Francuska firma XILS-lab ogłosiła dostępność w ofercie kolejnego instrumentu wirtualnego inspirowanego jednym z klasycznych syntezatorów. Jak łatwo się domyśleć, w przypadku PolyM chodzi o model Polymoog produkowany w latach 1975-1980.
Sprzętowy pierwowzór był wspólnym dziełem Moog Music i amerykańskiego projektanta Dave’a Luce’a. Był to polifoniczny (choć w specyficzny sposób) syntezator, który w pierwszej wersji (203a) oferował 9 presetów. Polymoog wyróżniał się też wyglądem, a na jego panelu umieszczono kilkadziesiąt suwaków i przycisków. Syntezator ten wykorzystywał dwa oscylatory VCO, filtr 24 dB/okt., generatory obwiedni i LFO oraz korektor, a także oferował inne funkcje. Druga wersja (280a) udostępniała 14 presetów ale charakteryzowała się mniejszymi możliwościami edycji.
Prace nad wirtualnym „wcieleniem” syntezatora Polymoog trwały dwa lata (co ciekawe tak samo długo opracowywano sprzętowy pierwowzór), a by dokładnie odtworzyć wszelkie funkcje i charakter instrumentu „pod lupę” wzięto oczywiście oryginalny instrument. Decyzję o opracowaniu repliki Polymooga i samych pracach nad XILS-lab PolyM skomentował prezes firmy – Xavier Oudin: „Odtworzenie tego legendarnego syntezatora jako „wirtualnego analoga” było prawdziwym wyzwaniem ale zdecydowaliśmy się podnieść rękawicę. Było to tym trudniejsze, że nasz egzemplarz syntezatora był w kiepskim stanie”.
XILS-lab PolyM to wirtualny syntezator którego „wnętrze” składa się z trzech sekcji – oscylatorów TOD (Top Octave Divider), miksera oraz sekcji filtracji. Aplikacja oferuje też dwie partie klawiaturowe (LOWER, UPPER), dla których regulacja wielu parametrów odbywa się niezależnie. Instrument wykorzystuje dwa oscylatory (jeden generuje sygnał o przebiegu piłokształtnym, drugi – prostokątnym) lekko odstrojone względem siebie. W trybie LOCK oscylatory są złączone fazowo co skutkuje modulacją PM zamiast FM. Poza sekcją VCF z filtrem drabinkowym 24 dB/okt. syntezator XILS-lab PolyM udostępnia też blok RESONATOR z trzema filtrami o przełączanej charakterystyce. Co więcej, aplikacja daje możliwość skorzystania z zaprogramowanych filtrów „akustycznych”, których ustawienia idealnie pasują do uzyskania barw różnych instrumentów (STRING, PIANO, ORGAN, HARPS, FUNK, CLAV, VIBES, BRASS, VOX ). Do dyspozycji mamy również trzy efekty: DELAY, PHASER i REVERB. Wirtualny syntezator XILS-lab PolyM udostępnia ponad 260 presetów i pozwala na regulację wszystkich parametrów przy pomocy komunikatów MIDI.
Nowy wirtualny syntezator może pracować jako 32-/64-bitowa wtyczka VST/AAX/AU/RTAS na komputerach PC (Windows XP/7/8/10) i Mac (OS X 10.7 lub nowszy). XILS-lab PolyM wymaga licencji iLok lub eLicenser (sprzętowy klucz nie jest konieczny, można zrealizować to programowo) i z okazji premiery jest dostępny do 31 sierpnia w cenie 99 EUR. Wraz z początkiem września cena wzrośnie do 149 EUR.
Więcej informacji na stronie www.xils-lab.com.