Jubileuszowy dla firmy Arturia rok zaowocował już co prawda kilkoma premierami, ale Francuzi nie zwalniają tempa. Co więcej, postanowili mocno zaakcentować swoje 20-lecie prezentując właśnie nowy, 6-głosowy syntezator analogowy o nazwie PolyBrute. Polifoniczny instrument opiera się z jednej strony na znanych już rozwiązaniach technologicznych, a z drugiej oferuje zestaw kreatywnych narzędzi na które wielu fanów marki czekało.
PolyBrute pochwalić się może ekspansywną architekturą morphingu, a jego panel usiany jest rozmaitymi elementami kontroli umożliwiającymi bezpośrednią regulację poszczególnych parametrów i funkcji co daje typową dla analogów natychmiastową satysfakcję. Na tor syntezy nowego modelu składają się dwa wszechstronne oscylatory VCO, generator szumu o pełnym spektrum, mikser, dwa bloki filtracji (STEINER z przełączanym trybem pracy i klasyczny LADDER) oraz trzy generatory obwiedni (VCF, VCA, MOD). Do dyspozycji mamy też trzy generatory LFO oraz rozbudowaną macierz modulacji 12 × 32. Sekcja tej ostatniej – podobna do rozwiązania zastosowanego wcześniej w syntezatorze MatrixBrute – może być wykorzystywana nie tylko do łączenia źródeł i celów modulacji, ale także do obsługi sekwencera i presetów. Z 6 głosów PolyBrute możemy korzystać zarówno polifonicznie jak również wykorzystując warstwy, podziały czy tryb UNISON. Nowy syntezator oferuje zaawansowane możliwości kontroli wielu parametrów, gdyż każdy preset istnieje jednocześnie w dwóch stanach (A, B), a przy pomocy dedykowanego pokrętła MORPH możemy płynnie przechodzić między nimi, jak i wykorzystywać cały zakres pośrednich ustawień.
Poza tradycyjnymi „kółkami” PITCH BEND i MODULATION, a także programowalnym kontrolerem dotykowym umieszczonym nad klawiaturą, PolyBrute udostępnia niestandardowy, trójwymiarowy kontroler Morphée, który wygląda jak owoc współpracy z inną francuską firmą Expressive e. Pozwala on na stosowanie różnych środków ekspresji w czasie rzeczywistym i oferuje 3-osiową kontrolę nad morphingiem barw, randomizacją sekwencji / arpeggiatora lub ustawień modulacji pozwalając dodać prawdziwie unikalny charakter. Wspomniana już klawiatura jest dynamiczna i obejmuje 5 oktaw (61 klawiszy), a do tego obsługuje funkcje Aftertouch.
PolyBrute udostępnia 768 fabrycznych barw o różnym charakterze, a nowy syntezator ma też na pokładzie 64-krokowy sekwencer z rejestratorem ruchu i automatyką, arpeggiator z różnymi trybami pracy oraz efekty (bloki MODULATION, DELAY, REVERB). Poza pokrętłami i przełącznikami, na panelu instrumentu znajdziemy też dwa wyścietlacze. Syntezator udostępnia dwa gniazda wyjściowe (L/MONO, R/STEREO) oraz funkcje zaprojektowane specjalnie w celu maksymalnego wykorzystania pola stereo. W sekcji wyjściowej można kontrolować stereofoniczne przemieszczanie się głosów, a ustawienie to pozwala subtelnie panoramować każdy z 6 głosów w różnym stopniu. Do dyspozycji mamy ponadto wyjście słuchawkowe, złącza MIDI (IN, OUT, THRU) i SYNC (IN, OUT) oraz trzy wjścia dla kontrolerów nożnych (SUSTAIN, EXP1, EXP2) i port USB typu B. Ten ostatni umożliwia komunikację z komputerem (PC, Mac) i współpracę z dedykowanym edytorem programowym PolyBrute Connect. Od strony wizualnej, nowy syntezator pochwalić się może różnymi drewnianymi akcentami (boki, listwa nad klawiaturą, kontroler Morphée. Opcją dla instrumentu są drewniane nogi dopasowane odcieniem.
Więcej informacji na stronie www.arturia.com.