Jednym z cyfrowych syntezatorów produkowanych w latach 80. XX wieku był instrument firmy Syntauri Corporation nazwany alphaSyntauri. Tym co wyróżniało ten polifoniczny syntezator był fakt, że był to hybrydowy system składający się z kart montowanych w komputerze Apple II, oprogramowania oraz klawiatury sterującej. Właśnie ten nietypowy instrument stał się kilka lat temu inspiracją dla firmy Audio Damage do stworzenia bazującego na nim syntezatora wirtualnego. Niedawno na rynku pojawiła się nowa wersja tej aplikacji – Phosphor 2, która dostępna jest nie tylko jako wtyczka dla komputerów PC i Mac, ale również jako program dla tabletów z systemem iOS.
Tak samo jak pierwowzór, aplikacja wykorzystuje syntezę addytywną. Za generowanie dźwięku odpowiadają dwa oscylatory (PRIMARY i SECONDARY), które obsługiwać mogą 16 (tyle ile alphaSyntauri), 32 lub 64 partiale, które możemy dowolnie regulować. Co więcej, do dyspozycji mamy różne gotowe ustawienia nawiązujące do klasycznych przebiegów fal. Z każdym oscylatorem powiązany jest oddzielny generator obwiedni ADSR i generator szumu oraz wirtualne suwaki służące do regulacji położenia w panoramie oraz poziomu sygnału. Dostępna jest także modulacja krzyżowa między oscylatorami. Określić możemy również reakcję na komunikaty VELOCITY nadchodzące z klawiatury MIDI. Zarówno każda z sekcji partiali jak i generatorów szumu może pracować w trybie VINTAGE nawiązującym charakterem do sprzętowego alphaSyntauri. Sekcja oscylatorów oferuje też tryb L+R Link, w którym ruch kontrolerów (nie dotyczy to partiali) w pierwszym oscylatorze automatycznie wywołuje zmianę ustawień tych samych parametrów w drugim generatorze. Syntezator Phosphor 2 wykorzystuje też dwa generatory LFO z kilkoma przebiegami i możliwością modulowania różnych parametrów, oddzielnie dla każdego z oscylatorów oraz filtrów powiązanych z efektem DELAY. Te ostatnie stanowią właśnie kolejną sekcję na wirtualnym panelu. Sygnał z każdego oscylatora przepuszczany jest przez linię opóźniającą (maks. 1999 ms), za którą umieszczono filtry – górno- i dolnoprzpustowy (regulowane wspólnie). Zarówno efekty DELAY jak i generatory LFO dają możliwość synchronizacji z tempem programu-hosta.
Przy pomocy aplikacji uzyskać możemy barwy różnego typu – zarówno syntezatorowe typu Lead i Pad, jak i basowe czy efektowe o różnym charakterze. Fabrycznie program udostępnia ponad 30 presetów, a znacznie więcej możemy zapisać sami. Szukając inspiracji dla własnych barw możemy skorzystać z funkcji losowania ustawień (Randomize iPad). Aplikacja może pracować w trybie mono lub stereo, a ponadto do dyspozycji mamy tryb RETRIGGER.
Phosphor 2 w wersji dla tabletów iPad (wymaga systemu co najmniej iOS 9.3) może działać nie tylko jako samodzielna aplikacja ale również jako „wtyczka” AUv3 wewnątrz innych programów. Instrument oferuje też wsparcie dla Inter-App Audio. Interfejs graficzny syntezatora Phosphor 2 jest dość przejrzysty jednak przez fakt że nie zdecydowano się na różne podstrony (choć taką sytuację mamy w trybie AUv3) precyzyjna regulacja poszczególnych parametrów na ekranie nie należy do najłatwiejszych. Do dyspozycji mamy ekranową klawiaturę ale oczywiście możemy skorzystać także z zewnętrznej klawiatury sterującej – podłączonej przez USB lub bezprzewodowo (Bluetooth MIDI).
Tekst: Grzegorz Bartczak
Producent: Audio Damage, www.audiodamage.com
Cena: 27.99 PLN