Efekty TC-Helicon od lat należą do światowej czołówki efektów wokalnych. Utrzymaniu tej pozycji sprzyja fakt, że konstruktorzy tej firmy nieustannie pracują nad ulepszaniem istniejących efektów i tworzeniem nowych. Ważną rolę w tym procesie odgrywa tak zwany „feedback” czyli opinie, reakcje zwrotne oraz życzenia użytkowników istniejących już efektów.
W taki właśnie sposób w efektach nowej generacji zmieniono np. sposób zasilania. Teraz mogą być one zasilane czterema bateriami AA albo zasilaczem 9V do podłogowych efektów gitarowych. Dużym ułatwieniem dla użytkowników jest wyposażenie efektów nowej generacji w układ automatycznie dostosowujący czułość przedwzmacniacza do poziomu sygnału z mikrofonu. Efekty nowej generacji współpracują zarówno z dynamicznymi jak i z pojemnościowymi mikrofonami (na złącza gniazda wejściowego na stałe jest podawane napięcie +24V) oraz mogą być sterowane za pomocą specjalnych mikrofonów (na przykład MP-75). Zobaczmy zatem dokładniej co można uzyskać za pomocą testowanych efektów.
HARMONY SINGER 2
Ten efekt zasadniczo służy do tworzenia harmonii wielogłosowych (poprzez kopiowanie sygnału źródłowego i odstrajaniu go według wybranych algorytmów), jednakże producent wyposażył go w większą ilość opcji. Zacznijmy od obudowy. Zarówno ten jak i pozostałe dwa testowane efekty umieszczono w identycznym typie obudowy. Od spodu mamy dostęp do pojemnika na baterie, a z tyłu gniazda wejściowe i wyjściowe typu XLR, gniazdo służące do podłączenia zasilacza zewnętrznego, port USB [micro-B] oraz włącznik prądowy. W modelu Harmony Singer 2, po bokach obudowy umieszczono dodatkowo gniazda typu jack 1/4” służące do wprowadzenia sygnału z gitary (według tego sygnału urządzenie odczytuje harmonie) oraz wyprowadzenia tegoż sygnału w postaci niezmienionej do urządzeń zewnętrznych. Przy tym ostatnim umieszczono przełącznik masy. Na głównym panelu w każdym z efektów znajdziemy przełącznik nożny, podświetlany przełącznik TONE, dwie diody sygnalizujące stan baterii oraz pracę urządzenia. Do regulacji parametrów efektów służą trzy pokrętła. Używam celowo słowa pokrętło gdyż w zależności od modelu efektu są to przełączniki lub potencjometry obrotowe.
Harmony Singer 2 umożliwia tworzenie ośmiu wersji harmonii wielogłosowych, a wyboru wersji dokonujemy właśnie za pomocą przełącznika obrotowego. Dostępne wersje dodanych głosów to: tercja wyżej, kwinta wyżej, tercja i kwinta wyżej, kwarta niżej, seksta niżej, kwarta i seksta niżej, kwinta wyżej / seksta niżej oraz tercja wyżej / kwarta niżej.
Głosy stworzone przez urządzenie możemy domiksować do sygnału głównego – poziom głosów dodatkowych regulujemy za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego. Harmony Singer 2 umożliwia korzystanie z dodatkowych głosów na dwa sposoby. W pierwszym, uaktywnienie głosów następuje po wciśnięciu przełącznika nożnego, a kolejne wciśnięcie spowoduje wyłączenie głosów. W przypadku wybrania drugiego sposobu, głosy będą słyszalne tylko wtedy gdy przełącznik nożny zostanie naciśnięty i przytrzymany.
Testowany efekt oferuje kilka dodatkowych opcji, a jedną z nich jest efekt typu REVERB. Za pomocą dedykowanego potencjometru użytkownik może wybrać jeden z trzech dostępnych efektów: ROOM, CLUB lub HALL i regulować jego poziom. Kolejną przydatną opcją jest kombinacja czterech efektów: EQ, kompresora, de-essera oraz bramki szumów zapisana jako jeden preset. Wyżej wspomniane efekty automatycznie dostosowują się do parametrów sygnału źródłowego. Harmony Singer 2 wyposażono w dwa presety: NORMAL i LESS BRIGHT, a przełączenie presetów umożliwia przycisk TONE i przełącznik nożny.
MIC MECHANIC 2
Ta „kostka” ma wiele elementów identycznych z tym co oferuje wyżej opisywany efekt. Jest to między innymi REVERB oraz presety uruchamiane przełącznikiem TONE. Mic Mechanic 2 nie został wyposażony w gniazda typu jack 1/4” gdyż nie wymaga on sygnału gitarowego do sterowania wewnętrznymi algorytmami pracy. To co oferuje testowane urządzenie to oprócz wspomnianych wyżej algorytmów REVERB i ADAPTIVE TONE dwa bloki efektów: DELAY i PITCH CORRECTION. W bloku efektów DELAY znajdziemy trzy ich rodzaje: TAPE, DIGITAL i SLAP. Za pomocą dedykowanego potencjometru użytkownik może wybrać jeden z nich i regulować jego poziom. Kolejny blok to PITCH CORRECTION, którego istotą jest dostrajanie sygnału źródłowego do najbliższego dźwięku stroju temperowanego. Użytkownik może regulować sposób dostrajania od najbardziej delikatnego, dyskretnego, mało zauważalnego (znanego z występów Michaela Buble czy Johna Mayera) po bardzo intensywny (znanego z nagrań Cher).
