Gdy istniejąca od ponad 60 lat marka wprowadza do oferty nowe serie produktów już sam ten fakt wzbudza zainteresowanie. Co dopiero, gdy okazuje się że to nie byle marka a Cerwin-Vega… jednocześnie popularna i niszowa, niby dostępna a jednak bardziej „butikowa”… Zestawy głośnikowe tej firmy są znane z wysokiej skuteczności, szczególnie w dolnym rejestrze pasma częstotliwości. Seria CVX – jedna z trzech, które miały premierę w ubiegłym roku – składa z czterech modeli: CVX-10, CVX-15, CVX-18s oraz CVX-21s. Do testów dostarczono dwa aktywne zestawy dwudrożne CVX-15 wraz z subwooferem CVX-18s.
OPIS
CVX-15 to aktywne zestawy głośnikowe o mocy 1500 W. Zestaw umieszczono w wytrzymałej obudowie z tworzywa sztucznego. Kształt obudowy umożliwia niemalże dowolne zastosowanie zestawów (w tym możliwość przechylenia o 7.5 stopnia do przodu gdy są montowane na statywach). Do odtwarzania częstotliwości środkowych i niskich zastosowano piętnastocalowy głośnik, a do odtwarzania wysokich tonów – jednocalowy driver. Głośniki są napędzane wzmacniaczem klasy D. W tylnej części obudowy umieszczono trzykanałowy mikser. Dwa pierwsze kanały są identyczne. Każdy z nich wyposażono w gniazdo wejściowe typu combo umożliwiające podłączenie kabla z wtyczką XLR albo jack1/4”. Do ustawienia właściwej czułości służą dedykowane przełączniki MIC/LINE. Każdy z kanałów wyposażono też w gniazdo wyjściowe typu XLR, poprzez które można wyprowadzić sygnał do kolejnego zestawu nagłośnieniowego. O obecności sygnału lub o jego zbyt wysokim poziomie informuje nas dedykowana dwukolorowa dioda. Poziom sygnału w kanale regulujemy przypisanym do niego potencjometrem obrotowym. Trzeci kanał różni się od poprzednich rodzajem gniazd wejściowych: zamiast combo umieszczono w nim dwa symetryczne gniazda typu jack 1/4”. Ten kanał utworzono by użytkownik mógł podłączyć instrument klawiszowy albo inne stereofoniczne źródło sygnału. W tym kanale miksera sygnały z obu gniazd wejściowych sumują się w jeden monofoniczny sygnał. Gniazdo wyjściowe MIX OUT służy do wysyłania sumy sygnałów z trzech kanałów do urządzeń zewnętrznych. W sekcji MASTER umieszczono specjalne gniazdo służące do zdalnego sterowania poziomem głośności zestawu, a tuż nad nim znajdziemy potencjometr MAIN LEVEL. Trzy diody sygnalizują stan pracy urządzenia, obecność sygnału oraz jego zbyt wysoki poziom (taki, który spowodował uaktywnienie zabezpieczeń).
W mikserze znajdziemy jeszcze kilka przełączników, oto ich funkcje:
• MODE – dostępne są dwa ustawienia: MAIN i MONITOR. W pozycji MAIN urządzenie reaguje na zmianę ustawień kolejnego przełącznika MAIN EQ (opiszemy go niżej), a w pozycji MONITOR częstotliwości środkowe i subbasowe są delikatnie wyciszone, co ułatwia wykorzystywanie testowanego zestawu jako odsłuchu scenicznego.
• MAIN EQ także oferuje dwa ustawienia – LIVE i PLAYBACK. W pozycji LIVE ustawienia korektora są optymalne (według producenta) do wykorzystywania zestawu jako części większego systemu PA, w pozycji PLAYBACK środkowe tony są delikatnie redukowane a niskie delikatnie wzmocnione. Takie ustawienie jest wskazane w sytuacji gdy urządzenie odtwarzające muzykę jest podłączone bezpośrednio do CVX-15.
• HI PASS 100 HZ – przełącznik uaktywnia filtr górnoprzepustowy
• FRONT CLIP INDICATOR – umożliwia włączenie diody znajdującej się w przedniej części obudowy. Ta dioda będzie wskazywać zbyt wysoki poziom sygnału.
