Jednym z najnowszych modeli gitar basowych w ofercie firmy ESP jest czterostrunowy model BB-4 wchodzący w skład linii instrumentów oznaczonych logo LTD, wyprodukowany w Indonezji. Model ten posiada raczej tradycyjne kształty i charakteryzuje się uniwersalnym brzmieniem, łączącym nowoczesność z klasyką. Przyjrzymy mu się zatem bliżej…
OPIS OGÓLNY
Bas ten ma konstrukcję monolitu (neck-thru-body) co oznacza, że do gryfu stanowiącego oś instrumentu przyklejone są skrzydła korpusu. Korpus LTD BB-4 wykonano z drewna olchowego oraz jesionu bagiennego. Posiada raczej proste krawędzie, nieco profilowane. Kształt jest inspirowany klasycznymi instrumentami. Na płycie frontowej korpusu znajduje się przeźroczysta plastykowa osłona. Gryf jest pięcioczęściowy, zbudowany z trzech części drewna klonowego, przedzielonych dwoma paskami drewna orzechowego. Jest bardzo wąski, zwłaszcza od strony główki. Jego przekrój poprzeczny posiada kształt wąskiej litery U. Akcent nowoczesności wnosi główka, posiadająca dość oryginalny kształt. Szerokość szyjki na siodełku wynosi 38 mm, a na wysokości 21. progu 57 mm. Rozstaw strun na mostku jest raczej standardowy wynosi średnio 19 mm. Takie parametry gryfu z pewnością ułatwiają pracę lewej ręki i polepszają komfort gry, zwłaszcza muzykom, których dłonie nie są zbytnio duże. Aczkolwiek dla muzyków przyzwyczajonych do szerszych wymiarów, takich jak na przykład w basach typu Fender Precision niekoniecznie to może pasować. Menzura B-334 jest typowa i wynosi 34 cali (864 mm). Na podstrunnicy wykonanej z palisandru umieszczono 21 progów (symbol firmowy XJ) o średniej grubości. Punktowe znaczniki progów, umieszczone standardowo na podstrunnicy, ułatwiają orientację podczas gry. Regulacja napięcia pręta usztywniającego gryf znajduje się na główce. Śruba służąca do regulacji zamaskowana jest płytką z wygrawerowaną nazwą modelu – BB-4. W testowanym egzemplarzu korpus i tył gryfu wykończono częściowo przeźroczystym lakierem półmatowym w kolorze czarnym, określonym przez producenta jako Stain Black (SBLK). Dostępna jest także wersja lakieru naturalnego – Stain Natural (SNAT).
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
Testowany model jest wyposażony w dwa przetworniki Symour Duncan Quarter Pound: SJB-3 (przy mostku) i SPB-3 (bliżej gryfu). Są to pasywne przetworniki o dynamicznym i czystym sygnale wyjściowym, wzorowane na klasycznych przetwornikach fenderowskich typu Jazz Bass i Precision Bass. Dają one ładne i ciepłe brzmienie. Kontrola brzmienia BB-4 jest aktywna. Sygnał z przetworników jest wspomagany układem aktywnym ESP, zasilanym baterią 9 V. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnału obu przetworników (balans) oraz poziom tonów niskich, średnich (z możliwością wyboru częstotliwości – podwójny potencjometr) i wysokich. Korekcja jest skuteczna i pozwala kreować paletę różnorodnych brzmień instrumentu. Wszystkie regulatory, oczywiście oprócz głośności, posiadają wyraźny punkt zerowy, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem ułatwiającym ustawienie korektorów. Pożyteczną opcję wnosi przełącznik ACTIVE/PASSIVE, który umożliwia ominięcie aktywnej korekcji. W pozycji PASSIVE działają tylko pokrętła głośności oraz balansu.
Bateria 9V znajduje się w osobnym schowku, którego przykrywka jest przykręcona przy pomocy dwóch śrubek. Jak już nie raz komentowałem, nie jest to moje ulubione rozwiązanie, ponieważ nie ułatwia szybkiej wymiany baterii w razie nagłej potrzeby. Na szczęście przełącznik ACTIVE/PASSIVE ratuje sytuację.
AKCESORIA
LTD BB-4 wyposażony jest w solidny mostek metalowy wykończony – podobnie jak pozostałe akcesoria – srebrnym chromem. Konstrukcja mostka umożliwia zaczep strun na tylnej płycie korpusu. Opcja ta zdaniem wielu fachowców zwiększa długość wybrzmienia instrumentu. Stroiki Grover są typowe dla instrumentów produkowanych w krajach Dalekiego Wschodu. Rozmieszczone są one w układzie 2 + 2. Ciekawostką jest metalowy wspornik dla kciuka prawej ręki umieszczony w okolicach przetwornika typu P (od strony gryfu). Może on poprawić komfort gry szczególnie mniej zaawansowanym użytkownikom. Testowany instrument jest wyposażony w struny o średniej grubości z oplotem nieszlifowanym oraz standardowe zaczepy do paska.
WRAŻENIA Z TESTU
Bas BB-4 testowałem na kilku różnych zestawach wzmacniających. Ogólne wrażenia są pozytywne, co nie jest dla mnie zaskoczeniem, ponieważ nie różni się on zbytnio od wcześniej testowanych instrumentów z logo LTD. Jest porządnie wykonany, z dbałością o estetykę. Komfort gry jest na wysokim poziomie. Brzmienie tego instrumentu jest bardzo dobre: dynamiczne o szerokim spektrum, co zapewniają dobre przetworniki oraz przedwzmacniacz. Skuteczna i nieskomplikowana korekcja układu aktywnego pomaga użytkownikowi znaleźć preferowane brzmienia.
LTD BB-4 brzmi przekonująco zarówno przy tradycyjnym graniu palcami prawej ręki, jak i podczas stosowania technik kciukowych typu slap. Korzystną opcją jest możliwość grania „pasywnego” z ominięciem korektora aktywnego, aczkolwiek dynamika instrumentu wówczas wyraźnie maleje. Uzyskanie dobrego „pasywnego brzmienia” wymaga odpowiedniej korekcji wzmacniacza (zwiększenia czułości sygnału wejściowego i odpowiedniego, preferowanego przez użytkownika, ustawienia pokręteł korektorów). Ponieważ przyzwyczajony jestem do nieco masywniejszych basów, trochę niepokoi mnie bardzo mocno „odchudzony” gryf testowanego instrumentu LTD. Czy wytrzyma on bez odkształceń częste zmiany atmosferyczne w naszym klimacie?
OGÓLNE PODSUMOWANIE
Gitara basowa LTD BB-4 jest instrumentem godnym uwagi. Wykonana jest pod względem lutniczym bardzo starannie i rzetelnie. Walory brzmieniowe są utrzymane na wysokim poziomie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: neck-thru-body
Korpus: olcha / jesion bagienny
Szyjka: 5-częściowa, klon / orzech
Podstrunnica: palisander
Menzura: 34”
Przetworniki: Seymour Duncan Quarter Pound SJB-3 + SPB-3
Elektronika: VOLUME, BALANCE, 3-pasmowy korektor (+ regulacja częstotliwości pasma środkowego)
Sugerowana cena: 4500 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 337089330
tel. w Polsce: 503 146 513
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 10/2013 miesięcznika Muzyk.