Niespełna cztery lata po pojawieniu się poprzedniej generacji, Yamaha zaprezentowała nową serię pianin cyfrowych CLP wchodzących w skład rodziny Clavinova. Z tej okazji, polski oddział muzycznego giganta zorganizował uroczystą premierę linii CLP-800, a wydarzenie to odbyło się 5 czerwca w studiu nagraniowym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Miejsce premiery serii CLP-800 nie było przypadkowe, gdyż wielu studentów uczelni muzycznych (a także uczniów szkół muzycznych) korzysta na co dzień z pianin cyfrowych, takich jak instrumenty składające się na rodzinę Clavinova. Po krótkim wprowadzeniu przez Gabrielę Parczyńską i Luizę Sobkowiak z polskiego oddziału Yamaha Music Europe, rozpoczęła się główna część spotkania, czyli prezentacja nowej serii pianin cyfrowych. Prowadził ją Krzysztof Pająk, który obszernie omawiał najważniejsze cechy i funkcje oraz rozwiązania technologiczne zastosowane w serii CLP-800, ze szczególnym uwzględnieniem nowinek wprowadzonych w tej odsłonie. Przeprowadził on wszystkich zgromadzonych przez swoisty muzyczny szlak prowadzący od elementów zapewniających kontakt muzyka z instrumentem – klawiatury i pedałów – przez technologie związane z generowaniem dźwięku i odwzorowywaniem najróżniejszych artefaktów charakterystycznych dla instrumentów akustycznych, po rozwiązania odpowiedzialne za reprodukcję dźwięku i zapewnianie odpowiednich wrażeń odsłuchowych.
Uczestnicy spotkania mogli zatem poznać m.in. szczegóły dotyczące klawiatur GrandTouch i GrandTouch S, w których wprowadzono kilka istotnych zmian – zarówno fizycznych jak i realizowanych przy pomocy algorytmów oraz nowych pedałów GrandTouch i technologii GP Response Damper. Sporo miejsca prowadzący poświęcił też technologii Grand Expression Modelling, w której zaimplementowano nowe rozwiązania jeszcze bardziej zwiększające możliwości wyrażania ekspresji podczas gry, odwzorowując niuanse znane z instrumentów akustycznych i zapewniając charakterystyczne dla nich zróżnicowanie w reakcji na siłę nacisku klawisza czy sposób jego zwalniania, a także wynikające z ruchu strun w czasie repetycji. Wśród poruszonych tematów znalazły się oczywiście także barwy znajdujące się na pokładzie pianin z serii CLP-800, których moduł dźwiękowy wykorzystuje zupełnie nowy procesor o większej mocy obliczeniowej. Oprócz barw fortepianów Yamaha CFX i Bösendorfer Imperial bazujących na nowych próbkach, w pianinach dostępne są m.in. barwy instrumentów historycznych oraz dwa nowe, bardziej współczesne presety – Chillout i Lo-Fi Piano. Tak jak wcześniej, liczba dostępnych barw jest uzależniona od modelu. Podczas prezentacji pojawiły się także informacje o odświeżonej technologii Virtual Resonance Modeling odpowiedzialnej za wierne odwzorowywanie zjawisk zachodzących w klasycznych fortepianach, związanych z rezonansem akustycznym. Wśród omówionych cech pianin CLP-800 nie zabrakło też systemów nagłośnieniowych, w które wyposażone zostały poszczególne pianina. Wśród zastosowanych w nich nowości znalazły się specjalnie zaprojektowane dyfuzory, sprawiające że dźwięk z głośników rozchodzi się w sposób bardziej zbliżony do znanego z instrumentów akustycznych. W tej części prezentacji nie zabrakło też przykładów dźwiękowych, a prowadzącego wspomogli w tym Luiza Sobkowiak oraz Patryk Pająk.
Wśród tematów poruszonych podczas premiery pianin cyfrowych CLP-800 znalazły się również informacje dotyczące wyglądu zewnętrznego i zmian wprowadzonych w tym zakresie, reprezentowanych chociażby przez szersze pulpity do nut. Omówione zostały także wybrane funkcje instrumentów takie jak podkłady rytmiczne, efekty insertowe, rejestratory, obsługa Bluetooth, próbkowanie binauralne dostępne podczas korzystania ze słuchawek czy współpraca z aplikacją Smart Pianist.
Drugą część warszawskiej premiery pianin cyfrowych CLP-800 stanowił krótki recital Grzegorza Płonki – pianisty, którego niezwykłą historię i walkę z przeciwnościami ukazano w filmie „Sonata” z 2021 roku. Ostatnim akcentem spotkania była możliwość samodzielnego wypróbowania instrumentów wystawionych w studiu UMFC, a do dyspozycji uczestników oddano pięć modeli z najnowszej serii – CLP-885, CLP-875, CLP-845, CLP-835 i CLP-825. Dzięki temu, wszyscy chętni mogli nie tylko zagrać na każdym z nich, ale także poznać różnice między nimi. Zgromadzone instrumenty reprezentowały też całą paletę dostępnych kolorów, w tym zupełnie nowy White Birch. Poza tą piątką, w skład nowej serii wchodzą także dwa instrumenty, które wyglądem nawiązują bardziej do fortepianu – CLP-895GP i CLP-865GP.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak