O nożnych sterownikach MIDI na co dzień nie rozmawiają dużo nawet gitarzyści. To oni jednak najczęściej używają tego typu urządzeń na scenie. W przypadku gitarzysty, taki sterownik to swoiste centrum dowodzenia (…i jeden by rządzić wszystkimi…) – w pewnym sensie pozwala połączyć świat brzmienia analogowego (lampowego) ze światem błyskawicznej komunikacji za pomocą przekazów zero-jedynkowych. W miarę rozwoju rożnego typu live act’ów potrzeba sterowania pracą kilku urządzeń za pomocą jednego kliknięcia lub dotknięcia przyczyniła się do popularyzacji nożnych sterowników MIDI w środowiskach innych instrumentalistów, w końcu live looping łączy nie tylko pokolenia.
OPIS
Dziś do testów otrzymaliśmy sterownik o nazwie PACER, wyprodukowany przez firmę Nektar Technology, znaną dotąd głównie z klawiatur sterujących MIDI. Mimo że PACER jest zasadniczo dedykowany gitarzystom, to w praktyce jest to wielofunkcyjne urządzenie, które może być przydatne wielu instrumentalistom zarówno w studio jak i na scenie.
Zacznijmy od opisu jego podstawowych funkcji. PACER jest sterownikiem nożnym więc umieszczono go w obudowie, którą można umieścić na podłodze, na powierzchni sceny. Urządzenie wyposażono w dziesięć przełączników, których funkcje zmieniają się w zależności od zaprogramowanych ustawień. Kolorowa dioda przypisana do każdego z nich ułatwia szybkie rozpoznawanie funkcji przełącznika, gdyż w zależności od wybranego trybu może świecić jednym z dwunastu kolorów. Dodatkowo w urządzeniu znajdziemy przełącznik PRESET umożliwiający nawigację przy edycji parametrów oraz przywoływanie wybranych ustawień. Do edycji służy również enkoder z funkcją przycisku oraz czytelny wyświetlacz LED.
Na tylnym panelu znajdziemy m.in. dwa gniazda służące do podłączenie pedałów ekspresji oraz dwa wejścia dla zewnętrznych przełączników nożnych (wykorzystując kable „Y” możemy podłączyć do każdego z nich maks. dwa footswitche). Na tylnej ściance umieszczono też dwa kolejne gniazda typu jack 1/4” (RELAYS), którymi możemy wysyłać sygnały do analogowych urządzeń – wzmacniaczy gitarowych albo procesorów efektów – w celu przełączenia ich ustawień (zmiana kanałów, aktywacja efektów itp.). Te gniazda także są podwójne czyli ogółem mamy cztery połączenia. Oprócz tego, na tylnym panelu znajdziemy wyjście MIDI oraz port USB. Urządzenie może jednocześnie pełnić funkcję interfejsu MIDI oraz być kontrolerem MIDI dla innych urządzeń. Sterownik może być zasilany zarówno poprzez gniazdo USB jak i dodatkowym zasilaczem 9V/0.6 A.
PACER udostępnia 24 edytowalne presety oraz dwa ustawienia przeznaczone do współpracy z programami DAW. Gdy aktywujemy preset urządzenie może wysłać do szesnastu komunikatów MIDI do urządzeń zewnętrznych. Oczywiście każdy rodzaj komunikatu (w przypadku programowania oraz wysyłania za pomocą wybranego przycisku) jest dodatkowo „oznaczony” odpowiednim kolorem dedykowanej diody LED. Testowany sterownik przygotowano do współpracy zarówno z popularnymi gitarowymi urządzeniami jak i programami służącymi do obróbki i edycji audio / MIDI (DAW). Fabrycznie przygotowane presety są pogrupowane w cztery banki – A, B, C i D. Ich pełna lista znajduje się w instrukcji obsługi urządzenia zatem wspomnę o nich tylko ogólnie. W banku A znajdziemy presety umożliwiające wysyłanie komunikatów MIDI (PROGRAM CHANGE, NOTE ON/OFF), które można wykorzystać także do obsługi takich aplikacji jak Native Instruments GuitarRig i zmiany programów Patch. W banku B ulokowano presety skonfigurowane do współpracy z takimi urządzeniami jak Line 6 HELIX, Pod HD czy Pod XT oraz Fractal Audio AxeFx. Bank C obejmuje ustawienia przeznaczone do współpracy z Avid ElevenRack czy Kemper Profiler, a także presety służące do obsługi looperów w urządzeniach Helix, Pod HD i AudioFX oraz Elektron Octatrack i Electro-Harmonix 45000. W ostatnim banku znajdziemy preset dla wzmacniacza Hughes & Kettner GrandMeister, a także ustawienia przeznaczone do współpracy z instrumentami klawiszowymi, wysyłania komunikatów CONTROL CHANGE (General MIDI) czy obsługi transportu DAW zgodnej ze specyfikacją MIDI Machine Control.
