W czasach gdy większość systemów nagłośnieniowych trudno sobie wyobrazić bez mikserów cyfrowych, nadal istnieją użytkownicy potrzebujący małych, prostych, ale dobrych jakościowo analogowych rozwiązań. Z myślą o takich użytkownikach powstała seria mikserów MIX firmy Mackie składająca się z trzech modeli – MIX5, MIX8 i MIX12FX. Do testu otrzymaliśmy największy z mikserów.
OPIS
Testowana konsoleta umożliwia jednoczesne wprowadzenie czterech sygnałów o poziomie mikrofonowym oraz czterech sygnałów stereofonicznych o poziomie liniowym. Oczywiście nie jest to koniec możliwości urządzenia, ale zanim przejdziemy do opcji dodatkowych, zobaczmy jak są skonstruowane podstawowe tory audio. Pierwsze cztery kanały miksera są identyczne. Każdy z nich jest przystosowany do pracy z sygnałem o poziomie mikrofonowym albo liniowym. W tym celu każdy z nich wyposażono w gniazdo wejściowe typu XLR (MIC) oraz gniazdo wejściowe typu jack 1/4” (LINE), do którego można również podłączyć zarówno symetryczną jak i niesymetryczna wtyczkę. Do wszystkich gniazd wejściowych XLR możemy doprowadzić zasilanie typu Phantom, do włączenia którego służy jeden dedykowany przycisk (jego aktywację sygnalizuje odpowiednia dioda). Poziom sygnału poddawanego obróbce w kanale monofonicznym może być regulowany płynnie za pomocą potencjometru obrotowego GAIN, którego główkę oznaczono kolorem białym. Zakres regulacji wynosi odpowiednio od -20 dB do +30 dB dla sygnałów o poziomie liniowym oraz od 0 dB do +50 dB dla sygnałów o poziomie mikrofonowym. O zbyt wysokim poziomie sygnału w kanale informuje dioda OL umieszczona nie wiedzieć czemu tuż przy potencjometrze regulującym ustawienie sygnału w panoramie. Korektor barwy w kanałach mono składa się z trzech potencjometrów obrotowych. Przy ich pomocy możemy regulować zawartość tonów wysokich, środkowych i niskich w zakresie ±15 dB. Poszczególne filtry przypisano do częstotliwości 12 kHz (HI), 2.5 kHz (MID) i 80 Hz (LOW). Główki potencjometrów odpowiedzialnych za stopień wzmocnienia wybranych częstotliwości w korektorze barwy oznaczono kolorem niebieskim. Każdy z pierwszych czterech kanałów konsolety wyposażono w filtr górnoprzepustowy redukujący poziom sygnału dla częstotliwości poniżej 75 Hz. Filtr aktywujemy w każdym kanale dedykowanym przełącznikiem.
Wszystko, co było opisywane powyżej dotyczy pierwszych czterech kanałów konsolety. Dalsza część opisu toru sygnałowego dotyczy wszystkich kanałów MIX12FX – zarówno mono jak i stereo. Jak wiadomo, testowany mikser wyposażono w cyfrowy procesor efektów. Sygnał z każdego kanału może zostać wysłany do niego za pomocą dedykowanego potencjometru FX umieszczonego w każdym kanale. Sygnał z każdego kanału konsolety możemy umieścić w dowolnym punkcie panoramy dźwiękowej za pomocą potencjometru PAN oznaczonego szarym kolorem nakładki (BAL w kanałach stereo). W dostarczonej do testów konsolecie do regulowania poziomu sygnałów w kanałach zastosowano potencjometry obrotowe. Plastikowe nakładki główek potencjometrów LEVEL we wszystkich kanałach oznaczono kolorem białym. Kanały stereofoniczne w konsolecie wyposażono w dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” oznaczone jako L i R, korekcja czułości odbywa się w nich skokowo za pomocą przełączników oznaczonego jako +4 / -10 i umieszczonych w tym samym rzędzie gdzie znajdują się przełączniki uaktywniające filtr w kanałach mono.
