Francuska Arturia postanowiła rozszerzyć swoją bogatą kolekcję instrumentów wirtualnych o emulację kolejnego syntezatora sprzed lat. Tym razem jej wybór padł na monofoniczny syntezator specjalizujący się w generowaniu barw basowych, na pokładzie którego znajdował się także wbudowany sekwencer. Mowa tu oczywiście o TB-303, który przed laty odegrał ważną rolę w rozwoju takich gatunków muzyki jak acid house i techno. Do tego też nawiązuje swoją nazwą najnowsza emulacja „trzystatrójki” – Acid V.
Sprzętowy pierwowzór, który w zamyśle twórców miał zastąpić gitarę basową, był produkowany przez firmę Roland bardzo krótko bo zaledwie dwa lata (1982-1984). Nic zatem dziwnego, że oryginalne TB-303 są trudno dostępne. Syntezator ten doczekał się szeregu sprzętowych klonów i wirtualnych emulacji, a najnowszą propozycją jest właśnie Acid V. Chociaż z jednej strony zachowano charakter oryginału odwzorowując wiernie tor audio, a interfejs graficzny także nawiązuje bezpośrednio do wyglądu sprzętowego pierwowzoru i oferowanych przez niego elementów kontroli, wirtualna emulacja firmy Arturia została wzbogacona o wiele dodatków.
Tak jak w oryginale, także w Acid V za generowanie dźwięku odpowiada oscylator dający możliwość wyboru jednego z dwóch przebiegów – piłokształtnego lub prostokątnego. Do dyspozycji mamy też regulację wysokości dźwięku oraz charakterystyczny dla oryginału filtr dolnoprzepustowy z regulacją częstotliwości odcięcia i rezonansu. Bez zmian zostały także kontrolery ENV MOD, DECAY i ACCENT. Jednym z dodatków wpływających na charakter barw uzyskiwanych przy pomocy tego syntezatora wirtualnego jest suboscylator mogący generować dźwięk o maks. 2 oktawy niższy niż główny. Oferuje on również możliwość wyboru jednego z trzech przebiegów (prostokątny, odwrotny piłokształtny lub sinusoidalny) oraz regulacji głośności. Kolejnymi nowościami wprowadzonymi w Acid V, które nie były dostępne w TB-303 są bloki VIBRATO i DISTORTION (14 algorytmów do wyboru). Aplikacja udostępnia ponadto ukrytą sekcję z wirtualnymi trymerami umożliwiających regulację dodatkowych parametrów, co w pewien sposób nawiązuje do sprzętowych modyfikacji oryginalnego instrumentu.
Tak jak w sprzętowym pierwowzorze, także w przypadku Acid V dolną część „panelu” zajmuje sekcja związana z wbudowanym sekwencerem obejmująca m.in. jednooktawową „klawiaturę”. Mimo pozornego podobieństwa, sekwencer w instrumencie przygotowanym przez firmę Arturia jest znacznie bardziej rozbudowany niż ten znany z oryginału. Przekonamy się o tym otwierając dodatkowy panel ADVANCED udostępniający pięć zakładek. Pierwsza z nich powiązana jest właśnie z sekwencerem krokowym, a poza sekcją umożliwiającą edycję patternów lub ich budowanie od zera, do dyspozycji mamy też kilka innych. Możemy w nich wybrać którąś z fabrycznych sekwencji i skalę, a także określić liczbę kroków oraz wartości takich parametrów jak RATE, GATE czy SWING. Możemy też skorzystać z trybu polirytmicznego czy bloku TRANSMUTATION. Oprócz sekwencera, Acid V ma też na pokładzie arpeggiator o podobnych możliwościach regulacji.
Trzy kolejne zakładki panelu ADVANCED dają dostęp do modulatorów, przy pomocy których możemy wpływać na różne parametry syntezatora. Każdy z nich oferuje różne tryby pracy i presety, a także pozwala ręcznie modyfikować wykres. Emulacje takie jak Acid V dają możliwość wzbogacenia instrumenty o najróżniejsze dodatki, a ostatnim z nich jest sekcja efektów z czterema niezależnymi slotami. Dla każdego z nich możemy wybrać jeden z 17 dostępnych algorytmów reprezentujących takie typy efektów jak Spatial, Dynamics, Filter/EQ, Distortion oraz Modulation.
Najnowszy syntezator wirtualny firmy Arturia pozwala też sterować jego parametrami przy pomocy komunikatów CC wykorzystując do tego sprzętowy kontroler MIDI. Do dyspozycji mamy też cztery wirtualne kontrolery MACRO, które można dowolnie programować. Aplikacja udostępnia ponadto kolekcję fabrycznych presetów obejmującą ponad 150 barw typu Bass, Drums, Pad, Sequence i Sound Efffects.
Acid V jest przeznaczony dla komputerów PC i Mac, na których może pracować jako samodzielna aplikacja lub 64-bitowa wtyczka (VST, AAX; w środowisku macOS także AU).
Więcej informacji na stronie www.arturia.com.
Dystrybutorem produktów marki Arturia jest Audiotech.