Kiedyś efekty gitarowe można było podzielić na multiefekty – urządzenia łączące w sobie od kilku do kilkudziesięciu efektów, umożliwiające tworzenie ścieżek sygnałowych, edycję i zapisywanie ustawień użytkownika i wiele innych funkcji – oraz na efekty zwane stomp box, w większości urządzenia zawierające w sobie tylko jeden efekt. Od jakiegoś czasu na rynku pojawia się coraz więcej efektów, które można by umieścić gdzieś pomiędzy tradycyjnymi multiefektami a „pojedynczymi” efektami gitarowymi. Zazwyczaj są to urządzenia, w których umieszczono dużą ilość odmian tego samego typu efektu, tak jak w testowanym DelayLab.
OPIS
Jak sama nazwa wskazuje, testowane urządzenie można uznać za laboratorium efektów typu delay. DelayLab umieszczono w solidnie wykonanej obudowie, której przeznaczeniem jest chronić swą zawartość przed wszelkimi możliwymi uszkodzeniami mogącymi powstać na scenie. Na tylnej ściance obudowy umieszczono dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” (L/MONO, R) umożliwiające wprowadzanie zarówno sygnałów monofonicznych jak i stereofonicznych. Obok tych gniazd znajdziemy dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4” służące do wysyłania sygnału do urządzeń zewnętrznych. Oprócz tego w tylnej ściance umieszczono wejście służące do podłączenia zewnętrznego pedału ekspresji oraz gniazdo do podłączenia zasilacza 9V. Od spodu obudowy mamy z kolei dostęp do pojemnika na baterie, jako że testowane urządzenie może pracować będąc zasilane sześcioma „paluszkami” AA. Wszystkie przyciski i potencjometry umożliwiające edycję parametrów pracy urządzenia umieszczono w górnej części panelu sterowania. Testowany efekt wyposażono w 24-bitowe przetworniki A/D D/A, a obsługiwana częstotliwość próbkowania wynosi 48 kHz.
EFEKTY
DelayLab wyposażono w trzydzieści efektów typu delay. Na ich podstawie stworzono fabryczne presety, które umieszczono w dziesięciu bankach – po trzy na bank. Wśród presetów znajdziemy ustawienia nawiązujące do dziesięciu popularnych utworów. Do poruszania się po presetach służą cztery przyciski nożne, umieszczone w dolnej części panelu. Jeden z nich służy do zmiany banków (w kierunku wyższego numeru banku) a trzy pozostałe służą do wyboru presetu w ramach wybranego banku. Obok każdego z tych przycisków umieszczono diody LED. O aktualnie wybranym presecie informuje również czteropozycyjny wyświetlacz LED. Wspomniane wyżej przyciski mogą pełnić także inne funkcje – w zależności od ustawień urządzenia. Informacje o nich znajdziemy zarówno na obudowie jak i w instrukcji. Każdy z presetów można edytować i zapisywać. Dedykowany przełącznik obrotowy pozwala wybrać grupę do której należy efekt. Dostępne grupy to: ANALOG, TAPE, DIGITAL, MULTI TAP, DYNAMIC, DUAL, MODULATION, STEREO, AMBIENT oraz REVERSE. W każdej grupie możemy wybrać odmianę efektu: STANDARD, VINTAGE lub CUSTOM. W każdym z presetów możemy regulować czas opóźnienia, ilość powtórzeń, głębokość i szybkość modulacji oraz nasycenie (w instrukcji umieszczono listę z wartościami poszczególnych parametrów dla każdego z presetów, będącymi punktem wyjścia dla naszych eksperymentów). Cztery potencjometry obrotowe służące do tej edycji mogą zmieniać swoje przeznaczenie w zależności od rodzaju wybranego efektu. Oprócz tego DelayLab wyposażono w potencjometr obrotowy regulujący proporcje pomiędzy sygnałem obrobionym w procesorze a sygnałem źródłowym. Testowane urządzenie wyposażono w tryb BYPASS, przy czym jego uruchomienie pozwala wybrzmieć aktywnym efektom do końca. Maksymalny czas opóźnienia w DelayLab wynosi 4 sekundy, a dokładność ustawienia czasu opóźnienia wynosi 1 ms. Testowane urządzenie pozwala na kalibrację funkcji TAP w zakresie od całej nuty do trzydziestkidwójki z uwzględnieniem trioli i wartości nut z kropką. DelayLab wyposażono również w looper. Podobnie jak w przypadku 10 wspomnianych wyżej grup efektów typu delay, także w ustawieniu LOOPER mamy możliwość wyboru jednego z trzech typów efektu (STANDARD, VINTAGE i CUSTOM), jak również edytować dostępne parametry. Looper pozwala nagrywać pętle o długości 28 sekund, udostępniając także funkcje OVERDUB, REVERSE i TRIGGER. Urządzenie daje ponadto możliwość przypisania parametrów do zewnętrznego pedału ekspresji, a dokładniej do obu jego skrajnych pozycji. Daje do szybki dostęp do dwóch różnych ustawień efektu.
WRAŻENIA
Wrażenia z testu nie są jednoznaczne. Zacznę od tego co mi się spodobało. Bardzo solidny wygląd i naprawdę wysoka jakość brzmienia efektów. W sumie chyba to jest najważniejsze w każdym z procesorów. Efekty, w które wyposażono DelayLab brzmią bardzo dobrze i są przy tym zróżnicowane, co pozwala na kreowanie faktycznie każdego rodzaju brzmienia zawierającego efekt typu delay. Sposób grupowania efektów jest również dobrze przemyślany. Możliwość kreowania polirytmicznych efektów jest również godna pochwały. Zabrakło mi jednak możliwości natychmiastowej zmiany wybranego banku na bank o niższym numerze. Również wyświetlacz mógłby być większy a przez to bardziej czytelny jeżeli chodzi o komunikaty. No i myślę, że możliwość przyjmowania i wysyłania komunikatów MIDI (nie mówiąc już o możliwości podłączenia urządzenia do komputera poprzez USB lub FW) byłaby pożądaną dodatkową opcją, której moim zdaniem w testowanym urządzeniu zabrakło. Natomiast możliwość przyporządkowania dowolnego parametru do zewnętrznego pedału ekspresji jest dużą zaleta DelayLab, ponieważ „otwiera drzwi” do kreowania bardzo interesujących efektów. Zasilanie sześcioma bateriami typu AA jest ciekawym pomysłem, ale zastanawiam się co by się stało, gdyby zamiast sześciu użyć jednej baterii 9V jak w większości efektów, a wolne miejsce przeznaczyć na gniazda MIDI… Oczywiście są to uwagi czysto subiektywne. Jednak to, co jest w efekcie najważniejsze – brzmienie, w DelayLab jest naprawdę na bardzo wysokim poziomie.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie to prawdziwe laboratorium efektów typu delay. Możliwości kreowania brzmień w tym efekcie są naprawdę imponujące, a jakość brzmienia poszczególnych efektów jest bardzo wysoka. Właśnie dlatego DelayLab jest efektem godnym polecenia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Liczba efektów: 30
Liczba programów: 30
Maksymalny czas opóźnienia: 4 sekundy
Dokładność ustawienia czasu opóźnienia: co do 1 ms
Looper: do 28 sekund
Wejścia/wyjścia: INPUT (L/MONO, R), OUTPUT (L/MONO, R), CONTROL PEDAL
Wymiary: 260 × 164 × 66 mm
Ciężar: 1.5 kg
Cena: 799 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.voxamps.com
Test ukazał się w numerze 9/2012 miesięcznika Muzyk.