W najnowszym filmie z cyklu „Synth Space History” opublikowanym przez firmę Yamaha możemy usłyszeć i zobaczyć kolejny z kultowych instrumentów tej marki. Tym razem nie jest to jednak syntezator lecz pianino elektroakustyczne CP70, o którym opowiada brytyjski multiinstrumentalista, kompozytor i producent Xantoné Blacq.
Pianina sceniczne oznaczone symbolem „CP” znajdziemy także w obecnej ofercie firmy Yamaha, jednak ich początku należy w połowie lat 70. ubiegłego wieku. To wówczas właśnie na rynek trafiły pierwsze tak oznaczone instrumenty, które od współczesnych różniła przede wszystkim konstrukcja i zastosowane w nich rozwiązania technologiczne. Idealnym tego przykładem jest właśnie CP70, który zadebiutował w 1976 roku jako jeden z dwóch pierwszych modeli z tej serii. Tym co go wyróżniało była właśnie konstrukcja, gdyż było to pianino elektroakustyczne wykorzystujące – tak jak akustyczny fortepian – struny oraz klawiaturę z mechanizmem młoteczkowym z prawdziwego zdarzenia. Tak jak wspomina to Xantoné Blacq we wspomnianym filmie, instrument ten powstał właśnie z myślą o pianistach i klawiszowcach grających w zespołach, aby pomóc im „przebić się” z barwą fortepianu przez ścianę dźwięków generowanych przez gitarzystów i basistów wspomaganych wzmacniaczami.
Z tego też powodu poza młoteczkami uderzającymi w struny, mamy tu także rozwiązania nieobecne w akustycznym fortepianie, tym bardziej że CP70 nie miał płyty rezonansowej z racji swej koncepcji oraz bardziej kompaktowych rozmiarów. Mianowicie, pod każdą struną umieszczono przetwornik piezoelektryczny, z których to sygnał płynie do przedwzmacniacza, a przez gniazda wyjściowe można było podpiąć instrument do wzmacniacza. Od czasu premiery w 1976 roku, pianino CP70 doczekało się kilku wersji, różniących się m.in. sekcją odpowiedzialną za edycję dźwięku. W filmie opublikowanym przez firmę Yamaha przedstawiony został model CP70D wyposażony m.in. w korektor graficzny. W pianinie tym wykorzystano klawiaturę obejmującą 73 klawisze, natomiast dwa lata później pojawił się model CP80 z 88 klawiszami.
Chociaż i tak swoje ważył (ponad 100 kg), instrument ten przewidziany był jako stricte sceniczny, a jego transportu ułatwiało rozłożenie go na dwie części. Po swojej premierze w połowie lat 70. XX wieku pianino CP70 szybko zyskało popularność, a na instrumencie tym grali chociażby George Duke, Herbie Hancock, Keith Emerson, Tony Banks, Michael McDonald, Billy Joel i wielu innych artystów.
Więcej informacji na stronie pl.yamaha.com.