Wybory to nie tylko domena świata polityki, ale dotyczą także innych dziedzin. Właśnie poznaliśmy wyniki wyborów w Audio Engineering Society, czyli międzynarodowym stowarzyszeniu zrzeszającym osoby związane zawodowo z techniką audio, a także naukowców oraz studentów uczelni technicznych i muzycznych. Dotyczyły one różnych jednostek administracyjnych w strukturze AES, jak również wyboru kolejnego prezydenta.
Zgodnie z przyjętym zwyczajem, prezydent Audio Engineering Society jest wybierany z odpowiednim wyprzedzeniem. Wyniki ogłoszono teraz, a wszyscy nowo wybrani obejmą swoje stanowiska z dniem 1 stycznia 2023 roku. W przypadku prezydenta wygląda to trochę inaczej, gdyż następuje tam wymiana stanowisk. Odchodzącego Joshuę Reissa zastąpi Bruce Olson, a stanowisko prezydenta-elekta obejmie Leslie Gaston-Bird. W 2023 będzie ona piastowała właśnie takie stanowisko, a jednocześnie zasiadać w Radzie Dyrektorów AES. W roku 2024 Gaston-Bird obejmie funkcję prezydenta AES, by rok później zostać już oficjalnym byłym prezydentem. Kolejne dwa lata spędzi w strukturach stowarzyszenia jako gubernator.
Leslie Gaston-Bird to amerykańska realizatorka dźwięku, edukatorka, właścicielka studia Mix Messiah Productions z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Jako certyfikowana specjalistka od Dolby Atmos i Dante zajmuje się przede wszystkim dubbingiem i edycją dźwięku. Jest też autorką książki „Women in Audio”. Edycją dźwięku (jeszcze typowo analogową), a także nagrywaniem i realizacją zaczęła zajmować się na dobre podczas studiów na Indiana University Bloomington. Po ich ukończeniu w 1991 roku przeniosła się do Waszyngtonu, gdzie rozpoczęła pracę w NPR (National Public Radio). Razme z innymi technikami pełniła tam rotacyjnie różne funkcje zbierając doświadczenie i poznając nowe rozwiązania technologiczne. Po kilku latach przeniosła się do Kolorado, by podjąć pracę u tamtejszego nadawcy publicznego CPR. Była tam jedyną realizatorką zajmującą się nagrywaniem, miksowaniem i edycją. Standardem był wówczas DAT, chociaż zdarzały się też materiały nagrane na zwykłych magnetofonach kasetowych. W 1998 roku po raz pierwszy miała możliwość przesiąść się na Pro Tools. W Kolorado współpracowała przez kilka lat z tamtejszą orkiestrą symfoniczną, wspierając ją m.in. podczas nagrywania koncertów. Nawiązała też współpracę (także jako basistka) z zespołem Ezmeralda. Śledząc czujnie zmiany technologiczne w branży radiowej i audio w ogóle, Gaston-Bird poznawała nowe systemy i produkty. Uczyła też innych jak korzystać z oprogramowania do edycji dźwięku.
W 2002 roku odeszła z CPR by uzyskać tytuł magistra w dziedzinie nagrywania na Uniwersytecie Colorado w Denver. Wówczas też zaangażowała się w działalność Audio Engineering Society. Jej kolejna praca polegała na restauracji dźwięku w Post Modern Company, gdzie używając Pro Toolsa i CEDAR naprawiała stare ścieżki dźwiękowe do filmów. Równolegle kontynuowała pracę naukową związaną właśnie z nagrywaniem dźwięku do filmów. W 2005 roku dołączyła do kadry uniwersyteckiej w Denver, a w 2011 otrzymała Nagrodę Fulbrighta umożliwiającą badania i wykłady na University of York. W 2018 roku przeniosła się z rodziną do angielskiego Brighton, gdzie obecnie ma swą siedzibę jej firma Mix Messiah Productions, którą założyła w 1995 roku. Leslie Gaston-Bird jest członkinią Motion Picture Sound Editors (MPSE), Cinema Audio Society (CAS) i Association of Motion Picture Sound (AMPS), a także The Recording Academy. Należy oczywiście także do Audio Engineering Society, w którym pełniła dotąd kilka różnych funkcji. W tym roku została uhonorowana brytyjską Women in Innovation Award, a także nagrodą Champion Award podczas tegorocznej gali She Rocks Awards.
Wybory przeprowadzone przez Audio Engineering Society dotyczyły też członków Rady Dyrektorów i Rady Gubernatorów. Warto odnotować, że we władzach AES mamy też Polkę. Dr inż. Ewa Łukasik związana z Politechniką Poznańską, piastuje stanowisko jednego z wiceprezydentów, będąc odpowiedzialną za region Europy Centralnej. Funkcję tę pełnić będzie w tym i przyszłym roku.
AES liczy ponad 12 tysięcy członków, zgrupowanych w 210 sekcjach (łącznie z sekcjami studenckimi). Poza prezydentem, ośmioma wiceprezydentami ds. różnych regionów świata oraz różnych innych jednostek administracyjnych, w skład struktury organizacyjnej stowarzyszenia wchodzą m. in. Rada techniczna, 22 komitety techniczne i Komitet Standaryzacyjny z czterema podkomitetami oraz licznymi grupami roboczymi. AES prowadzi szeroką działalność naukową, normalizacyjną, wydawniczą i wystawienniczą. Dwa razy w roku organizuje dwie duże konferencje pro audio zwane konwencjami, jedną w Europie (wiosenną) i drugą w Stanach Zjednoczonych (jesienną), połączone z wystawami sprzętu audio.
Więcej informacji na stronie aes.org.