DUPLICATOR
Ten efekt również oferuje pewne bloki o których już pisałem wyżej: ADAPTIVE TONE, REVERB oraz PITCH CORRECTION. Nowością w modelu Duplicator jest blok DOUBLING, w którym znajdziemy trzy rodzaje efektu powielania głosu:
• TIGHT – głos dublujący sygnał i źródłowy niewiele różnią się od siebie intonacyjnie
• LOOSE – głosy nieco bardziej różnią się od siebie wysokością i opóźnieniem
• OCTAVE – głos dublujący jest o oktawę niższy niż źródłowy
Za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego użytkownik może wybrać jeden z efektów i regulować jego poziom.
VOICESUPPORT
Zanim przejdę do kolejnego rozdziału, czas by omówić kolejną wspólną cechę wszystkich trzech testowanych efektów. Otóż wyposażono je w gniazdo USB, umożliwiające nie tylko aktualizację oprogramowania ale i współpracę z aplikacją VoiceSupport, którą można pobrać ze strony producenta. Aplikacja ta współpracuje z wieloma urządzeniami TC-Helicon i w zależności od posiadanego urządzenia umożliwia edytowanie, zapisywanie presetów w efektach oraz pozwala na wymianę presetów pomiędzy użytkownikami.
WRAŻENIA
Wszystkie trzy testowane urządzenia oceniam ogólnie jak najbardziej pozytywnie. Każde z nich oferuje wysokiej jakości efekty. Układ automatycznie dostosowujący czułość przedwzmacniacza do poziomu sygnału z mikrofonu jest bardzo poręcznym rozwiązaniem w porównaniu na przykład z bardziej rozbudowanymi urządzeniami TC-Helicon (na przykład VoiceLive Touch 2). Obsługa efektów jest zasadniczo prosta. Osobiście jestem przeciwnikiem przycisków wielofunkcyjnych w efektach podłogowych. Jako wykonawca na scenie wolę koncentrować się stricte na wykonywaniu i na kontakcie z resztą zespołu i publicznością niż na zastanawianiu się czy nie za długo przytrzymałem przycisk i dlaczego on teraz przełączył mi coś innego. W przypadku testowanych efektów ten problem nie występuje, gdyż wielofunkcyjność służy tu do wybrania odpowiedniego trybu pracy przed występem (oczywiście można zmieniać w trakcie ale zaistnienie takiej potrzeby wydaje się być mało prawdopodobnym). Możliwość zasilania bateriami albo zasilaczami gitarowymi jest również bardzo przydatną opcją. Efekty umieszczono w bardzo ładnych solidnych obudowach. W komplecie z każdym z efektów mamy gumowe „podstawki”, które zabezpieczą je przed ślizganiem się po powierzchni sceny lub w pedalboardzie. Co do brzmienia to… „lepiej raz usłyszeć niż kilka razy przeczytać”. Na stronie www.aandk.pl w zakładce Testy oraz w serwisie YouTube umieściłem film z próbkami brzmień testowanych efektów.
PODSUMOWANIE
Testowane efekty to urządzenia wysokiej klasy brzmieniowej, są też łatwe w obsłudze i oferują po kilka bloków efektów. Każdy z nich jest bardzo ciekawą alternatywą do multiefektów wokalnych, ponieważ użytkownik ma szansę wybrać tylko ten rodzaj efektu który potrzebuje, zaoszczędzić przy tym środki i miejsce w pedalboardzie, a korzystać z tak samo wysokiej jakości brzmienia jak w przypadku najdroższych modeli procesorów wokalnych.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Efekty:
• Harmony Singer 2: HARMONY (8 presetów), REVERB (3 typy), TONE
• Mic Mechanic 2: ECHO & DELAY (3 typy), REVERB (3 typy), TONE, CORRECTION
• Duplicator: DOUBLING (3 typy), REVERB (3 typy), TONE, CORRECTION
Impedancja wejściowa: 2.68 kOhm (MIC); 1 MOhm (GUITAR IN – tylko Harmony Singer 2)
Impedancja wyjściowa: 200 Ohm (symetryczne), 100 Ohm (niesymetryczne)
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR], OUTPUT [XLR], USB [micro-B]; tylko Harmony Singer 2 – INST (IN, THRU)
Zasilanie: 4 baterie AA lub zewnętrzny zasilacz 9V
Wymiary: 90 × 140 × 60 mm
Ciężar: 0.42 kg
Sugerowane ceny: ok. 950 PLN (Harmony Singer 2), ok. 730 PLN (Mic Mechanic 2), ok. 730 PLN (Duplicator)
Do testu dostarczył:
SoundTrade
ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno
tel. (22) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.tc-helicon.com