Pandemia koronawirusa sprawiła, że w tym roku laureatów nagród GRAMMY poznaliśmy dopiero ostatniej nocy. Z obawy przed wariantem omikron uroczystą galę przesunięto na kwiecień. Zmianie uległa także lokalizacja, gdyż tym razem główna ceremonia odbyła się w MGM Grand Garden Arena w Las Vegas. Najwięcej statuetek odebrał Jon Batiste, który zwyciężył w pięciu kategoriach. Także kilkoro innych artystów zdobyło więcej niż jedną nagrodę.
W ramach 64. edycji nagród GRAMMY przyznawanych przez The Recording Academy statuetki wręczono w 86 kategoriach. W porównaniu z poprzednią edycją wprowadzono szereg zmian dotyczących samych kategorii, jak również sposobu głosowania oraz innych zasad i przepisów. Tradycyjnie dla GRAMMY, zdecydowana większość statuetek została wręczona podczas wcześniejszej imprezy MGM Grand Conference Marquee Ballroom. Jak zwykle nie wszyscy laureaci przybyli by odebrać statuetki, choć oczywiście różne były powody ich nieobecności. Jedni przygotowywali się już do występów podczas głównej gali, a inni być może szykowali się do zaprezentowania się na czerwonym dywanie… Niektóre absencje spowodowane były kwestiami chorobowymi, a kilka nagród przyznano artystom już nieżyjącym…
Za sprawą aż jedenastu nominacji, już przed rozpoczęciem gali największym faworytem na zdobycie sporej liczby statuetek był wspomniany Jon Batiste. Co prawda nie zdobył ich aż tyle, ale dzięki pięciu nagrodom stał się największym triumfatorem wieczoru. Nagrana przez niego płyta „We Are” została uznana Albumem roku, a trzy kolejne nagrody otrzymał za pochodzące z niej piosenki. Utwór „Cry” zwyciężył w kategoriach Najlepsza piosenka American Roots i Najlepsze wykonanie American Roots, a ponadto wyróżniono teledysk do piosenki „Freedom”. Wspólnie z Trentem Reznorem i Atticusem Rosse, Jon Batiste zwyciężył też w kategorii Najlepsza ścieżka dźwiękowa muzyką skomponowaną do filmu „Soul”. Warto w tym miejscu dodać, że dzięki zmianie przepisów dotyczących laureatów nagrody w kategorii Album roku, wspólnie z Jonem otrzymało go ponad trzydzieści osób (nie licząc chóru i orkiestr), które brały czynny udział w powstaniu krążka jako artyści, realizatorzy, kompozytorzy czy producenci.
Cztery statuetki zdobyła z kolei formacja Silk Sonic, którą tworzą Bruno Mars i Anderson .Paak. Ich utwór „Leave The Door Open” został uznany zarówno Nagraniem roku jak i Piosenką roku. Zwyciężył także w kategoriach Najlepsza piosenka R&B oraz Najlepsze wykonanie R&B. W grupie artystów, którzy zdobyli tego wieczora trzy statuetki GRAMMY znaleźli się Olivia Rodrigo (Najlepsza nowa artystka; Najlepszy solowy album wokalny pop – „Sour”; Najlepsze solowe wykonanie pop – „drivers license”), Chris Stapleton (Najlepszy album country – „Starting Over”; Najlepsza piosenka country – „Cold”; Najlepsze solowe wykonanie country – „You Should Probably Leave”) oraz CeCe Winans (Najlepszy album gospel – „Believe For It”; Najlepsza piosenka Contemporary Christian Music – „Believe For It”; Najlepsza piosenka gospel – „Never Lost”). Trzy nagrody otrzymała także grupa Foo Fighters – dwie jako zespół (Najlepszy album rockowy – „Medicine At Midnight”; Najlepsze wykonanie rockowe – „Making A Fire”) i jedną jako wymienieni z nazwiska twórcy (Najlepsza piosenka rockowa – „Waiting On A War”).
