Jakiś czas temu przeczytałem, że Sabian wypuszcza na rynek nowe talerze do mocnej muzyki. Nadarzyła się okazja by sprawdzić czy faktyczne nadają się tylko do mocnego uderzenia… a może nie tylko? Dzięki uprzejmości firmy Music Info z Krakowa otrzymałem do testu kilka kompletów talerzy serii APX oraz APX Solid.
Jak się domyślacie najważniejszą różnicą w przypadku tych dwóch serii jest brzmienie. Seria APX brzmi ciemniej i mniej wyraziście a APX Solid jaśniej i przejrzyściej. Postanowiłem, że w dzisiejszym artykule opiszę wszystkie talerze zapakowane do dwóch ciężkich kartonów. Zacznijmy więc od największego.
RIDE
Ride 22” – DUŻY TALERZ ! DUŻE BRZMIENIE ! To fakt. Brzmienie niskie, donośne. Moim zdaniem brak mu selektywności… wyjątkiem jest tutaj kopułka. Wyraźna i konkretna. Warto w tym miejscu dodać, że talerze APX i APX Solid charakteryzują się konkretnym dobrze słyszalnym brzmieniem kopułki. Ale wracając do rida, gdy się gra na nim dość głośno i gęsto wzbudzają się alikwoty niskie i w średnicy, niestety rozmazują one klarowność dźwięku. Powoduje to w pewnym momencie utratę kontroli nad wyrazistością gry.
Solid Ride 22” – nieco wyższe i delikatniejsze brzmienie o zwiększonej selektywności, jednak po „rozbujaniu” talerza tracimy wspomnianą selektywność , może nieco mniej niż w przypadku opisywanego Rida 22”, ale jednak problem się pojawia. Alikwoty pojawiające się nie przeszkadzają brzmieniu.
Solid Ride 20” – to inna rodzina brzmienia. Dźwięk jakby o dwa tony wyższy niż 22”, niby to niewiele a jednak zyskuje on tym samym na selektywności. Czy gramy głośno czy cicho, gęsto czy rzadko, słychać poszczególne uderzenia. Barwa talerza jasna, wzbudzające się alikwoty w średnicy nie zaburzają wspomnianej wcześniej selektywności. Kopułka krótka wyrazista.
Ride 20” – to dźwięk z rodziny rida 22”. Ponieważ wielkość mniejsza to brzmienie ciut wyższe. Niestety po „rozbujaniu” talerza wzbudza się dość szeroki wachlarz alikwotów, na szczęście mniej nachalny niż w 22”, co daje nam bardziej konkretne brzmienie mimo ciemnej barwy.
CRASH
Solid Crash 20” – duży solidny 🙂 crash. Brzmienie potężne, ciepłe, donośne ale konkretne. Niskie alikwoty i przydźwięki towarzyszące uderzeniu nie zniekształcają tego głębokiego piękna. Wybrzmienie dość długie, ale nie na tyle by mogło przeszkadzać. Jak na taki duży crash przyznaje jestem pod wrażeniem.
Crash 18” – to talerz o ładnym szerokim dźwięku. Brzmienie z rodziny APX, więc słyszalne są szerokie alikwoty ze wskazaniem na niskie ale nie nachalne tony, jak w przypadku rida 22”. Atak konkretny i głęboki bez spotykanego wśród „osiemnastek” charakterystycznego trzasku. Wybrzmienie pełne i treściwe pozbawione niepotrzebnych przydźwięków.
Solid Crash 18” – brzmienie o ton wyższe niż APX Crash 18”. Delikatniejsze (tylko trochę) przy ataku, ale szerokie i wyraziste przy wybrzmieniu. W talerzu solid 18” pojawia się w końcowej fazie wybrzmienia delikatne „bzyczenie” dość wyraźnie słyszalne w crash 16”.
Crash 16” – ton już nie tak ciemny jak w 18” ale nadal pełny niski nasycony dźwięk. Niestety pojawia się tutaj lekko „gongowate” wybrzmienie, dlatego jak dla mnie traci on na atrakcyjności. Pod względem brzmienia oczywiście.
Solid Crash 16” – niestety tu również pojawia się owe „gongowate” wybrzmienie. Mimo ,że emanuje on pod czas uderzenia pełnym dźwiękiem dodatkowym minusem jak dla mnie jest pojawiające się podczas wybrzmienia a wspomniane przeze mnie wcześniej „bzyczenie”. Lecz w przypadku 16” jest ono bardziej słyszalne. Przyznaje, na dłuższą metę jest to dość irytująca kompilacja brzmieniowa.
Crash 14” – wysoko brzmiący talerz z nierozłącznym „gongowatym” wybrzmieniem , słyszalne lekkie bzyczenie i dość dobrze szczególnie przy uderzaniu pałką wysokie alikwoty.
