Gitary ESP z logo LTD, czyli tańsza wersja gitar ESP, są dostępne prawie w każdym sklepie muzycznym. Dla wielu muzyków są one jakby pomostem pomiędzy instrumentami dla początkujących a gitarami z górnej półki dla „koneserów”. Te instrumenty zazwyczaj wyróżnia bardzo przyzwoite brzmienie, wysoka jakość wykonania, czasami ekstrawagancki wygląd i niezbyt wygórowana cena. Dostarczony do testów instrument z założenia powinien mieścić się w tych kategoriach. Zobaczmy na ile te założenia są słuszne.
OPIS
M-330R jest gitarą, która swym wyglądem powinna przyciągać uwagę zwolenników szybkiego i „ostrego” grania. Korpus gitary wykonano z mahoniu. Klonowy gryf przykręcono do korpusu za pomocą czterech śrub. W bocznej części korpusu tradycyjnie umieszczono dwa zaczepy na pasek oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”. Szyjka gryfu charakteryzuje się profilem określonym przez producenta mianem Extra Thin Flat. Podstrunnicę testowanej gitary wykonano palisandru i umieszczono na niej dwadzieścia cztery progi typu XJ. Progi oznaczono strzałkami z tworzywa sztucznego o wyglądzie masy perłowej. Ttak jak w większości modeli gitar, znaczniki te umieszczono na progi o numerach 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19, 21 oraz 24. Dodatkowo w progu dwunastym umieszczono nazwę modelu M-330R. Te same progi oznaczono małymi czarnymi kropkami w bocznej części podstrunnicy, którą ozdabia biały pasek z tworzywa sztucznego. Gryf jest łączony z korpusem na wysokości osiemnastego progu struny E 6 oraz dwudziestego trzeciego progu struny E 1. Dzięki takiemu sposobowi łączenia i wycięciom w korpusie wykonawca ma łatwy dostęp do wszystkich dwudziestu czterech progów na każdej ze strun. Siodełko zostało wyposażono w blokadę strun, co jest niezbędne przy mostkach obustronnych. Główka gryfu ma kształt charakterystyczny dla gitar LTD. Tuż przy siodełku umieszczono płytkę z czarnego tworzywa sztucznego, której usunięcie umożliwia dostęp do śruby regulującej prawidłowe ustawienie gryfu. W główce umieszczono sześć kluczy olejowych ESP. Cały osprzęt testowanej gitary jest czarny, chromowany. Przetworniki zamontowano w czarnych plastikowych ramkach, które umożliwiają regulowanie odległości przetwornika od strun. W testowanej gitarze zamontowano dwa aktywne przetworniki typu humbucker – ESP ALH-200. Cały układ elektroniczny jest wyjątkowo prosty w obsłudze: jest tylko jeden potencjometr głośności oraz trójpozycyjny przełącznik, który umożliwia wysyłanie na złącza gniazda wyjściowego sygnałów pochodzących z każdego z przetworników osobno oraz sumy sygnałów z obydwu pickupów. W tylnej ściance korpusu znajdziemy trzy płytki z czarnego tworzywa sztucznego. Jedna z nich osłania komorę w której znajdują się złącza gniazda oraz przetworników, druga – sprężyny i wewnętrzną część ruchomego mostka, natomiast ostatnia przykrywa pojemnik na baterię 9V. Testowany instrument wyposażono w obustronny ruchomy mostek Floyd Rose Special. Gitara oferowana jest w czarnym wykończeniu korpusu (w tym samym kolorze utrzymany jest wierzch główki).
WRAŻENIA
Tak jak się spodziewałem, testowana gitara to instrument solidnie wykonany i ładnie prezentujący się. Jest to instrument bardzo dobrze ustawiony do szybkiego grania, technikami legato oraz sweeping. Ruchomy mostek nie rozstraja instrumentu za bardzo. Jedynie rączka zbyt szybko „luzuje się” ale to jest kwestia odpowiedniego dokręcenia nakładki. Zaletą tego mostka jest fakt, że umożliwia on wykonywanie wszystkich istniejących technik, ponieważ po odpowiednim dokręceniu rączki „luzy” całkowicie znikają. Brzmienie M-330R jest bardzo ciekawe. Muszę przyznać, że tak brzmiący instrument może być częścią kolekcji każdego profesjonalnego gitarzysty. Wyraźnie słychać okrągłą nutę mahoniu lecz brzmienie M-330R nie należy ani do ciemnych ani do jasnych. Spróbuję opisać je po kolei dla każdego z ustawień przełącznika.
1) Brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy mostku jest najjaśniejsze z brzmień testowanej gitary. Nie jest ono zbyt płaskie i twarde jak to bywa w przypadku wielu instrumentów tego typu w cenie poniżej tysiąca dolarów. Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy współczesne stabilne brzmienie, z dużą zawartością środkowych częstotliwości. Jednak to brzmienie jest samo w sobie ciepłe. Na przesterowanym kanale mamy bardzo przyzwoite rockowe, brzmienie, które można użyć od grunge po nu metal poprzez wiele różnych odmian alternatywnych gatunków muzycznych.
2) Brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy gryfie jest ciemne. Powiedziałbym że to brzmienie na czystym kanale rzeczywiście należy do matowych, „grubych” barw, z których słyną niektóre modele Les Paul. Na przesterowanym kanale otrzymujemy śpiewne ciągnące się brzmienie, które szczególnie sprawdza się podczas grania w wyższych pozycjach. To brzmienie jest w pewnym sensie wizytówką instrumentów mahoniowych.
3) Brzmienie uzyskiwane z obydwu przetworników jest najciekawsze jeżeli chodzi o M-330R na czystym kanale wzmacniacza. Barwa którą uzyskujemy jest klarowna, śpiewna i bardzo charakterystyczna ponieważ można podobną usłyszeć w nagraniach takich zespołów jak Linkin Park czy Ashes Divide… Na przesterowanym kanale brzmienie jest również intrygujące. Jest ono mniej zwarte i oczywiście ciemniejsze niż brzmienie uzyskiwane z przetwornika przy mostku. Nie jest jednak rozmyte i jak najbardziej nadaje się nie tylko do grania partii solowych ale również riffów.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara to bardzo starannie wykonany instrument o bardzo przyzwoitym brzmieniu. Ten instrument sprawdzi się w rękach tego kto zgłębia naukę gry na gitarze elektrycznej. Z całą pewnością brzmienie M-330R ucieszy ucho niejednego gitarzysty, gustującego w mocniejszym graniu.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
konstrukcja: bolt-on
korpus: mahoń
szyjka: klon (profil Extra Thin Flat)
podstrunnica: palisander
progi: 24 XJ
siodełko: blokowane, 43 mm
mostek: obustronny ruchomy Floyd Rose Special
przetworniki: aktywne w układzie HH, ESP ALH-200
osprzęt: czarny, chromowany
kolor: Black
cena: 2500 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 33708-933-0
tel. w Polsce: 503 146 513
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 3/2012 miesięcznika Muzyk.