Kolejnym przykładem nieustającej mody na lata 80. XX wieku, którą obserwować możemy również w branży muzycznej w odniesieniu do nagrywanych albumów jak również wprowadzanych na rynek instrumentów wirtualnych (i nie tylko) jest najnowsza propozycja francuskiej firmy Arturia. Otóż postanowiła ona rozszerzyć ofertę o emulację syntezatora z końca owej dekady – Ensoniq SQ-80. Bazująca na nim aplikacja SQ80 V nie tylko wiernie odwzorowuje sprzętowy pierwowzór, ale oferuje także kilka dodatków zwiększających możliwości instrumentu.
Amerykańska firma Ensoniq powstała na początku lat 80., a do życia powołali ją inżynierowie pracujący wcześniej nad… komputerem Commodore 64. W ciągu nieco ponad dekady, pod tą marką trafiło na rynek kilkadziesiąt instrumentów, w tym samplery i syntezatory oraz modele będące połączeniem ich obu. Drugą gałęzią oferty tej firmy były profesjonalne karty dźwiękowe z rodziny Soundscape i to najpewniej z ich powodu w 1998 roku doszło do jej przejęcia przez Creative Technology i połączenie z E-MU Systems. Niestety, mimo że sprzedaży trafiło jeszcze kilka produktów, na początku ubiegłej dekady marka Ensoniq całkowicie zniknęła z rynku…
Syntezator SQ-80, którego emulacją jest SQ80 V firmy Arturia, pojawił się w 1988 roku jako następca modelu ESQ-1. Był to instrument łączący w sobie technologie analogowe i cyfrowe, charakteryzujący się 8-głosową polifonią. Chociaż w momencie jego premiery, cyfryzacja syntezatorów sprzętowych była już na zaawansowanym etapie, SQ-80 miał całkiem sporo do powiedzenia. Oferował on pewien stopień ciepła i charakteru, zarezerwowany zwykle dla analogów, jak również elastyczne i przystępne sterowanie barwami i modulacją. Instrument ten był wyposażony również w dynamiczną klawiaturę z Aftertouch, 8-ścieżkowy sekwencer, złącza MIDI oraz stację dyskietek pozwalającą zapisywanie presetów i sekwencji.
Bazujący na nim syntezator wirtualny SQ80 V emuluje wszystkie istotne cechy oryginału, włączając w to 8-bitowy chip 5503, dając możliwość uzyskiwania szerokiej gamy barw osiąganych w pierwowzorze z wykorzystaniem cyfrowych oscylatorów, analogowego filtra i pozostałych elementów toru syntezy, których charakter i możliwości także zostały tu wiernie odwzorowane. Tak jak w oryginale, także w aplikacji mamy możliwość niezależnego przypisywania przebiegów do każdego z trzech oscylatorów, a wybierać możemy spośród ich bogatej kolekcji. Co więcej, oprócz przebiegów znanych z pierwowzoru (w tym bazujących na multipróbkach akustycznych źródeł dźwięku), Arturia dodała tu także sporo dodatkowych, w tym kilkaset „ukrytych” przebiegów z ESQ-1 i SQ-80.
Tworząc SQ80 V, Arturia wzbogaciła instrument o szereg dodatków jak również rozszerzyła możliwości elementów istniejących w oryginale. Zwiększono też polifonię, która w tym przypadku wynosi 16 głosów, a do tego możemy skorzystać z funkcji UNISON (maks. 8-głosowej). Poza wspomnianymi trzema oscylatorami (każdy powiązany z dedykowanym wzmacniaczem), SQ80 V wykorzystuje także filtr będący emulacją analogowego CEM 3379, cztery generatory obwiedni z różnymi trybami pracy (oryginalny lub MSEG albo DADSR), dodatkowy czwarty wzmacniacz DCA, trzy generatory LFO oraz MOD MIXER pozwalający połączyć dwa dowolne źródła modulacji i określić dla tej pary jedno z dostępnych działań. Do dyspozycji mamy też monofoniczny tryb LEGATO, funkcję GLIDE oraz arpeggiator z kilkoma różnymi przebiegami, regulacją zakresu i częstotliwości.
Interfejs graficzny SQ80 V daje dostęp do trzech zakładek. W pierwszej (HARDWARE) znajdziemy m.in. wirtualną klawiaturę i możliwość obsługi arpeggiatora oraz podgląd ustawień oscylatorów i filtra. Regulacji poszczególnych konkretnych parametrów w poszczególnych blokach toru syntezy dokonujemy w zakładce SYNTHESIS. Trzecia – EFFECTS – daje możliwość skorzystania z kolejnego dodatku przygotowanego przez Arturię – czterech bloków efektowych mogących pracować szeregowo lub równolegle (2+2), do których przypisać można dowolny z 15 algorytmów. Tak jak inne instrumenty wirtualne znane z V Collection, także w tym możemy skorzystać z czterech wirtualnych makrokontrolerów. Możemy je edytować w panelu bocznym dającym również dostęp do funkcji MIDI LEARN czy ustawień związanych z obsługą MPE.
Syntezator SQ80 V oferuje dwieście fabrycznych presetów, wśród których znajdują się barwy różnego typu (m.in. Bass, Keys, Lead, Pad, Piano, Strings, Drums, Vocal, Sequence), zróżnicowanych także pod względem charakteru. Wszyscy poszukujący barw typowych dla muzyki z końca lat 80. z pewnością znajdą wśród nich coś dla siebie. Możemy też tworzyć własne presety i zapisywać je w pamięci.
Nowy instrument wirtualny firmy Arturia może pracować jako wtyczka VST/VST3/AAX/AU lub jako samodzielna aplikacja.
Więcej informacji na stronie www.arturia.com.
Dystrybutorem produktów marki Arturia jest Audiotech.