Urządzenia wielofunkcyjne są obecnie w modzie. Niektórzy użytkownicy preferują takowe urządzenia ze względu na prostotę korzystania z nich, inni ze względu na cenę – wiadomo. że jedno wielofunkcyjne urządzenie jest niemal zawsze tańsze niż kilka osobnych urządzeń o węższym przekroju możliwości. Natomiast dość powszechny kompromis pomiędzy jakością a ilością, który zazwyczaj obserwujemy porównując procesory gitarowe z zestawami pojedynczych efektów gitarowych (stomp box), w przypadku urządzeń BOSS odchodzi na drugi plan. Rzecz w tym, że większość procesorów gitarowych nowej generacji jest budowana w oparciu o te same technologie, co pojedyncze efekty gitarowe. Testowane urządzenie – ME-25 – oprócz tego, że pełni funkcje procesora gitarowego, może stać się interfejsem audio dla komputera, na którym tworzymy muzykę.
OPIS
BOSS ME-25 jest zamknięty w solidnej, metalowej obudowie, na której w sposób przejrzysty oznaczono funkcje każdego przycisku, przełącznika i potencjometru. Na dole panelu sterowania umieszczono trzy duże, wielofunkcyjne przełączniki, natomiast prawą stronę zajmuje wielofunkcyjny pedał ekspresji. Funkcje tych kontrolerów zmieniają się w zależności od ustawień urządzenia. Oprócz tego, w górnej części panelu umieszczono dwucyfrowy wyświetlacz LED oraz pozostałe potencjometry i przełączniki służące do ręcznego sterowania ustawieniami poszczególnych funkcji i parametrów. Na spodzie obudowy umieszczono cztery gumowe podstawki, zapobiegające ślizganiu się urządzenia po powierzchni sceny oraz pojemnik na sześć baterii AA (1.5 V). Wszystkie złącza umieszczono na tylnej ściance obudowy. Są to: gniazdo wejściowe INPUT/ POWER ON typu jack 1/4” do wprowadzenia sygnału z gitary, stereofoniczne wejście AUX IN typu 1/8” do wprowadzenia sygnału z zewnętrznych odtwarzaczy, dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako OUTPUT (L/MONO, R) do wysyłania sygnału z urządzenia do jednego lub dwóch wzmacniaczy gitarowych, wyjście słuchawkowe [jack 1/4”], port USB do podłączenia urządzenia do komputera oraz gniazdo do zasilacza, który nie jest częścią zestawu (należy go kupić oddzielnie).
W zestawie z urządzeniem znajduje się płyta DVD z instalatorem programu SONAR LE, sterownikami oraz frazami gitarowymi i podkładami do ćwiczeń.
PROGRAMY I EFEKTY
Multiefekt ME-25 zbudowano w oparciu o technologię COSM stosowaną w innych modelach serii ME i GT. Jako procesor gitarowy BOSS ME-25 oferuje 60 programów tworzących bibliotekę SOUND LIBRARY. Ustawiono je i fabrycznie posegregowano po dziesięć w sześciu następujących kategoriach: CLEAN, DRIVE, LEAD, CRUNCH, HEAVY i EXTREME. Presety te wykorzystują potencjał algorytmów ME-25. W celu opisania działania procesora ME-25 posłużę się schematem toru sygnałowego w testowanym urządzeniu. Sygnał z gitary trafia po kolei do każdego z następujących bloków: PEDAL FX, COMP/FX, OD/DS, PREAMP, NS, MOD, DELAY, REVERB i następnie opuszcza urządzenie. Oto co oferują poszczególne bloki:
• PEDAL FX – blok ten powiązany jest z wielofunkcyjnym pedałem ekspresji pozwalającym na sterowanie wybranym parametrem. O aktywnym bloku PEDAL FX sygnalizuje dedykowana dioda. W przypadku gdy blok jest nieaktywny, pedał służy do regulacji głośności. Po uaktywnieniu tego bloku (naciśnięciu na przednią część pedału) możemy wybrać tryb jego pracy – parametr, który będzie regulowany za pomocą pedału. Możliwe tryby to: WAH (efekt typu WAH), +1 OCTAVE (odmiana efektu typu WHAMMY umożliwiające płynne odstrojenie sygnału „w górę” w zakresie jednej oktawy), -1 OCTAVE (odmiana efektu typu WHAMMY umożliwiające płynne odstrojenie sygnału „w dół” w zakresie jednej oktawy), FREEZE (wydłuża wybrzmienie na przykład akordu, który posłuży jako podstawa akompaniamentu do improwizacji solo).
