Na początku 2021 roku w ofercie firmy Ableton pojawić się ma nowa wersja jej flagowego programu. Live 11 wzbogacony zostanie o szereg nowych funkcji zwiększających jego możliwości na różnych płaszczyznach.
Chociaż do premiery Live 11 zostało jeszcze nieco czasu, to firma opublikowała informacje o nowych funkcjach i cechach, które zostaną zaimplementowane w tej wersji. Pierwsze nowości dotyczą tzw. compingu czyli komponowania jednego, głównego ujęcia z kilku śladów. W „jedenastce” program będzie sam rozkładał poszczególne partie audio lub MIDI na pojedyncze ścieżki. Następnie najlepsze podejścia i fragmenty z nich pochodzące można będzie „zeszyć” by otrzymać finalny rezultat. Program pozwoli również na łączenie ze sobą co najmniej dwóch różnych śladów i jednoczesnej edycji ich zawartości.
Live 11 zyska też obsługę standardu MIDI Polyphonic Expression co pozwoli realizować wszelkie modyfikacje i formy ekspresji charakterystyczne dla MPE wprowadzane dla poszczególnych „nutek” MIDI. Ich dalsza edycja będzie możliwa w widoku EXPRESSION. Co więcej, instrumenty Wavetable i Sampler oraz pokładowy Arpeggiator zostaną zaktualizowane by wspierać MPE.
W nowej wersji programu pojawi się także kilka nowych wirtualnych „urządzeń” (Live Devices), a będą to m.in. efekty Hybrid Reverb, Spectral Resonator, Spectral Time i PitchLoop89 (powstały we współpracy z Robertem Henke) oraz Inspired by Nature czyli połączenie sześciu instrumentów i efektów (owoc współpracy z Dillonem Bastanem). Zyskamy także nowe barwy i instrumenty takie jak Voice Box, Mood Reel i Drone Lab oraz trzy stworzone we współpracy z firmą Spitfire Audio – Upright Piano, Brass Quartet i String Quartet.
Live 11 zostanie też wzbogacony o szereg nowych narzędzi przydatnych zarówno podczas pracy w studiu, jak również w sytuacji gdy korzystamy z programu na scenie. Do tych drugich należeć będą m.in. śledzenie tempa (Live Tempo Following), możliwość zachowania statusu kontrolerów MACRO do późniejszego przywołania (Macro Snapshots), a także możliwość umieszczenia w Racku od 1 do 16 makr.
Użytkownicy programu zyskają tez możliwość wprowadzania przypadkowości i „humanizacji”, a także zwiększone możliwości edycji klipów czy korzystania ze skal. O nowe możliwości wzbogacą się wbudowane efekty Redux, Phaser-Flanger czy Chorus-Ensemble, a podstawowa biblioteka (Core Library) zostanie rozszerzona o nowe barwy, patterny, pętle i presety. Nowości pojawią się także w opcjonalnych bibliotekach.
Więcej informacji na stronie www.ableton.com.