MIX12FX daje też możliwość wysłania sumy sygnałów z szyny FX do urządzeń zewnętrznych. W tym celu testowany mikser wyposażono w symetryczne gniazdo wyjściowe typu Jack 1/4” oznaczone jako FX SEND. Poziom sygnałów na szynie głównej możemy regulować za pomocą potencjometru suwakowego MAIN MIX, nad którym umieszczono dwa rzędy diod LED. Świecenie się każdej diody odpowiada następującym poziomom sygnałów: -20 dB, 0 dB, +6 dB, OVERLOADED (odpowiednio w kanale lewym i prawym). Suma sygnałów z szyny MAIN MIX jest wysyłana z konsolety do urządzeń zewnętrznych poprzez gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako MAIN OUT (L, R). Oprócz tego sygnał z szyny głównej może zostać wysłany poprzez gniazdo słuchawkowe typu jak 1/4” oraz przez gniazda CR OUT (L, R). Poziom sygnału wysyłanego poprzez gniazdo słuchawkowe jest regulowany dedykowanym potencjometrem obrotowym CR/PHONES. Dostarczoną do testów konsoletę wyposażono ponadto w dwa gniazda wejściowe typu cinch – TAPE IN (L, R), poprzez które można wprowadzić do konsolety sygnał z zewnętrznego urządzenia odtwarzającego. Obok tych gniazd znajdują się kolejne dwa gniazda typu cinch (TAPE OUT), służące do wyprowadzenia sumy sygnałów z konsolety do zewnętrznego urządzenia rejestrującego. Sygnał wprowadzany poprzez gniazda TAPE IN możemy skierować na szynę CR/PHONES oraz na szynę MIX. W tym celu konsoletę wyposażono w dwa dedykowane przełączniki.
Teraz czas na opis wbudowanego procesora efektów. Oferuje on dwanaście efektów, a poszczególne algorytmy to: SMALL STAGE, SMALL ROOM, LARGE ROOM, WARM HALL, BRIGHT HALL, CLASSIC PLATE, BRIGHT PLATE, VOCAL PLATE, CHORUS, FLANGER, SLAPBACK oraz SPACE ECHO. Wyboru efektów dokonujemy za pomocą przełącznika obrotowego umieszczonego w sekcji FX. O fakcie wysyłania sygnału do procesora, oraz o jego ewentualnym zbyt wysokim poziomie informuje nas dioda SIG/OL. Poziom sygnału wysyłanego z procesora efektów na szynę główną regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego FX TO MAIN, znajdującego się w sekcji FX.
WRAŻENIA
Opisywany mikser jest przede wszystkim bardzo przejrzysty, nawet dla użytkownika z małym doświadczeniem. Miksery o małych gabarytach często są konstruowane tak by wszystkie gniazda znajdowały się na tej samej płaszczyźnie na której znajdują się potencjometry. Jest to bardzo wygodne w sytuacjach gdy zmiana sposobu podłączania urządzeń jest dość częstą potrzebą użytkownika, a czas na przełączanie powinien być skrócony do minimum. W testowanym mikserze takie umiejscowienie gniazd jest jedną z zalet. Procesor efektów jest skonfigurowany tak by bez potrzeby ingerowania w parametry efektów dostarczyć użytkownikowi presety „nadające się” do zastosowania bez żadnych korekt. Brzmienie miksera jest zawsze sprawą gustu, ale w przypadku testowanego urządzenie jest to brzmienie znane użytkownikom konsolet Mackie.
PODSUMOWANIE
MIX12FX jest urządzeniem godnym polecenia zarówno wykonawcom i właścicielom małych systemów nagłośnieniowych jak również innym użytkownikom szukającym niewielkiego, ale dość rozbudowanego miksera. Konsoleta ta jest dobrze przemyślanym, solidnym urządzeniem, które charakteryzuje przyzwoite brzmienie, wygoda obsługi i przystępna cena.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Ilość kanałów monofonicznych: 4
Ilość kanałów stereofonicznych: 4
Korektor: 3-pasmowy (tylko kanały 1-4)
Filtr górnoprzepustowy: 75 Hz (tylko kanały 1-4)
Procesor efektów: 12 programów
Wejścia/wyjścia: MIC IN × 4, LINE IN × 4, LINE IN (L, R) × 4, TAPE IN (L, R), TAPE OUT (L, R), FX SEND, słuchawkowe, MAIN OUT (L, R), CR OUT (L, R)
Wymiary: 297 × 244 × 53 mm
Ciężar: 1.7 kg
Cena: 615 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.mackie.com
Test ukazał się w numerze 4/2015 miesięcznika Muzyk.