Gdy producent gitar elektrycznych – kierujący swa ofertę raczej dla miłośników nowoczesnych, ciężkich brzmień – wypuszcza na rynek model sygnowany przez jednego z najbardziej znanych gitarzystów gatunku robi się ciekawie. Gdy ten model ukazuje się w wersji cenowej dostępnej nie tylko dla koneserów, pojawia się wiele pytań na temat w czym tańsza wersja ustępuje droższej… Zazwyczaj te pytania pozostają bez odpowiedzi, gdyż z samych specyfikacji technicznych jednoznacznych wniosków wyciągać nie należy, a o brzmieniu każdy i tak ma swoje zdanie. Właśnie z tego powodu test LTD KH-330 nie będzie testem porównawczym, tylko opisowym. Opiszemy właściwości instrumentu bez odnoszenia się do modeli ESP.
OPIS
W katalogu producenta występuje sześć modeli sygnowanych przez Kirka Hammetta. Testowany model to konstrukcja typu bolt-on. Korpus KH-330 został wykonany z lipy dobrze znanej miłośnikom gitar LTD. Dwa zaczepy na pasek umieszczono tradycyjnie, podobnie jak gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”. Gryf testowanej gitary połączono z korpusem na wysokości dziewiętnastego progu struny E6 oraz dwudziestego drugiego progu struny E1. Taki sposób łączenia oraz profil szyjki klonowego gryfu Extra Thin Flat czynią testowany instrument zaiste „wyścigową” gitarą, stworzoną do szybkiego, „wyczynowego” grania. Testowaną gitarę wyposażono w specjalnie zaprojektowane w ESP aktywne przetworniki typu humbucker ESP Designed ALH-200. Na tylnej ściance korpusu znajdziemy m.in. płytkę chroniącą baterię zasilającą (9V). Sygnał z przetworników trafia na złącza trójpozycyjnego przełącznika oraz trzech potencjometrów obrotowych. Jeden z nich jest wspólnym potencjometrem barwy, dwa pozostałe służą do regulacji poziomu sygnału wyjściowego z każdego z przetworników z osobna. Na tylnej ściance korpusu testowanej gitary znajdziemy ponadto płytkę z czarnego tworzywa sztucznego, której usunięcie daje dostęp do sprężyn i wewnętrznej części ruchomego mostka. Sam mostek to obustronny ruchomy mostek Floyd Rose Special – stabilny nie rozstrajający gitary nawet przy dynamicznym jego wykorzystywaniu. I co ważne, po każdym odchylaniu mostka strój wraca dokładnie w ten sam punkt – ani jeden cent wyżej ani niżej. Podstrunnicę na gryfie testowanej gitary wykonano palisandru. Umieszczono w niej dwadzieścia cztery progi typu XJ. Progi są oznaczone wstawkami z tworzywa sztucznego o wyglądzie czaszki i skrzyżowanych kości. Oznaczono (tak jak w większości gitar) progi o numerach 1, 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19, 21 oraz 24. Progi są dość wysokie i szerokie, co przy menzurze 25.5” znacznie wpływa na możliwości artykulacyjne oraz na łatwość dokładnego wykonywania subtelnych niuansów w partiach solowych. Te same progi oznaczono małymi białymi kropkami w bocznej części podstrunnicy. Siodełko zostało wyposażono w blokadę strun, co jest raczej wymogiem przy mostkach obustronnych. „Odwrócona” główka ma kształt charakterystyczny dla gitar tego (wyścigowego) typu. Na przedniej jej części tuz przy siodełku znajdziemy płytkę z tworzywa sztucznego, której usunięcie umożliwia dostanie się do śruby regulującej prawidłowe ustawienie gryfu. Sześć kluczy LTD ułożono w jednej linii. Osprzęt testowanej gitary jest czarny, podobnie jak korpus i wierzch główki.
WRAŻENIA
Jak już wspomniałem wyżej, testowany model KH-330 można śmiało zaliczyć do gitar dla tak zwanych wyczynowców. Jednak jest to gitara o dość nowoczesnym, mocnym brzmieniu. Może od tego też od razu zaczniemy. Dostarczona do testu gitara oferuje trzy podstawowe barwy, opiszę zatem każdą z ich.
1) Brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy mostku. Jest to brzmienie bogate w środkowe częstotliwości, lecz nie jest zbyt twarde. Na czystym kanale wzmacniacza gitara brzmi ciekawie: mocno i z charakterem. Nie jest to przesycone „środkiem” bezimienne brzmienie tylko barwa, którą usłyszymy w wielu nowoczesnych nagraniach. Na przesterowanym kanale mamy potężne brzmienie – idealne w połączeniu z High-Gainowym lampowym wzmacniaczem. Oczywiście ten typ brzmienia jest doskonały zarówno do partii akompaniamentu jak i do partii solowych.
2) Brzmienie uzyskiwane z przetwornika znajdującego się przy gryfie. Jest to brzmienie podobne do poprzedniego, lecz bogatsze w częstotliwości dolnego środka i zdecydowanie bardziej śpiewne. Na przesterowanym kanale otrzymujemy również śpiewne, ciągnące się brzmienie, idealne zarówno dla romantycznych partii solowych jak i bardzo szybkiego „kostkowania”.
3) Brzmienie uzyskiwane z obydwu przetworników. Na czystym kanale jest bardzo uniwersalne, można zastosować je w wielu gatunkach muzycznych. Na przesterowanym kanale brzmienie jest nieco bardziej przezroczyste od poprzednich lecz równie ciężkie i śpiewne.
Każde z tych brzmień ma w sobie wspólne cechy opisane wyżej – gitara dobrze brzmi na przesterowanym kanale, w tym brzmieniu jest wszystko czego potrzebuje rockowy gitarzysta, ale jest ono równocześnie delikatne i mocne, jest szybki atak i subtelne wybrzmiewanie – wszystko to, czego potrzebuje współczesny gitarzysta.
PODSUMOWANIE
Testowany instrument jest gitarą średniej klasy, ale bardzo porządnie wykonaną i bardzo dobrze brzmiącą jak na swoją cenę. Przede wszystkim testowany instrument spełni wszystkie wymagania tych, którzy potrzebują gitary do szybkiego i ciężkiego grania. Oprócz tego KH-330 wręcz zaskakuje wyjątkową dynamiką brzmienia oraz zadziwiająco dobrymi wynikami brzmieniowymi zarówno w przypadku podłączenia do wzmacniacza lampowego jak i do symulatorów programowych. Testowana gitara może być z powodzeniem używana na scenie i w studiu. Do podstawowych zalet tego instrumentu można zaliczyć wygodę gry, ciekawe brzmienie oraz uniwersalność zastosowania.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: lipa
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24 XJ
Menzura: 25.5”
Przetworniki: 2 aktywne typu humbucker ESP Designed ALH-200
Elektronika: VOLUME × 2, MASTER TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Mostek: obustronny ruchomy Floyd Rose Special
Wykończenie: czarne
Sugerowana cena: 2650 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 337089330
tel. w Polsce: 503 146 513
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 11/2013 miesięcznika Muzyk.