Dzięki słuchawkom możemy delektować się ulubioną muzyką nie przeszkadzając – przynajmniej w teorii – innym osobom znajdującym się w pobliżu. Niezależnie od miejsca czy pory dnia, możemy słuchać jej w domu czy w podróży, mając do wyboru szeroką gamę słuchawek nagłownych i dousznych, przewodowych i nie wymagających kabla. O ile jednak z tych produktów korzystamy najczęściej dla własnej przyjemności, wśród słuchawek oferowanych przez poszczególne firmy znajdują się także modele przeznaczone do zastosowań profesjonalnych i zaprojektowane właśnie z myślą o wykorzystywaniu ich np. w studiu. W warunkach studyjnych mogą być one używane zarówno podczas nagrywania swoich partii przez wokalistów i instrumentalistów jak i podczas miksowania czy – szczególnie w przypadku małego domowego studia – innych czynności podczas pracy nad projektem muzycznym.
W odróżnieniu od słuchawek wykorzystywanych do codziennego użytku, od tych przeznaczonych do studia – podobnie jak od monitorów odsłuchowych – nie oczekujemy „upiększania” i koloryzacji dźwięku. Takie słuchawki mają być obiektywne i oferować nam naturalne i „zbalansowane” brzmienie, przekazywać całą prawdę o nagraniu. Czy na rynku jest duży wybór tego typu słuchawek? Jak najbardziej i tej właśnie grupie produktów postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej w kwietniowym zestawieniu.
Zgromadziliśmy w nim ponad pięćdziesiąt modeli pochodzących z oferty trzynastu różnych marek. Są wśród nich zarówno firmy, dla których słuchawki są jedną z głównych gałęzi produkcji, jak i takie, u których są one uzupełnieniem oferty sprzętu studyjnego. Jest też jedna marka specjalizująca się w pianinach cyfrowych oraz koncern, którego oferta obejmuje wszystkie chyba grupy sprzętu muzycznego.
Zdecydowana większość modeli prezentowanych w zestawieniu to słuchawki o konstrukcji zamkniętej, lepiej izolujące użytkownika od dźwięków z zewnątrz pozwalając koncentrować się na sygnałach przekazywanych przez przetworniki. Słuchawek otwartych jest tu zaledwie pięć, a modeli o konstrukcji półotwartej osiem. Jak łatwo się domyśleć, konstrukcja słuchawek jest pierwszą z cech, którymi różnią się one od siebie. Inne różnice dotyczą zarówno elementów z których zbudowane są słuchawki jak i parametrów technicznych. Co prawda nie wszyscy producenci podają średnicę przetworników zamontowanych w słuchawkach, ale spośród modeli dla których ta informacja jest dostępna, najwięcej ma 40 mm. Nieco mniej jest słuchawek z 45- i 50-milimetrowymi przetwornikami, ale być może wyniki zmieniłyby się gdyby znane były dane wszystkich firm.
Jednym z najbardziej istotnych parametrów dotyczących słuchawek jest impedancja. Na przykładzie modeli zgromadzonych w zestawieniu można łatwo zauważyć, że panuje tu bardzo duże zróżnicowane. Owszem są wartości powtarzające się takie jak 32 Ohm, 80 Ohm, 150 Ohm czy 250 Ohm, ale patrząc ogólnie mamy tu całą paletę wartości różniących się od siebie minimalnie. Najniższa wartość to 16 Ohm, a najwyższa 470 Ohm. Impedancja jest o tyle ważna, że od niej zależy jaką moc uda nam się „wyciągnąć” ze wzmacniacza.
Czym jeszcze różnią się od siebie prezentowane słuchawki? Chociażby pasmem przenoszenia, czułością czy maksymalną mocą wejściową. Różnice dotyczą oczywiście także elementów konstrukcyjnych – nauszników i pałąku oraz możliwości ich regulacji. Nie bez znaczenia jest też komfort użytkowania, zwłaszcza jeśli będziemy je mieli na uszach przez wiele godzin. Nie można też zapomnieć o kablu, który w zależności od modelu może być zamocowany na stałe lub odłączany. W przypadku słuchawek z odpinanym kablem mamy czasami do wyboru różne przewody znajdujące się w komplecie.
