Nowy Rok rozpoczynamy od przeglądu sytuacji panującej wśród klawiatur sterujących, a dokładniej modeli czterooktawowych. W zestawieniu zgromadziliśmy 29 różnych klawiatur pochodzących z oferty aż 15 producentów. Reprezentują one różne podejście do tematu kontroli i współpracy z programami komputerowymi. Są w tym gronie zarówno modele niemal pozbawione programowalnych kontrolerów jak i takie klawiatury, które pozwalają nie tylko na sterowanie parametrami aplikacji przy pomocy rozmaitych manipulatorów, ale także oferują ścisłą integrację ze środowiskiem komputerowym.
Cechą wspólną wszystkich klawiatur prezentowanych w zestawieniu jest port USB służący do komunikacji z komputerem bądź tabletem. Nadal też mamy do wyboru wiele modeli wyposażonych w tradycyjne można dziś rzec gniazda MIDI pozwalające na współpracę z zewnętrznymi instrumentami czy urządzeniami, a nie tylko programami DAW czy wtyczkami. Port USB służy nie tylko do przesyłania komunikatów MIDI ale także do pobierania zasilania. W części klawiatur mamy ponadto możliwość podłączenia zewnętrznego zasilacza (który nie zawsze znajduje się w komplecie) i swoiste „odcięcie się” od środowiska komputerowego. Dostępne są też modele zasilane bateriami. Inne złącza jakie znajdziemy w klawiaturach to przede wszystkim wejścia dla zewnętrznych kontrolerów nożnych.
Jako że klawiatury sterujące mogą być wykorzystywane do różnych zadań i to przez osoby o zróżnicowanych potrzebach i wymaganiach, produkty te różnią się od siebie pod wieloma względami. Choć wszystkie modele zgromadzone w zestawieniu oferują 4-oktawowe klawiatury, to charakteryzują się one różną mechaniką. W niektórych modelach zastosowano klawiatury częściowo doważone, a różnice dotyczą ponadto zakresu regulacji reakcji na dynamikę czy ewentualnej obsługi Aftertouch. Jeden model wyróżnia się z kolei mini-klawiszami.
We współczesnych klawiaturach sterujących do dyspozycji mamy różnego typu programowalne kontrolery – potencjometry i enkodery obrotowe, suwaki, przyciski, dynamiczne pady, a także kontrolery dotykowe. Do tego dochodzą także kontrolery PITCH BEND i MODULATION, zarówno w formie osobnych tradycyjnych „kółek” jak i wspólnego joysticka. Ilość i rodzaj poszczególnych kontrolerów, a także ich wygląd i sposób obsługi – tym właśnie przede wszystkim różnią się od siebie prezentowane klawiatury. Kontrolery pozwalają wysyłać komunikaty MIDI różnego typu, a w ich programowaniu pomocne są często dedykowane edytory programowe. Wśród prezentowanych modeli nie brakuje też takich, które oferują presety ułatwiające współpracę z konkretnymi programami DAW czy instrumentami wirtualnymi. Do tego jeszcze charakteryzują się one różnym stopniem integracji, a tym samym łatwością komunikowania się z oprogramowaniem i automatycznego dostosowania się do konkretnych aplikacji. W komplecie z poszczególnymi klawiaturami otrzymujemy często pakiet oprogramowania pozwalający od razu przystąpić do pracy. Do dyspozycji mamy przede wszystkim różne programy DAW, a czasem także instrumenty wirtualne czy biblioteki barw i próbek.
KLAWIATURY ZGROMADZONE W ZESTAWIENIU WG CENY:
1. Acorn Masterkey 49 – 315 PLN
2. Nektar Impact iX49 – 375 PLN
3. Samson Carbon 49 – 399 PLN
4. iCon iKeyboard 5 – 429 PLN
5. Alesis V49 – 435 PLN
6. M-Audio Keystation 49II – 455 PLN
7. MidiTech MidiStart Music 49 – 455 PLN
8. Alto Live 49 – 469 PLN
9. Korg microKEY2-49 – 549 PLN
10. Nektar Impact LX49 – 560 PLN
11. Behringer UMX490 – ok. 600 PLN
12. M-Audio Oxygen IV 49 – 630 PLN
13. Roland A-49 – 650 PLN
14. MidiTech GrooveStation 49 – 670 PLN
15. Novation Launchkey 49 – 789 PLN
16. Alesis VI49 – 799 PLN
17. Korg taktile-49 – 799 PLN
18. Samson Graphite 49 – 879 PLN
19. iCon iKeyboard S5 – 1039 PLN
20. M-Audio Code 49 – 1150 PLN
21. Novation Impulse 49 – 1150 PLN
22. Roland A-500PRO – 1190 PLN
23. Nektar Panorama P4 – 1750 PLN
24. M-Audio Axiom AIR 49 – 1770 PLN
25. Arturia KeyLab 49 – 1849 PLN
26. Akai MPK249 – 1850 PLN
27. Novation 49SL MkII – 1890 PLN
28. Native Instruments KOMPLETE KONTOL S49 – 2099 PLN
29. Akai Advance 49 – 2199 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 1/2016 miesięcznika Muzyk.