CHINESE
Chinese 20” – charakterystyka tego talerza to twardy metaliczny atak i gongowe wybrzmienie naznaczone wysokimi tonami. Jednakże nad całością brzmienia unosi się duch „chińszczyzny” i nie mówię tu o jedzeniu 🙂 a tylko o klimacie charakterystycznym dla tego rodzaju talerzy.
Chinese 18” – również twardy atak , lecz dużo wyższe brzmienie , mniej gongowe i z towarzyszącymi wysokimi tonami. Mniej dźwięku gongu jest dużą zaleta tego talerza.
SPLASH
Splash 8″ ma zdecydowanie najładniejszą barwę w tej grupie, wysokie miękkie brzmienie. Krótki zdecydowany atak z ładnym nie za ostrym wybrzmieniem.
Splash 10” – ładna barwa z charakterystyka typową dla talerzy splash, czyli krótki nie nachalny atak, niestety pojawia się tutaj delikatne gongowe wybrzmienie co psuje druga fazę uderzenia pałką w 10”.
Splash 12” – brzmienie przypominające wysoko crash. Większa ilość gongu w wybrzmieniu, dodatkowe wysokie przydźwięki. Moim zdaniem najmniej ciekawy talerz w tej rodzinie.
HI HATS
Solid Hats 13” – wydźwięk tych talerzy raczej zaliczyłbym do twardszego brzmienia ale o wysokiej charakterystyce. Podczas grania samą stopą dźwięk tzw. „cyk” jest wysoki i selektywny a w grze pałką pobudzają się średnie i wysokie alikwoty, które dość mocno towarzyszą wybrzmieniu.
Hats 13” – w tym przypadku granie samą stopą jest również słyszalne jednak mniej selektywne niż w Solid Hats 13”, w grze pałką ujawnia się niższe brzmienie twardsze z mniejsza ilością wysokich alikwotów.
Solid Hats 14” – charakterystyka to niższe brzmienie, przy graniu samą stopą wyraźny „cyk”, ale z dodatkiem dziwnego wysokiego tonu. Przy graniu pałką niższe brzmienie jest bardziej słyszalne, lecz największą uwagę zwraca zachowana proporcja między górnymi i niskimi tonami w tych talerzach co w efekcie końcowym daje dużą pełnie w brzmieniu.
Hats 14” – zdecydowanie najładniejszy brzmieniowo hi hat w tej rodzinie. Przy grze sama stopą ciut niższy selektywny dźwięk pozbawiony przeszkadzających wysokich i niskich alikwotów. W grze pałką daje się słyszeć umiarkowany dół i góra , dając razem zrównoważone brzmienie, wyraźne niewysokie ale twarde.
PODSUMOWANIE
Po uważnym przysłuchaniu się brzmieniu wyżej wymienionych talerzy, dochodzę do wniosku, że seria APX nadaje się jak najbardziej do mocnej muzyki i raczej trudno byłoby wykorzystać to brzmienie w innych klimatach muzycznych. Natomiast APX Solid to seria o dużo szerszym zastosowaniu. Ze względu na jej selektywność i jasność brzmienia, można spokojnie korzystać z niej w stylach typu: pop, pop – rock, funky, country nawet w niektórych rodzajach jazzu. Jedynie przyznaje mam kłopot z talerzami 16”. W jednym i drugim wypadku pojawiające się dodatkowe przydźwięki powodują, że niestety nie zapakowałbym ich do mojego futerału z talerzami i jeździłbym na koncerty z crashem 18”, a na mocniejsze grania z 20”. Ale jak zwykle proponuję, przejść się do sklepu i samemu sprawdzić jak to jest z brzmieniem talerzy Sabian APX i APX Solid.
Tekst: Maciej Muraszko
Ceny:
Ride 22 – 920 PLN
Solid Ride 22 – 920 PLN
Ride 20 – 780 PLN
Solid Ride 20 – 780 PLN
Crash 20– 780 PLN
Solid Crash 20– 780 PLN
Crash 18– 675 PLN
Solid Crash 18– 675 PLN
Crash 16– 585 PLN
Solid Crash 16– 585 PLN
Crash 14– 430 PLN
O-Zone Crash 18 – 675 PLN
O-Zone Crash 16 – 585 PLN
Chinese 18– 675 PLN
Chinese 20– 780 PLN
Splash 8– 302 PLN
Splash 10 – 352 PLN
Splash 12 – 394 PLN
Hats 13 – 800 PLN
Solid Hats 13 – 800 PLN
Hats 14 – 860 PLN
Solid Hats 14 – 860 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (012) 2672480
Internet: www.music.info.pl, www.sabian.com
Test ukazał się w numerze 10/2008 miesięcznika Muzyk.