Warm Audio to stosunkowo młoda amerykańska firma. Założył ją w 2011 roku Bryce Young – muzyk i realizator z zamiłowania, który uznał że większość kultowych studyjnych urządzeń ma stosunkowo prostą konstrukcję, a jednak kosztuje zbyt wiele. Firma Warm Audio powstała by ten stan rzeczy zmienić. Od momentu założenia firmy jej konstruktorzy stworzyli kilkanaście urządzeń, które uzyskały pochlebne opinie od realizatorów na całym świecie. O każdym z tych modeli można powiedzieć że jest odpowiednikiem wybranego kultowego urządzenia. Odpowiednik w tym przypadku nie jest bynajmniej równoznaczny z określeniem „tańsza kopia”. Kluczowe elementy urządzeń są opracowywane w Warm Audio, więc zasadniczo każde z nich zawiera unikalne rozwiązania tej amerykańskiej firmy. Dziś do testów otrzymaliśmy mikrofon WA-14. Przyjrzyjmy mu się bliżej…
OPIS
Osobiście nie znoszę „bezpiecznych” albo jak kto woli „politycznie poprawnych” określeń w stylu „inny wiodący proszek do prania na rynku”. Uważam że użytkownik nie musi domyślać się z czym porównujemy opisywany produkt. W związku z tym nie użyję określenia „WA-14 zbudowano na bazie legendarnego mikrofonu z lat siedemdziesiątych”, tylko napiszę że WA-14 jest w pewnym sensie odpowiednikiem AKG C-414. Co za tym idzie jest to pojemnościowy, wielkomembranowy mikrofon studyjny. Umieszczono go w litej metalowej obudowie. „Sercem” mikrofonu jest stworzona w Warm Audio kapsuła WA-12-B-60V, będąca „brzmieniowym odpowiednikiem” legendarnej kapsuły CK-12. Jako podstawy użyto konstrukcji bardziej nowoczesnej – kapsuły CEK-12. Kapsuła WA-12-B-60V jest wykonana całkowicie z mosiądzu i nie zawiera części teflonowych. Podwójną jednocalową membranę wykonano z mylaru (cienkie tworzywo sztuczne wyprodukowane w Japonii) o grubości 6 mikronów i pokryto 24-karatowym złotem. W mikrofonie WA-14 zastosowano ponadto transformator opracowany przez amerykańską firmę CineMag.
Testowany mikrofon wielkomembranowy wymagający zasilania Phantom +48V jest wyposażony w dwa 3-pozycyjne przełączniki. Pierwszy z nich służy do wyboru charakterystyki kierunkowości, a do dyspozycji mamy kardioidalną, dookólną i ósemkową. Wykresy ukazujące charakterystykę kierunkową/częstotliwościową mikrofonu prezentujemy na załączonej grafice. Drugi przełącznik to tłumik poziomu sygnału wyjściowego udostępniający ustawienia -10 i -20 dB (trzecie ustawienie to 0 dB, w którym tłumik Pad jest wyłączony).
W komplecie z mikrofonem WA-14 otrzymujemy dwa uchwyty – sztywny i elastyczny (+ dwie zapasowe gumki do kosza) oraz miękki pokrowiec.
WRAŻENIA
Wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy WA-14 oferuje wyraźne brzmienie wysokich częstotliwości oraz zachowuje dużą dynamikę w zakresie częstotliwości niskich i środkowych. Niewątpliwą zaletą testowanego mikrofonu jest wyrównane w pasmie brzmienie oraz duża wrażliwość na niuanse brzmieniowe. Warm Audio WA-14 dobrze sprawuje się nie tylko przy nagrywaniu wokali, ale także wzmacniaczy gitary elektrycznej, tomów czy overheadów.
PODSUMOWANIE
Warm Audio WA-14 jest mikrofonem wartym polecenia nie tylko ze względu na stosunek jakości do ceny. Ten mikrofon pozwala na uzyskanie klarownego i dynamicznego brzmienia instrumentów i głosu. WA-14 jest w pełni profesjonalnym narzędziem pracy dostępnym za stosunkowo niewielkie pieniądze.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typ: pojemnościowy
Charakterystyka: kardioidalna / dookolna / ósemkowa
Tłumik Pad: 0/-10/-20 dB
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz
Impedancja: 150 Ohm
Maks. SPL: 138 dB (0.5% THD @ 1kHz; Pad = 0 dB)
Sugerowana cena: 2770 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Kolejowa 93/95
05-092 Łomianki
tel. (22) 1225300
Internet: www.audiostacja.pl, www.warmaudio.com
Test ukazał się w numerze 11/2017 miesięcznika Muzyk.