Model JP60 w wykończeniu MGR (Mystic Green) był zapowiadany już od jakiegoś czasu. Rzeczywiście było na co czekać gdyż wygląd tej gitary robi wrażenie. Zacznijmy jednak od początku. Mimo że gitary SBMM (Sterling by Music Man) z serii JP (John Petrucci) są reklamowane nazwiskiem jednego z najwybitniejszych gitarzystów naszych czasów, tajemnicą poliszynela jest fakt, że John częściej gra na „swoim” modelu MM (Music Man) a nie tańszych wersjach SBMM. Tym niemniej tematem przewodnim tego testu nie będzie próba odpowiedzi na pytanie „jak daleko spadło jabłko od jabłoni”. Instrumenty MM i SBMM różnią się od siebie bo takie było pierwotne założenie. Dodatkowo instrumenty SBMM zdobyły popularność wśród wielu gitarzystów więc można już mówić o „wyrobieniu marki” w przypadku gitar Sterling.
OPIS
Konstrukcyjnie testowana gitara nie odbiega od innych instrumentów serii JP. Materiały, części oraz ich połączenie są identyczne we wszystkich modelach serii. Korpus gitary wykonano z lipy, natomiast szyjkę zrobiono z klonu. Gryf przykręcono do korpusu za pomocą pięciu śrub (konstrukcja typu bolt-on). W palisandrowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia cztery progi. Progi umieszczone w podstrunnicy stanowią część krzywej o promieniu szesnastu cali. Progi o numerach 3, 5, 7, 15, 17, 19 oraz 21 oznaczono elementami o wyglądzie masy perłowej, a progi o numerach 12 i 24 wyróżniono dwoma znacznikami. Pierwszy próg w podstrunnicy ozdobiono logo JP. Menzura gitary wynosi 648 mm (25.5”). Szerokość podstrunnicy na wysokości siodełka wynosi 42 milimetry, a na wysokości dwunastego progu – 52 milimetry. Kształt korpusu zaprojektowano zgodnie ze wskazówkami Johna Petrucciego bardzo ceniącego wygodę gry. Dzięki temu użytkownik ma nie tylko swobodny dostęp do najwyższych progów na wszystkich strunach, prawa ręka grającego jest w bardzo wygodnej pozycji opierając się o korpus, trójpozycyjny przełącznik ustawiono w dolnej części korpusu tak by jego obsługiwanie nie wymagało dodatkowego wysiłku (nawet kierunek przełączania jest zgodny z ruchem nadgarstka grającego).
John Petrucci lubi opierać mały palec prawej reki o przetwornik znajdujący się przy gryfie. Zasadniczo nie chodzi tu o opieranie się a raczej o dotykanie, co pozwala kontrolować pozycję prawej ręki względem instrumentu podczas ekspresyjnego poruszania się po scenie. Jest oczywiste, że testowana gitara została skonstruowana tak, że dotykanie przetwornika w ten sposób absolutnie nie utrudnia a wręcz ułatwia grę. W główce zamontowano sześć blokowanych kluczy w układzie 4 + 2, które doskonale trzymają strój. Układ elektroniczny testowanej gitary składa się z dwóch pasywnych przetworników typu humbucker specjalnie zaprojektowanych dla SBMM, trójpozycyjnego przełącznika oraz dwóch potencjometrów – głośności i barwy. W testowanej gitarze zamontowano mostek ruchomy typu Modern Tremolo.
WRAŻENIA
Testowany model JP60 urzeka precyzją wykonania i wyregulowania. Gitara jest dobrze ustawiona do grania, zarówno akompaniamentu jak i szybkich pasaży solowych. Instrument jest bardzo funkcjonalny: każdy element jakby wspomaga, ułatwia granie, a w związku z tym inspiruje do muzykowania. Jednak nie jest to typowo „sportowy” model na którym „wszystko samo się gra”. Gitara w pewnym sensie „stawia opór”, lecz tylko w wymiarze redukującym „granie wyprzedzające myślenie”. Brzmienie JP60 MGR jest bardzo uniwersalne. W przypadku tej gitary owa uniwersalność nie polega na braku charakteru i bezpiecznym dopasowaniu się do obrazu dźwiękowego, a raczej oznacza możliwość uzyskiwania różnorodnych barw przy zachowaniu jednolitego charakteru brzmienia. Cecha charakterystyczną brzmienia JP60 jest pewien rodzaj konturowej barwy… trudno to opisać słowami, ale to jest tak, ze nie brakuje środka w brzmieniu, lecz niski środek (dla niektórych – basowy rejestr) jest bardzo wyraźny w brzmieniu testowanej gitary. W naszych czasach wielu gitarzystów używa cyfrowej ścieżki nagrywania pomijając wzmacniacz gitarowy, zestaw głośnikowy, mikrofon itp. W związku z tym w trakcie wykonywania testów nagrałem dwa filmy z przykładami brzmienia instrumentu: jeden wykorzystując tradycyjny sposób rejestrowania sygnału a drugi – wykorzystując symulacje brzmienia zestawu głośnikowego.
Spójrzmy teraz na brzmienie gitary (bez przesterowania sygnału) w poszczególnych ustawieniach 3-pozycyjnego przełącznika:
• Gdy włączony jest tylko przetwornik znajdujący się przy mostku, barwa nie jest twarda, można jej używać w wielu gatunkach muzycznych. Nie ma tu zbyt dużo tonów wysokich, co prowokuje do stosowania tej barwy z efektami przesterowującymi sygnał.
• Przy środkowym ustawieniu przełącznika sygnał wysyłany do gniazda wyjściowego pochodzi z obu przetworników. Natychmiast odzyskujemy tony wysokie, co umożliwia zastosowanie tej barwy w wielu gatunkach od country czy bluesa przez ballad po fusion czy nu… cokolwiek wstawimy po „nu”.
• W sytuacji gdy włączony jest tylko przetwornik znajdujący się przy gryfie, brzmienie staje się bardziej zdefiniowane. Znowu trochę ucinamy tony wysokie, ale nie tak jak w przypadku przetwornika przy mostku.
W zależności od stopnia i rodzaju przesterowania sygnału użytkownik może uzyskiwać przeróżne rodzaje barw jednak konturowy charakter tych brzmień pozostanie niezmienny. Wspólną cechą brzmień będzie uwypuklony odcinek pasma od 160 do 250 Hz.
PODSUMOWANIE
Testowany instrument jest gitarą, którą można śmiało polecić gitarzystom z różnych obozów jeżeli chodzi o styl. Dynamika brzmienia testowanej gitary bardzo przypomina instrumenty z nazwą zawierającą wyraz Tele. W dużym skrócie można by rzec iż JP60 to bardzo „rockowo-metalowe Tele”, z odpowiednią „agresją” w brzmieniu i możliwością uzyskania naprawdę ciężkiego i potężnego brzmienia. Mimo że instrument idealnie nadaje się zarówno do grania progresywnych gatunków, jaki do innych typów grania „wyczynowego” lub naprawdę „ciężkiego”, można go polecać muzykom, gustującym w innej stylistyce. Powodem jest uniwersalność brzmienia instrumentu oraz wyjątkowa wygoda w graniu na nim.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Korpus: lipa
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24
Menzura 25.5”
Przetworniki: humbucker × 2
Mostek: ruchomy Modern Tremolo
Cena: 3720 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.sterlingbymusicman.com
Test ukazał się w numerze 11/2015 miesięcznika Muzyk.