Podczas tegorocznych targów Musikmesse, Yamaha zaprezentowała nową generację pianin cyfrowych Clavinova CLP, wśród których znajduje się m.in. testowany niedawno na naszych łamach instrument oznaczony symbolem CLP-685. Okazuje się jednak, że sześć modeli z serii CLP-600 to nie jedyne tegoroczne nowości wśród pianin cyfrowych, gdyż japoński koncern postanowił wprowadzić do rodziny Clavinova jeszcze jedną nową linię instrumentów. Przekonać się można było o tym podczas spotkania zorganizowanego przez polski oddział Yamaha Music Europe. Rozłożone na dwa dni wydarzenie odbyło się w siedzibie firmy w Warszawie, a zaproszeni zostali na nie przedstawiciele sklepów muzycznych i prasy branżowej.
Zanim poznaliśmy bliżej serię CSP – bo to te instrumenty są ową drugą tegoroczną nowością wśród pianin Clavinova – zaprezentowane zostały modele z serii CLP-600. Ich najważniejsze cechy i funkcje przedstawił zaproszony specjalnie na to spotkanie Roman Sterzik, którego wspierał Piotr Mirkowski reprezentujący gospodarzy.
Prezentacja pianin Clavinova CLP-600 podzielona była na kilka części, z których każda poświęcona była innym zagadnieniom. Seria ta obejmuje sześć instrumentów, które mają wiele wspólnych cech, jednak poszczególne modele różnią się od siebie zarówno klawiaturą, jak i liczbą barw, dodatkowymi funkcjami i technologiami czy systemem nagłośnieniowym, jak również kształtem obudowy i dostępnymi wersjami wykończenia.
Temat klawiatur zamontowanych w poszczególnych pianinach z nowej serii był okazją to chronologicznego przypomnienia poszczególnych mechanizmów i rozwiązań technologicznych stosowanych w serii Clavinova od jej początku. Oczywiście najwięcej uwagi prowadzący poświęcił klawiaturze GrandTouch, zastosowanej w dwóch najwyższych modelach. Opowiedział o jej najważniejszych cechach takich jak materiał z którego wykonano klawisze i ich okładziny, konstrukcja, liniowo zróżnicowane doważenie, mechanizm wymyku czy przeciwwagi.
Kolejna część poświęcona była barwom, w tym oczywiście dwóm najważniejszym, opartym na próbkach fortepianów Yamaha CFX i Bösendorfer Imperial. Nie zabrakło też informacji o innych presetach dostępnych w pianinach, jak i wykorzystywanych przez moduł dźwiękowy rozwiązaniach (Smooth Release, próbki Key-Off) oraz technologii Virtual Resonance Modeling symulującej artefakty dźwiękowe charakterystyczne dla akustycznych fortepianów i pianin. Nie zabrakło też informacji o barwie opartej na binauralnych próbkach fortepianu CFX dostępnej gdy podłączymy słuchawki. Co więcej, o tym jaki potencjał kryje w sobie ta technologia każdy mógł przekonać się „na własne uszy”…
Roman Sterzik przybliżył też najważniejsze funkcje dostępne w pianinach CLP-600, w tym oczywiście PIANO ROOM czyli zestaw narzędzi pozwalających dostosować do swoich potrzeb rozmaite parametry wpływające na charakter barw fortepianowych. Zaprezentował też możliwość streamingu audio z wykorzystaniem technologii Bluetooth czy dodatkowe funkcje dla pedałów, a także wspomniał o innych dodatkach takich jak tryb DUAL, efekty (w tym Intelligent Acoustic Control i Stereophonic Optimizer), podkłady rytmiczne, rejestrator, odtwarzacz audio czy biblioteka gotowych utworów. Nie zapomniał też o systemach nagłośnieniowych, w tym oczywiście 3-drożnym o łącznej mocy 300 W zamontowanym w najwyższym modelu.
Ostatnią częścią spotkania w siedzibie polskiego oddziału firmy Yamaha była prezentacja pianin tworzących zupełnie nową linię w rodzinie Clavinova, która składała się dotąd z serii CLP i CVP. Nowa linia CSP (Clavinova Smart Piano) obejmuje dwa pianina – CSP-150 i CSP-170, które różnią się od siebie klawiaturą oraz systemem nagłośnienia. Poza niemal siedmiuset barwami (w tym CFX i Bösendorfer oraz innymi wykorzystującymi technologię VRM), pianina te udostępniają m.in. ponad czterysta stylów automatycznego akompaniamentu, obszerną bibliotekę gotowych utworów, efekty, procesor wokalny, sekwencer i rejestrator audio.
Tym co je wyróżnia jest sposób, w jaki kontrolujemy poszczególne funkcje. Idąc z duchem czasu i panującymi trendami, Yamaha postanowiła przenieść sterowanie do… dedykowanej aplikacji dla urządzeń mobilnych. Komunikacja między pianinem a tabletem odbywać się może bezprzewodowo lub z wykorzystaniem kabla USB. Chociaż z instrumentów można korzystać także bez podłączonego iPada (wersja dla urządzeń z Androidem pojawi się w przyszłym roku), to dostęp do konkretnych parametrów mamy jedynie z jego poziomu i to właśnie programowi Smart Pianist prowadzący poświęcił najwięcej czasu, pokazując przy pomocy aplikacji poszczególne funkcje.
Dzięki przygotowanym przez gospodarzy tabletom podłączonym do stojących w salonie pianin, na bieżąco można było samemu sprawdzić co i jak możemy kontrolować z poziomu aplikacji. Prezentując możliwości programu (a tym samym pianin CSP) prowadzący zaprezentował jak wybierać barwy i dokonywać ustawień w sekcji Piano Room (ze strojeniem każdego klawisza oddzielnie włącznie), a także jak w prosty sposób przypisywać barwy do warstw i stref oraz jak regulować zakres tych ostatnich. Zaprezentował też możliwości sekcji automatycznego akompaniamentu, korzystanie z mikserów (ogólnego i związanego ze stylami), dokonywanie ustawień rozmaitych funkcji i parametrów oraz ich zapisywanie, a także korzystanie z utworów – i to nie tylko tych zapisanych w pamięci. Aplikacja pozwala bowiem zaimportować utwory z biblioteki iTunes, a co więcej – dzięki funkcji AUDIO TO SCORE – przeanalizować je i stworzyć dla nich partyturę. Z utworami powiązana jest jeszcze jedna funkcja, której działanie oczywiście także zostało zaprezentowane przez Romana Sterzika. Mowa tu o STREAM LIGHT – informacji wizualnej wyświetlanej na belce umieszczonej nad klawiaturą. Dzięki temu ćwicząc nowy utwór zaznaczane są w sposób graficzny klawisze, które musimy nacisnąć.
Możliwość poznania nowych instrumentów zawsze jest ciekawym doświadczeniem, zwłaszcza gdy informacji na ich temat możemy wysłuchać w sprzyjających warunkach. Nie bez znaczenia jest też wiedza i doświadczenie prowadzącego, jak i przystępny język. Wszystkiego tego można było doświadczyć podczas prezentacji nowych pianin cyfrowych Yamaha Clavinova, która była bardzo interesująca, a z punktu widzenia zaproszonych na nią przedstawicieli sklepów muzycznych, pozwoliła zdobyć potrzebną wiedzę, którą mogą oni przekazać swoim klientom.
Tekst i zdjęcia: Grzegorz Bartczak
Relacja ukazała się w numerze 10/2017 miesięcznika Muzyk.