• COMP/ FX – ten blok zawiera trzy efekty: COMP (w tym trybie opisywany blok pracuje jako kompresor, w którym za pomocą trzech potencjometrów obrotowych możemy regulować sustain, atak i poziom głośności), T WAH (w tym trybie pracy blok zachowuje się jak efekt WAH automatyczny; możemy regulować poziom próg zadziałania: poziom sygnału powyżej którego efekt uaktywni się, barwę efektu WAH oraz intensywność efektu) i AC SIM (symulacja brzmienia gitary akustycznej)
• OD/DS – zawiera w sobie dziesięć symulacji brzmień efektów podłogowych typu overdrive i distortion oraz symulacje brzmień właściwych dla określonych stylistyk muzycznych (BOOST, OD-1, T-SCREAM, BLUES, DIST, CLASSIC, MODERN, METAL, CORE, FUZZ). Trzy potencjometry obrotowe znajdujące się na panelu urządzenia, w przypadku edycji parametrów tego bloku służą do regulacji stopnia nasycenia przesteru, jego barwy oraz poziomu głośności.
• PREAMP – blok ten udostępnia symulacje brzmień popularnych wzmacniaczy gitarowych (CLEAN, TWIN, TWEED, VO DRIVE, BG LEAD, MS VINTAGE, MS MODERN, 5150 DRIVE, R-FIER, ULTRA METAL) oraz trzypasmowy korektor barwy
• NS – bramka szumów
• MODULATION – zestaw ośmiu efektów modulacyjnych: CHORUS, PHASER, FLANGER, ROTARY, UNI-V, TREMOLO, HARMONIST oraz OCTAVE.
• DELAY – blok ten jest podzielony na cztery mniejsze bloki: 1-99ms (efekt typu DELAY o krótkim czasie opóźnienia – do 99 ms), 100 – 990ms (efekt typu DELAY o średnim czasie opóźnienia od 100ms do 990 ms), 1000 – 6000 ms (efekt typu DELAY o długim czasie opóźnienia od 1000 ms do 6000 ms) oraz TAP DELAY. BOSS ME 25 umożliwia nagrywanie i odtwarzanie frazy trwającej nawet do 38 sekund.
• REVERB – sekcja ta udostępnia dwa algorytmy pogłosowe: ROOM i HALL.
BOSS ME-25 został również wyposażony w tuner oraz funkcję SOLO skokowo zwiększającą poziom głośności. Do dyspozycji mamy także looper pozwalający na zarejestrowanie 38 sekund materiału dźwiękowego, a następnie odtwarzanie nagranej frazy.
WRAŻENIA
Jako podłogowy procesor efektów ME-25 jest nieco mniej wygodny w użyciu niż na przykład ME-70, ale nadal jest to bardzo przydatne urządzenie. Obsługa ME-25 jest łatwa i przemyślana. Niewątpliwym atutem ME-25 jest możliwość zasilania za pomocą baterii. Brzmienia tak rozbudowanego procesora nie sposób opisać jednoznacznie. Niektóre symulacje są bardziej udane, niektóre mniej, ale z pewnością każdy użytkownik będzie w stanie znaleźć w bibliotece barw inspiracje dla siebie. Dodatkowym atutem jest opcja SUPER STACK – umożliwiająca uzyskanie brzmienia przypominającego brzmienie dużych gitarowych zestawów głośnikowych. Testowane urządzenie pozwala również ćwiczyć wybrane skale, frazy i fragmenty akompaniamentu. BOSS ME-25 umożliwia także – pracując jako interfejs audio – rejestrowanie „demówek” przy pomocy programu DAW (chociażby znajdującego się w komplecie SONAR LE) na komputerze, do którego jest podłączony. Dodatkowa aplikacja ME-25 Librarian dostępna na stronie internetowej producenta służy do zarządzania programami, a także ich przesyłaniem z urządzenia do komputera i odwrotnie. Dzięki temu możemy wgrywać do ME-25 dodatkowe presety zastępując nimi fabryczne.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie jest ciekawą propozycją dla wszystkich gitarzystów niezależnie od poziomu zaawansowania gry na instrumencie. ME-25 jest wygodny w obsłudze i bardzo przydatny do ćwiczeń. Jako interfejs audio pozwala nagrywać gitary na przyzwoitym poziomie jakości.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Przetworniki A/D D/A: 24-bitowe
Częstotliwość próbkowania: 44.1 kHz
Ilość programów: 60
Bloki efektowe: COMP/FX (3), PREAMP (10), DELAY (4), OD/DS (10), MODULATION (8), REVERB (2), PEDAL FX (4)
Inne funkcje: tuner, PHRASE LOOP (do 38 sekund)
Złącza: INPUT/POWER ON, AUX IN, OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, USB
Wymiary: 300 × 191 × 72 mm
Ciężar 1.9 kg
Cena: 653 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 9/2010 miesięcznika Muzyk.