Od roku 2004 do technologicznego panteonu TECnology Hall of Fame wprowadzane są symbolicznie rozmaite innowacje – wynalazki, instrumenty, urządzenia i inne rozwiązania techniczne, które wywarły znaczący wpływ na technologię audio. Wyboru dokonuje grono ponad pięćdziesięciu ekspertów reprezentujących różne dziedziny związane z audio. Pod uwagę brane są innowacje z różnych dekad XIX i XX wieku, jak i początku XXI (potencjalni laureaci muszą pochwalić się co najmniej 10-letnią historią).
W tym roku do „Technologicznej Galerii Sław” wprowadzono osiem następujących innowacji:
• fonautograf (1857)
Najstarsze znane urządzenie pozwalające zapisywać dźwięk – w tym wypadku poprzez transkrypcję fali dźwiękowej na papierowym cylindrze przy pomocy rylca. Dzięki graficznej wizualizacji sygnału fonautograf mógł być wykorzystywany do badania fal dźwiękowych, w tym głosu ludzkiego. Chociaż urządzenie, którego konstruktorem był Édouard-Léon Scott de Martinville nie umożliwiało odtwarzania dźwięku, zostało uznane za prekursora fonografu.
• Tape Echo Slap (1954)
Technika opracowana przez słynnego producenta muzycznego Sama Phillipsa z Sun Studios, która dawała możliwość uzyskiwania niedostępnych wcześniej efektów typu echo i delay. Rezultaty jej użycia usłyszeć można w wielu nagraniach studyjnych z lat 50. XX wieku, które nadały nowy charakter muzyce rozrywkowej tamtych czasów.
• Shure Vocal Master PA System (1968)
Określany mianem „pierwszego pełnego przenośnego systemu nagłośnieniowego” produkt firmy Shure był połączeniem tranzystorowego powermiksera (6 wejść, korekcja, sprężynowy pogłos, moc 100 W) oraz dwóch zestawów głośnikowych VA-300 mieszczących po sześć przetworników (2 × 10”, 4 × 8”). Opcją były mikrofony i zewnętrzny wzmacniacz mocy.
• Eventide 1745 Digital Delay (1971)
Pierwszy cyfrowy produkt firmy Eventide – procesor udostępniający dwa kanały z niezależnymi liniami opóźniającymi które mogły modyfikować sygnał wprowadzany przez jedno wejście. Cyfrowy delay 1745 był zaprojektowany początkowo na potrzeby jednego z nadawców publicznych ze stanu Maryland oferując opóźnienie do 200 milisekund. Na podstawie tego modelu powstało kilka innych, w tym 1745M, który był jednym z pierwszych przykładów wykorzystania pamięci RAM w produkcie audio.
• Jensen 990 Discrete Op-Amp (1979)
Zaprojektowany przez Deane’a Jensena 990 Discrete Op-Amp zdefiniował na nowo rynek wzmacniaczy operacyjnych. Wykonany z wykorzystaniem elementów dyskretnych szybko przewyższył inne wzmacniacze pod względem stabilności i różnych parametrów (w tym prędkości narastania), charakteryzując się niskim poziomem szumów i zniekształceń.
• L-Acoustics V-DOSC (1992)
Pierwszy system nagłośnieniowy wyrównany liniowo (line array) zaprojektowany przez założyciela firmy Christiana Heila i jego zespół. V-DOSC bazował na opracowanej przez firmę teorii WST (Wavefront Sculpture Technology) i wykorzystywał falowody spełniające jej kryteria. Aktywny, trójdrożny, pełnopasmowy moduł V-DOSC wyposażono dwa 15-calowe głośniki niskotonowe, cztery średniotonowe o średnicy 7 cali oraz dwa tytanowe drivery wysokotonowe połączone z falowodami DOSC. Jego uzupełnieniem był subwoofer (2×18”) zamknięty w obudowie o tej samej szerokości.
• Line 6 POD (1998)
Pierwszy z oferowanych przez firmę Marcusa Ryle’a sprzętowy procesor gitarowy udostępniający cyfrowe emulacje wzmacniaczy i zestawów głośnikowych oraz efektów. Rewolucyjne na owe czasy urządzenie umożliwiało bezpośrednie podłączenie do zewnętrznego wzmacniacza, systemu PA czy urządzeń rejestrujących. Podpięcie słuchawek pozwalało na komfortowe ćwiczenie nawet w nocy.
• Solid State Logic AWS900 (2004)
Analogowa konsoleta, która wraz ze swym debiutem w 2004 roku zmieniła koncepcję miksera studyjnego. Mając niewiele ponad 140 cm szerokości, model AWS900 przedefiniował tradycyjny design konsolet studyjnych. Do tego udostępniał on cyfrowe sterowanie programami DAW kompatybilne z protokołem HUI.
Więcej informacji na stronie www.tecawards.org.