Dwie nagrody otrzymali z kolei Jazmine Sullivan (Najlepszy album R&B – „Heaux Tales”; Najlepsze wykonanie R&B – „Pick Up Your Feelings”) i Kanye West (Najlepsza piosenka rapowa – „Jail”; Najlepsze wykonanie Melodic Rap – „Hurricane”). Dwoma statuetkami uhonorowany został też nieżyjący już Chick Corea. Zwyciężył w kategorii Najlepsze improwizowane solo jazzowe („Humpty Dumpty (Set 2)” z płyty „Akoustic Band Live”), a w kategorii Najlepszy album Latin Jazz zwyciężyła płyta „Mirror Mirror” Eliane Elias nagrana z Chickiem i Chucho Valdésem.
Z dwóch nagród (a nawet trzech) cieszyć mógł się realizator Michael Romanowski specjalizujący się w masteringu i dźwięku immersyjnym. W tej roli triumfował razem z innych realizatorami w kategoriach Najlepszy album z dźwiękiem immersyjnym (Alicia Keys – „Alicia”) oraz Najlepiej zrealizowany album z muzyką klasyczną („Chanticleer Sings Christmas”). Tę drugą statuetkę otrzymał razem z Leslie Ann Jones, a wspólnie odebrali oni też zaległą nagrodę za album „Soundtrack Of The American Soldier” (w ubiegłym roku nie udało się rozstrzygnąć kategorii Najlepszy album z dźwiękiem immersyjnym przed galą). Dzięki współpracy z Silk Sonic, dwie nagrody otrzymali też współtwórcy „Leave The Door Open” – Christopher Brody Brown i Dernst Emile II.
Podczas 64. edycji wręczenia nagród GRAMMY, w gronie laureatów znaleźli się także m.in. Tony Bennett i Lady Gaga (Najlepszy album wokalny Traditional Pop – „Love For Sale”), Dream Theater (Najlepsze wykonanie metalowe – „The Alien”), St. Vincent (Najlepszy album z muzyką alternatywną – „Daddy’s Home”), H.E.R. (Najlepsze wykonanie Traditional R&B – „Fight For You”), Esperanza Spalding (Najlepszy wokalny album jazzowy – „Songwrights Apothecary Lab”), Ron Carter, Jack DeJohnette i Gonzalo Rubalcaba (Najlepszy instrumentalny album jazzowy – „Skyline”), Christian McBride (Najlepszy album jazzowy dużego zespołu – „For Jimmy, Wes And Oliver”), Christone „Kingfish” Ingram (Najlepszy album Contemporary Blues – „662”), Angelique Kidjo (Najlepszy album Global Music – „Mother Nature”), Joni Mitchell (Najlepszy album historyczny – „Joni Mitchell Archives, Vol. 1: The Early Years (1963-1967)”). Statuetkami GRAMMY uhonorowani zostali też m.in. Doja Cat, SZA, Rüfüs Du Sol, Black Coffee, Taylor Eigsti, Lucky Daye, Baby Keem, Kendrick Lamar, The Weeknd, Jay-Z, Tyler The Creator, Brothers Osborne, Stewart Copeland, Carrie Underwood, Bad Bunny, Juanes, Los Lobos, Béla Fleck, Andra Day; Carlos Rafael Rivera, Bo Burnham, Lyle Mays, Mike Shinoda, Trombone Shorty, Manny Marroquin, George Massenburg, Mavis Staples, Yo-Yo Ma czy Jennifer Koh.
Producentami roku uznani zostali Judith Sherman (muzyka klasyczna) i Jack Antonoff (muzyka nieklasyczna). W dwóch kategoriach nagrody otrzymali członkowie rodzin artystów, których nagrania znalazły się na wyróżnionych wydawnictwach. W kategorii Najlepszy box / limitowany pakiet specjalny zwyciężył album „All Things Must Pass: 50th Anniversary Edition” z utworami George’a Harrisona, a nagrodę otrzymała wdowa po nim Olivia Harrison oraz jego syn Dhani, którzy pełnili przy tym projekcie rolę dyrektorów artystycznych. Z kolei w kategorii Najlepiej zrealizowany album z muzyką nieklasyczną zwyciężyła płyta „Love For Sale”, a jednym z laureatów został syn Tony’ego Bennetta – Dae Bennett.
Kolejną w tym roku nagrodę za dokument „Summer Of Soul” odebrał Ahmir „Questlove” Thompson – tym razem w kategorii Najlepszy film muzyczny.
Więcej informacji na stronie www.grammy.com.
zdjęcie: Louis Browne / mat. prasowe Universal Music