Podobnie jak w przypadku monitorów odsłuchowych, także przy zakupie słuchawek nie obędzie się bez osobistego wypróbowania co najmniej kilku interesujących nas modeli. Jeśli mają być jednym z naszych narzędzi pracy w studiu warto sprawdzić nie tylko jak przenoszą dźwięk i jaki oferują charakter brzmienia, ale także po prostu jak „leżą” na głowie…
SŁUCHAWKI ZGROMADZONE W ZESTAWIENIU
1) Superlux HD681 – 89 PLN
2) Superlux HD681F – 89 PLN
3) Superlux HD681B – 89 PLN
4) Behringer HPS3000 – 108 PLN
5) Superlux HD681EVO – 129 PLN
6) Superlux HD661 – 129 PLN
7) Superlux HD330 – 130 PLN
8) Superlux HD668B – 130 PLN
9) PreSonus HD7 – 149 PLN
10) Superlux HD669 – 149 PLN
11) Superlux HD660 – 159 PLN
12) Behringer HPS5000 – 162 PLN
13) Audio-Technica ATH-M20x – 260 PLN
14) PreSonus HD9 – 299 PLN
15) Sennheiser HD 200 PRO – 299 PLN
16) Stanton DJ PRO 2000 – 349 PLN
17) Shure SRH440 – 351 PLN
18) Audio-Technica ATH-M30x – 353 PLN
19) Dexibell DX HF7 – 410 PLN
20) Sennheiser HD 280 PRO – 419 PLN
21) Beyerdynamic DT 240 PRO – 430 PLN
22) KRK KNS-6400 – 449 PLN
23) Yamaha HPH-MT5 – 475 PLN
24) Audio-Technica ATH-M40x – 520 PLN
25) Sennheiser HD 25 LIGHT – 529 PLN
26) Sony MDR-7506 – 570 PLN
27) Shure SRH840 – 617 PLN
28) M-Audio HDH50 – 625 PLN
29) Sennheiser HD 25 – 629 PLN
30) Sony MDR-7510 – 640 PLN
31) KRK KNS-8400 – 649 PLN
32) Sennheiser HD 380 PRO – 649 PLN
33) Sennheiser HD6 MIX – 659 PLN
34) Beyerdynamic DT 770 PRO / 32 Ohm – 681 PLN
35) Beyerdynamic DT 770 PRO / 80 Ohm – 681 PLN
36) Beyerdynamic DT 770 PRO / 250 Ohm – 681 PLN
37) Beyerdynamic DT 990 PRO – 681 PLN
38) Beyerdynamic DT 150 – 765 PLN
39) Yamaha HPH-MT7 – 767 PLN
40) Audio-Technica ATH-M50x – 777 PLN
41) Audio-Technica ATH-M50xWH – 796 PLN
42) Audio-Technica ATH-M50xMG – 804 PLN
43) Beyerdynamic DT 250 – 837 PLN
44) Beyerdynamic Custom Studio – 857 PLN
45) Audio-Technica ATH-M50xRD – 860 PLN
46) Beyerdynamic DT 880 PRO – 1090 PLN
47) Shure SRH940 – 1107 PLN
48) Sennheiser HD 26 PRO – 1130 PLN
49) Yamaha HPH-MT220 – 1194 PLN
50) Audio-Technica ATH-M70x – 1336 PLN
51) Shure SRH1440 – 1462 PLN
52) Audio-Technica ATH-R70x – 1482 PLN
53) Shure SRH1540 – 2440 PLN
54) Shure SRH1840 – 2440 PLN
55) Beyerdynamic DT 1770 PRO – 2531 PLN
56) Beyerdynamic DT 1990 PRO – 2531 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 4/2018 miesięcznika Muzyk.