych systemów umożliwia unikanie niepożądanej kompresji sygnału podczas konwertowania. Każdy z systemów pracuje do ośmiu godzin na jednym zestawie baterii, co też uważam za dobry wynik. Pasmo przenoszenia każdego z systemów jest imponujące: od 10 Hz do 20 kHz. Jednocześnie w jednym miejscu może pracować kilka systemów. W przypadku XD-V35 – sześć, XD-V55 – dwanaście, a XD-V75 aż czternaście. Teraz przejdziemy do opisu każdego z systemów.
XD-V35
Jest to najprostszy z testowanych systemów. Maksymalnie prosta obsługa. Odbiornik w tym zestawie to małe i lekkie urządzenie. Na panelu przednim znajdziemy przełącznik kanałów radiowych (6 pozycji) oraz diody wskazujące stan baterii nadajnika, siłę sygnału radiowego oraz poziom sygnału audio. W panelu tylnym ulokowano gniazda wyjściowe – symetryczne XLR i niesymetryczne jack 1/4”, a także gniazdo służące do podłączenia zasilacza.
Nadajnik THH06 typu handheld jest zasilany dwoma bateriami AA. Na obudowie znajdziemy m.in. dwa przyciski – jeden od włączania zasilania, drugi do wybory kanału. Kapsuła mikrofonowa uruchamia symulacje SM58. Czy można prościej? Jak dla mnie trochę nawet za prosto gdyż przyzwyczajony jestem do możliwości wyciszania sygnału audio bez wyłączenia nadajnika (MUTE), ale może czas zmienić przyzwyczajenia? Brak zewnętrznie montowanych anten też nieco przyśpiesza proces montowania.
XD-V55
Nieco bardziej rozbudowany ale nadal prosty w obsłudze i montażu system. Odbiornik jest nieco większy i cięższy niż w poprzednim systemie. Na panelu przednim umieszczono wskaźniki diodowe informujące nas o poziomie sygnału audio, stanie baterii nadajnika, sile sygnału radiowego. Jest też informacja o tym czy nadajnik jest wyciszony (ten mój upragniony tryb MUTE). Znajdziemy też dwunastopozycyjny przełącznik kanałów oraz przycisk uruchamiający DYNAMIC FILTER czyli filtr redukujący zawartość w sygnale szumów i przydźwięków z otoczenia. Z tyłu obudowy znajdziemy nie tylko wyjścia audio dwóch typów ale także dwa gniazda przeznaczone do podłączenia anten radiowych.
Nadajnik THH12 – oprócz tego, co oferuje jego odpowiednik z systemu opisywanego powyżej – wyposażono w funkcję MUTE oraz w układ DSP symulujący brzmienia czterech różnych mikrofonów: L6 (dedykowany Line 6), 58 (SM58), 57 (SM 57) i 835 (e835).
XD-V75
Bardziej zaawansowany zestaw niż poprzednie. Odbiornik – w kwestii wyświetlania parametrów sygnałowych nie różni się od poprzedniego. W środkowej części znajdziemy dodatkowo wyświetlacz LCD, który wykorzystamy podczas edytowania parametrów pracy odbiornika. Przełącznik obrotowy z funkcją PUSH TO SET oraz przyciski SETUP i EXIT czynią edycję prostą i intuicyjną. Oprócz tego, na panelu przednim znajdziemy włącznik zasilania. Tylny panel wzbogacono w stosunku do poprzednio opisywanych modeli dodatkowymi gniazdami antenowymi. Odbiornik wyposażono też w port USB. W zestawie znajdziemy tez akcesoria do montażu odbiornika w skrzyni transportowej.
Nadajnik – solidniejszy i cięższy niż poprzednie. Wzbogacono go o dodatkowe symulacje. Tym razem poza własną emulacją L6 są to symulacje brzmienia takich mikrofonów jak: Shure SM58, Shure Beta 58, Shure SM57, Sennheiser e835, Sennheiser e935, Audio-Technica AE4100, Electro-Voice N/D767a, Audix OM5 i AKG D5.
Oprócz tego użytkownik może wybrać tryb zasilania (oszczędny lub normalny), to czy sygnał radiowy ma być kodowany oraz to czy nadajnik ma być widoczny z własną nazwą. W tym zestawie znajdziemy również usztywniony pokrowiec do nadajnika.
XD-V75HS
Ten zestaw różni się od poprzedniego nadajnikiem i mikrofonem. Poza odbiornikiem obejmuje on bowiem nadajnik typu bodypack, który również jest zasilany dwoma bateriami AA. Umożliwia on podłączenie znajdującego się w komplecie mikrofonu nagłownego o charakterystyce dookólnej (lub innego kompatybilnego z gniazdem mini-XLR) oraz mutowanie sygnału audio. Zamiast wyboru symulacji brzmienia mikrofonu użytkownik może wybrać ustawienia korektora barwy. Dostępne są zarówno presety dedykowane dla głosu jak i dla instrumentów.
WRAŻENIA I PODSUMOWANIE
Testowane zestawy zachowują się stabilnie w warunkach klubów oraz otwartych przestrzeni. Ich zaletą jest m.in. możliwość wybrania odpowiedniej opcji brzmieniowej dla danego wykonawcy. Wokalne systemy bezprzewodowe firmy Line 6 z serii XD-V są ciekawą propozycją dla właścicieli klubów, użytkowników sal konferencyjnych, organizatorów eventów oraz samych wykonawców.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Pasmo: 2.4 GHz
Kompatybilne kanały: 6 (XD-V35), 12 (XD-V55), 14 (XD-V75)
Pasmo przenoszenia: 10 Hz – 20 kHz
Symulacje brzmień mikrofonów/korektora: uzależnione od systemu
Wyjścia (odbiorniki): BALANCED OUT [XLR], UNBALANCED OUT [jack 1/4”]
Moc nadajników: 10 mW
Zasilanie nadajników: 2 baterie AA
Sugerowane ceny: 959 PLN (XD-V35), 1818 PLN (XD-V55), 2250 PLN (XD-V75, XD-V75HS)
Do testu dostarczył:
Yamaha Music Europe GmbH Oddział w Polsce
ul. Wielicka 52
02-657 Warszawa
tel. (22) 8800888
Internet: pl.yamaha.com, www.line6.com
Test ukazał się w numerze 3/2018 miesięcznika Muzyk.