CVX-18s jest aktywnym zestawem o mocy 2000 W służącym do odtwarzania niskich częstotliwości. Solidna obudowa wykonana ze sklejki brzozowej ułatwia użytkowanie tego zestawu, a w jednej ze ścianek zamontowano cztery kółka, co ułatwia transport i montaż systemów opartych na CVX-18s. W tym subwooferze wzmacniacz klasy D napędza osiemnastocalowy głośnik niskotonowy. Mikser w CVX-18s jest podobny do tego zastosowanego w CVX-15, zatem skupimy się jedynie na różnicach. Jest to dwukanałowy mikser z wejściami typu combo, a w każdym z kanałów gniazda wyjściowe (THRU) wysyłają sygnał po zwrotnicy – czyli sygnał z wyciszonymi subbasowymi częstotliwościami. Gniazdo wyjściowe LINK OUT [XLR] wysyła sumę sygnałów z kanałów bez obcięcia niskich tonów. W mikserze znajdziemy ponadto dodatkowe przełączniki:
• POLARITY REVERSE – umożliwia odwrócenie fazy sygnału o 180 stopni
• CARDIOID MODE – uaktywnia tryb pracy kardioidalny, w którym głośność z przodu zestawu jest zwiększona o 6 dB a nośność z tyłu zredukowana o 12 dB. Oczywiście do korzystania z tego trybu potrzebujemy więcej niż jednego subwoofera.
• CROSSOVER FREQUENCY – umożliwia wybór punktu podziału zwrotnicy: 100 Hz albo 130 Hz
• FRONT CLIP INDICATOR – przełącznik powiązany z diodą umieszczoną z przodu obudowy (tak jak w CVX-15)
WRAŻENIA
Testowane zestawy są niezwykle skuteczne, oferują wyrównane brzmienie w całym pasmie. Kardioidalny tryb pracy subwoofera jest dodatkową zaletą zestawów. Zwarte i czytelne brzmienie oto najbardziej pasujący opis dla tych zestawów. Z jednej strony testowane modele z serii CVX oddają wszelkie niuanse materiału dźwiękowego, a z drugiej oferują agresywny lecz nie „mulący” dół, wyraźne ale nie „jazgoczące” górne pasmo.
PODSUMOWANIE
Dostarczone do testów zestawy głośnikowe z serii CVX uważam za produkt bardzo wysokiej klasy brzmieniowej o uniwersalnym zastosowaniu. Zarówno przy odtwarzaniu muzyki mechanicznej jak i przy nagłośnieniu instrumentów elektrycznych, akustycznych, głosu ludzkiego (oraz przy nagłaśnianiu jednego i drugiego) testowane zestawy sprawdziły się doskonale.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
CVX-15
Głośnik niskotonowy: 1 × 15”
Głośnik wysokotonowy: 1 × 1”
Moc: 1500 W
Pasmo przenoszenia (-10 dB): 54 Hz – 22 kHz
Wejścia/wyjścia: INPUT [combo XLR/jack] × 2, INPUT [jack 1/4”] × 2, THRU [XLR] × 2, MIX OUT [XLR], REMOTE
Wymiary: 698 × 434 × 345 mm
Ciężar: 25.5 kg
CVX-18s
Głośnik niskotonowy: 1 × 18”
Moc: 2000 W
Pasmo przenoszenia (-10 dB): 34 Hz – 175 Hz
Wejścia/wyjścia: INPUT [combo XLR/jack] × 2, THRU [XLR] × 2, LINK OUT [XLR], REMOTE
Wymiary: 621 × 535 × 649 mm
Ciężar: 43.14 kg
Ceny: 3090 PLN (CVX-15), 3980 PLN (CVX-18s)
Do testu dostarczył:
Audiotech
ul. Łagiewnicka 20
02-860 Warszawa
tel. (22) 6482935
Internet: www.audiotechpro.pl, www.cerwinvega.com
Test ukazał się w numerze 5/2018 miesięcznika Muzyk.