Francuska Arturia przygotowała kolejną dużą aktualizację syntezatora wirtualnego Pigments, który po raz pierwszy zaprezentowała w grudniu 2018 roku. Podobnie jak „dwójka”, także Pigments 3 przynosi ze sobą duże zmiany w temacie kreowania barw, zwiększające i tak już duży potencjał aplikacji w tej kwestii.
Za jedną z najważniejszych nowości wprowadzonych w Pigments 3 należy uznać kolejny typ „silnika” dostępny dla dwóch bloków odpowiedzialnych za generowanie dźwięku. Na początku użytkownicy mieli do wyboru ANALOG (Virtual Analog) i WAVETABLE, w „dwójce” doszedł SAMPLE, a teraz wraz z „trójką” otrzymaliśmy HARMONIC bazujący na syntezie addytywnej.
W tym trybie dźwięk może być budowany z maks. 512 partiali (składowych harmonicznych), a do dyspozycji mamy szereg różnych funkcji i parametrów pozwalających wpływać na generowany sygnał. Oprócz „wyświetlacza” ukazującego graficzną reprezentację dźwięku i aktywnych partiali, dostępna jest m.in. sekcja SPECTRUM, w której mamy możliwość nakładania na partiale określonych profili częstotliwości (2 sloty × 12 typów + możliwość przenikania), a także skorzystania z filtra dolno- i górnoprzepustowego. Do dyspozycji mamy też tryb SMOOTH, sekcję IMAGING z trzema trybami modulacji partiali, blok MODULATOR ze specjalnym oscylatorem, jak również kilka innych parametrów.
Kolejną nowością, za sprawą której tor syntezy Pigments uległ rozbudowie jest „silnik” UTILITY ENGINE. Podobnie jak dwa główne odpowiedzialne za generowanie dźwięku, także on może być aktywowany lub dezaktywowany niezależnie od pozostałych. Sekcja ta łączy w sobie dwa źródła NOISE będące czymś więcej niż typowy generator szumu oraz dodatkowy oscylator. W dwóch pierwszych blokach mamy do wyboru rozmaite próbki reprezentujące nie tylko różne szumy, ale także mniej lub bardziej intrygujące artefakty i tekstury dźwiękowe. Trzeci blok to generator bazujący na syntezie Virtual Analog, który możemy wykorzystywać jako suboscylator wspierający główne bloki ENGINE. Każdy z bloków możemy niezależnie włączać i wyłączać, a wśród dostępnych dla nich parametrów jest m.in. śledzenie klawiatury.
Drobne zmiany zaszły także w dotychczasowych typach „silników”. W przypadku ANALOG zyskaliśmy nowy, piąty przebieg oscylatorów (RAMP), a w WAVETABLE dodano kilkadziesiąt nowych przebiegów Wavetable. Jak łatwo zgadnąć, Pigments 3 oferuje także nowe presety, których jest kilkaset (łącznie do dyspozycji mamy ich 1200). Dodatkowo producent udostępnił również bibliotekę Spectrum Sound Pack, po którą można sięgnąć jeśli potrzeba nam ich jeszcze więcej.
Wracając do zmian wprowadzonych do syntezatorze, kolejne znajdziemy w sekcji filtrów. Otóż dla obu bloków FILTER dostępny jest nowy tryb JUP-8 zapożyczony z instrumentu Jup-8 V4. Zwiększyły się także możliwości jednoczesnego wykorzystywania filtrów i przekierowywania przez nie sygnałów. Otóż poza dotychczasowym trybem pozwalającym na szeregową lub równoległą pracę filtrów (oraz całą gamę stanów pośrednich) zyskaliśmy teraz możliwość wyboru tego, jak sygnały są przesyłane w trybie SPLIT. Filtry działają tu niezależnie, a użytkownik może określić na którą szynę efektową (FX A lub FX B) ma być wysyłany sygnał z danego bloku FILTER.
Kolejne nowości, które dodano w Pigments 3, pojawiły się w zakładce FX, która sama też uległa zmianie. Tak jak wcześniej do dyspozycji mamy trzy szyny efektowe, ale poza wspomnianymi przed chwilą FX A i FX B z różnymi trybami routingu, do dyspozycji mamy teraz AUX FX z regulacją poziomu wysyłki i powrotu. Każda z szyn nadal oferuje trzy sloty, w których możemy umieszczać efekty, a wśród nich pojawiły się cztery nowe. Do dostępnych wcześniej typów dodano PS Delay (Pitch-Shift Delay), Multiband (wielopasmowy kompresor), Chorus JUN-6 (chorus zapożyczony z syntezatora Jun-6 V) oraz BL-20 Flanger (efekt modulacyjny podobny do oferowanego oddzielnie Flanger BL-20), a każdy z nich oferuje kilka gotowych presetów.
Pigments 3 oferuje ponadto nowe samouczki dostępne w głównym oknie syntezatora, przygotowane przez twórców aplikacji i autorów presetów.
Dla dotychczasowych użytkowników syntezatora aktualizacja do wersji 3 jest darmowa, a wspomnianą dodatkową bibliotekę mogą kupić oni obecnie za 19 EUR. Dla nowych użytkowników firma także przygotowała specjalną ofertę. Otóż mogą oni kupić Pigments 3 za pół ceny, a dodatkową bibliotekę otrzymają gratis.
Instrument może pracować zarówno jako wtyczka VST/AAX/AU, jak również jako samodzielna aplikacja.
Więcej informacji na stronie www.arturia.com.