W tym miesiącu postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej rynkowi akustycznych perkusji, a dokładniej zestawom zajmującym niższe półki cenowe. W zestawieniu, które publikujemy w sierpniu udało zgromadzić się produkty sześciu marek, których cena nie przekracza czterech tysięcy złotych.
Tak jak ma to miejsce w przypadku wieku innych grup instrumentów (choć nie wszystkich), także w odniesieniu do akustycznych perkusji, firmy je wytwarzające dobrze wiedzą, że po ich produkty sięgają osoby nie tylko w różnym wieku, ale i przede wszystkim o bardzo zróżnicowanej zawartości portfela. Dodatkowo, w gronie tym znajdziemy zarówno osoby, które dopiero zaczynają swą przygodę z grą na zestawie perkusyjnym, jak i perkusiści mniej lub bardziej zaawansowani pod względem umiejętności i doświadczenia.
Oczywiście przyjęta granica cenowa nie jest w żadnym razie jakimś wyznacznikiem statusu czy poziomu lecz miała na celu jedynie wyodrębnienie pewnej grupy instrumentów, uwzględniającej zarówno te najtańsze, jak i modele nieco droższe. Świadczy o tym chociażby rozpiętość cenowa, którą zaobserwować można w prezentowanej obok tabelce jak i w samym zestawieniu.
Wbrew pozorom, perkusje, które znalazły się w zestawieniu są zróżnicowane pod różnymi względami. Różnice dotyczą zarówno takich aspektów jak materiały wykorzystane do budowy korpusów, średnice i głębokość bębnów, osprzęt, wykończenie czy znajdujące się w komplecie elementy zestawu. Zdecydowana większość umieszczonych w zestawieniu bębnów ma korpusy ze sklejki topolowej, ale jest też po kilka modeli, w których do budowy użyto sklejki lipowej lub brzozowej. Oczywiście w zależności od producenta czy serii różne są ilości warstw i ogólna grubość korpusów.
Jak mogą Państwo zaobserwować w znajdującej się obok tabelce, perkusje zgromadzone w zestawieniu różnią się m.in. średnicą bębna basowego. Najwięcej jest zestawów z 22-calową „centralą”, a następne ilościowo są kolejno bębny o średnicy 20” i 18”. Jest też jeden zestaw z 14-calowym bębnem basowym i dwa z 16-calowym, a także jeden z „wielkim” bębnem o średnicy 24”. Oczywiście różnice dotyczą też głębokości bębna basowego. Najmniejsze bębny są najczęściej – choć nie musi być to regułą – elementami tzw. konfiguracji juniorskich, przeznaczonych właśnie z racji rozmiarów dla najmłodszych perkusistów. Naturalnie poza wielkością bębna basowego, poszczególne perkusje różnią się także konfiguracją i rozmiarami tomów wiszących i stojących oraz werbla. Często w ramach poszczególnych serii dostępne są perkusje np. z taką samą „centralą” ale innym zestawem tomów. Takie różne konfiguracje bębnów przygotowane przez producenta tworzone są najczęściej z myślą o np. określonym stylu muzycznym. Co ważne, często są one dostępne w tej samej cenie zatem tylko od nas zależy, który komplet bębnów będzie nam najbardziej odpowiadał. W większości prezentowanych perkusji tomy wiszące są montowane standardowo, ale nie brakuje też modeli wykorzystujących inne rozwiązania. Różnice w osprzęcie dotyczą także obręczy czy gniazd naciągowych. Naturalnie, w tańszych modelach trudno oczekiwać takich samych rozwiązań jak w instrumentach droższych kilka lub kilkanaście razy.
Zróżnicowanie panuje też w odniesieniu do tego, co oprócz bębnów otrzymujemy w komplecie. W dużej części mamy tu do czynienia z perkusjami, które zaraz po zakupie są gotowe go gry, czyli razem z bębnami dostajemy nie tylko statywy, uchwyty, pedał do bębna basowego czy stołek, ale nawet talerze i pałki. Oczywiście ten zestaw dodatków nie zawsze jest tak obszerny, ale też wiadomo że nawet początkujący perkusista może mieć swoje preferencje co do poszczególnych elementów osprzętu. W zestawieniu są też perkusje, w których jedynym dodatkiem do bębnów jest uchwyt pozwalający zamontować tom na bębnie basowym…
Chociaż prezentowane w zestawieniu perkusje są jedynie wycinkiem oferty rynkowej, to i tak widać, że bez względu na to czy postawimy sobie granicę na dwóch, trzech czy czterech tysiącach złotych, mamy wybór. Może nie odnosi się on do wszystkich cech, ale do dyspozycji mamy perkusje dostępne w różnych konfiguracjach i z mniej lub bardziej bogatym wyposażeniem dodatkowym. Oczywiście, tak jak w przypadku innych instrumentów, przed podjęciem decyzji o zakupie czekają nas odwiedziny w sklepach muzycznych. Najlepiej bowiem samemu przekonać się o tym jak w praktyce prezentują się poszczególne modele znajdujące się w naszym polu zainteresowań i dotyczy to nie tylko wyglądu czy jakości wykonania ale przede wszystkim oferowanego brzmienia.
PERKUSJE PREZENTOWANE W ZESTAWIENIU
1. Deep Drums DP101 – 999 PLN
2. ddrum D1 – 1376 PLN
3. Mapex Tornado TND5044T / TND5044TC – 1699 PLN
4. Mapex Tornado TND5254T / TND5254TC – 1699 PLN
5. Mapex Tornado TND5294FT / TND5294FTC – 1699 PLN
6. Mapex Tornado TND5844FT / TND5844FTC – 1699 PLN
7. Mapex Tornado TND7285T – 1699 PLN
8. ddrum SE FLYER – 2100 PLN
9. Sonor Special Edition Martini – 2370 PLN
10. ddrum D2 – 2374 PLN
11. Sonor Special Edition Safari – 2500 PLN
12. Mapex Mars MA446S – 2619 PLN
13. Mapex Mars MA504SF – 2619 PLN
14. Mapex Mars MA528SF – 2619 PLN
15. Mapex Mars MA529SF – 2619 PLN
16. Tama Rhythm Mate RM50YH6 – 2630 PLN
17. Tama Rhythm Mate RM52KH6 – 2630 PLN
18. Sonor Special Edition Player – 2670 PLN
19. Mapex Storm ST5045F – 2699 PLN
20. Mapex Storm ST5245F – 2699 PLN
21. Mapex Storm ST5255 – 2699 PLN
22. Mapex Storm ST5295F – 2699 PLN
23. Sonor Special Edition Bop – 2700 PLN
24. Yamaha Rydeen RDP0F5 – 2912 PLN
25. Yamaha Rydeen RDP2F5 – 2912 PLN
26. Sonor Smart Force Xtend Combo – 3000 PLN
27. Sonor Smart Force Xtend Studio – 3000 PLN
28. Sonor Smart Force Xtend Stage 2 – 3000 PLN
29. Tama Imperialstar IP58H4N – 3069 PLN
30. ddrum JOURNEYMAN PLAYER 22 – 3122 PLN
31. Tama Imperialstar IP50H6N – 3508 PLN
32. Tama Imperialstar IP52KH6N – 3508 PLN
33. Yamaha Rydeen RDP0F5 CP – 3709 PLN
34. Yamaha Rydeen RDP2F5 CP – 3709 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 8/2017 miesięcznika Muzyk.