Kilka dni temu nakładem wytwórni Nonesuch Records ukazała się nowa płyta Brada Mehldaua zatytułowana „Variations on a Melancholy Theme”, na której towarzyszy mu nowojorska orkiestra kameralna Orpheus Chamber Orchestra.
W przypadku „Variations on a Melancholy Theme” możemy mówić o połączeniu jazzu z muzyką klasyczną, a album ten zawiera orkiestrową wersję kompozycji, którą Mehldau skomponował początkowo z myślą o pianiście Kirile Gersteinie. Powstała ona na zamówienie Orpheus Chamber Orchestra, z którą Brad prezentował ją podczas koncertów w Europie, Rosji i Stanach Zjednoczonych. W końcu zdecydowali się na rejestrację tego materiału, a na krążku wydana została rozszerzona wersja tego dzieła.
Album „Variations on a Melancholy Theme” zawiera bowiem nie tylko temat główny i jedenaście wariacji na jego temat, ale także kadencję i postludium, jak również „bis” w postaci wariacji „X” i „Y”. Chociaż płyta ukazała się teraz, co samych nagrań dokonano w 2013 roku w sali koncertowej Mechanics Hall w Worcester (Massachusetts). Nad rejestracją materiału, miksem, masteringiem i produkcją czuwał Adam Abeshouse.
Na temat łączenia w tym dziele klasycznej formy z jazzowymi harmoniami Brad Mehldau wypowiedział się tak:
Wyobrażam sobie to tak, jakby Brahms obudził się pewnego dnia i miał depresję. Sam temat ma tęskny charakter, być może uczucie rezygnacji. Jest tu pewne poczucie ostateczności i zakończenia, gdy słyszy się je po raz pierwszy. Kiedy komponowałem, pojawiło się wyzwanie narracyjne; mianowicie, jak rozpocząć historię, która zaczyna się od zakończenia. Choć temat przywołuje melancholię, pozwalam, by w miarę rozwoju wariacji służył jako swoista trampolina do innych radosnych, dzikich, gwałtownych i lekkomyślnych emocji.
Więcej informacji na stronie www.bradmehldau.com.