PACER pozwala też na integrację z programami DAW, a do sterowania nimi dostępne są dwa presety bez możliwości edycji – TRACK i TRANSPORT. Pierwszy z nich umożliwia aktywację/dezaktywację takich funkcji jak SOLO, MUTE, REC ARM, CLICK i PATCH UP/DOWN, natomiast drugi służy do sterowania sekcją transportu (tym razem zgodnego z MCU).
WRAŻENIA
Ogólnie rzecz biorąc większość urządzeń można by podzielić na typu plug and play i te, nad którymi trzeba trochę posiedzieć by przygotować je do pracy i przemienić w urządzenia „plug and play”, gdyż będą one już odpowiednio skonfigurowane do potrzeb konkretnego użytkownika lub projektu. PACER należy raczej do tej drugiej kategorii, lecz intuicyjność jego obsługi czasami powoduje że uznałbym go za urządzenie pomostowe, taki łącznik pomiędzy tymi „trudnymi” do ustawienia i tymi, z którymi zasadniczo nic nie trzeba robić. Wielofunkcyjność przycisków może na początek odstraszać ale po głębszym przemyśleniu nawet nieco bardziej ortodoksyjni użytkownicy docenią tę opcję. Na przykład za pomocą tego samego przycisku można wywoływać różne zdarzenia w zaprogramowanej wcześniej kolejności (do sześciu zdarzeń / kroków). Wygodne? Oczywiście że tak, tylko trzeba na początek przemyśleć czego się oczekuje i zaprogramować to, by później na scenie skupić się tylko na muzyce i jej wykonywaniu. Wykonawcy muzyki elektronicznej z pewnością docenią możliwość kontrolowania podczas występu programów DAW – tych kompatybilnych z MCU (Mackie Control Universal). PACER można dostosować do różnych konfiguracji sprzętowych, w związku z tym największą jego zaletą jest uniwersalność.
PODSUMOWANIE
Testowany sterownik oferuje dużo, jest stosunkowo łatwy w obsłudze i programowaniu. Jak wspomniałem na wstępie, jest to urządzenie za pomocą którego można połączyć świat analogowych brzmień z cyfrową precyzją. Myślę, że takie urządzenia będą zdobywać popularność gdyż muzycy nieustanie szukają nowszych form wyrażania siebie poprzez łączenie w jedno rożnych stylistyk, rożnych technologii. Urządzenia sterujące wszystkim czego wykonawca używa, z pewnością wchodzą w swój złoty wiek.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Presety: 24
Przyciski: 11
Obsługiwane programy DAW: Bitwig, Cubase, GarageBand, Logic, Nuendo, Reason, Reaper, Studio One
Wejścia/wyjścia: EXP1, EXP2, FS1/3, FS2/4, R1/3, R2/4, MIDI OUT, USB
Wymagania systemowe: Windows (XP/Vista/7/8/10), MacOS X (10.7 lub nowszy), Linux (Ubuntu)
Wymiary: 500 × 230 × 47 mm
Ciężar: 3.5 kg
Cena: 999 PLN
Do testu dostarczył:
Audio Factory
ul. Joliot Curie 26/19
02-646 Warszawa
tel. (22) 2660258
Internet: audiofactory.pl, www.nektartech.com
Test ukazał się w numerze 8/2018 miesięcznika Muzyk.