Chociaż wraz z rozwojem technologii na rynku pojawiają się urządzenia korzystające z innych standardów i protokołów, nadal szeroko reprezentowane są na nim interfejsy audio, które do komunikacji z komputerem (lub urządzeniami mobilnymi) wykorzystują port USB. Oczywiście i tu zachodzą zmiany, co widać chociażby po urządzeniach zgromadzonych w tym zestawieniu. Najwięcej jest w nim modeli z portem w specyfikacji 2.0, ale znalazły się w nim urządzenia wykorzystujące zarówno starsze jak i nowsze rozwiązania czyli interfejsy z wtykami USB1.1 jak i gniazdami typu C.
W zestawieniu, które publikujemy w tym numerze znalazły się informacje o 37 urządzeniach pochodzących z oferty sześciu różnych firm. Poza parametrami gniazda służącego do połączenia z komputerem, interfejsy te różnią się między sobą także innymi cechami, jak również możliwościami i oferowanymi funkcjami. Chociaż prezentowane urządzenia to tylko wycinek oferty rynkowej, pozwalają zorientować się w tym, jakim potencjałem charakteryzować mogą się tego typu interfejsy. Z pewnością znajdą wśród nich coś dla siebie zarówno osoby szukające prostego interfejsu do skromnego domowego studia jak i ci, którzy rozglądają się za czymś o większych możliwościach.
O tym jak zmieniają się standardy świadczy chociażby to, że wśród modeli zgromadzonych w zestawieniu największą grupą stanowią modele oferujące wsparcie dla częstotliwości próbkowania do 192 kHz. Znacznie mniej jest urządzeń dla których górna granica to 96 kHz, a ponadto wśród prezentowanych interfejsów są także modele obsługujące jedynie częstotliwości 44.1 i 48 kHz.
W większości urządzeń, które znalazły się w zestawieniu mamy do dyspozycji chociażby jedno gniazdo pozwalające na podłączenie mikrofonu (także pojemnościowego dzięki zasilaniu Phantom +48V), choć są tu także modele bez takiego wejścia. Zadbano też o przedwzmacniacze mikrofonowe, wyposażając interfejsy w odpowiednio zaprojektowane układy. W większości przypadków gniazda mikrofonowe dzielą przestrzeń z wejściami liniowymi i instrumentalnymi mając postać gniazd typu combo, chociaż nie brakuje interfejsów, w których są one rozdzielone. Zróżnicowanie panuje także w temacie gniazd wyjściowych – liniowych, słuchawkowych i innych. Niektóre interfejsy są też wyposażone w gniazda insertowe. Poza złączami analogowymi część urządzeń oferuje też wejścia i wyjścia cyfrowe (koaksjalne i optyczne), a w niektórych znajdziemy także złącza WORD CLOCK czy gniazda MIDI. Tak jak zróżnicowana jest liczba fizycznych wejść i wyjść, tak samo różna jest liczba kanałów wejściowych i wyjściowych obsługiwanych przez poszczególne urządzenia.
Wśród dodatkowych funkcji oferowanych przez urządzenia znajduje się realizowana na różne sposoby funkcja sprzętowego monitoringu. Niektóre z urządzeń prezentowanych w zestawieniu mogą pochwalić się cyfrowym mikserem/routerem czy procesorem DSP. Różnice dotyczą również obsługi poszczególnych funkcji oraz dołączonego oprogramowania – zarówno tego pełniącego rolę mniej lub bardziej rozbudowanego panelu sterowania jak również wirtualnych mikserów czy innych aplikacji – programów DAW oraz wirtualnych instrumentów i efektów.
Różnice dotyczą również kwestii niezwiązanych bezpośrednio z dźwiękiem, a mianowicie konstrukcji, kształtu obudowy i materiałów, z których jest ona wykonana. W zestawieniu są także interfejsy pozbawione jej, mające formę kabla z odpowiednim wejściem z jednej strony i wtykiem USB z drugiej. Chociaż w większości prezentowanych modeli port USB służy jednocześnie do przesłania sygnałów i pobierania zasilania, to są w tym gronie także modele, w przypadku których możemy, na niekiedy wręcz musimy sięgnąć po zewnętrzny zasilacz.
Jak łatwo się domyśleć, zróżnicowanie dotyczące parametrów urządzeń i oferowanych przez nie możliwości sprawia, że różnice dotyczą także cen. Trzeba w tym miejscu przyznać że zakres cenowy ponad trzydziestu modeli zgromadzonych w zestawieniu jest naprawdę spory. Dość powiedzieć że najtańsze z prezentowanych interfejsów kosztują mniej niż sto złotych, natomiast za najdroższe trzeba zapłacić ponad trzy tysiące złotych. Jak to dokładniej wygląda przekonać się można zarówno z samego zestawienia jak i prezentowanej tutaj tabeli.
INTERFEJSY ZGROMADZONE W ZESTAWIENIU
1) Behringer MIC 2 USB – 99 PLN
2) Behringer LINE 2 USB – 99 PLN
3) Behringer GUITAR 2 USB – 99 PLN
4) Behringer UCA222 – 152 PLN
5) Behringer UCA202 – 152 PLN
6) Behringer UFO202 – 152 PLN
7) Behringer UM2 – 182 PLN
8) Behringer UCG102 – 196 PLN
9) Behringer UMC22 – 210 PLN
10) Behringer UMC202HD – 330 PLN
11) Focusrite Scarlett Solo 2Gen – 399 PLN
12) Mackie Onyx Artist 1•2 – 412 PLN
13) Behringer UMC204HD – 435 PLN
14) Steinberg UR12 – 516 PLN
15) Behringer UMC404HD – 550 PLN
16) Mackie Onyx Producer 2•2 – 580 PLN
17) Mackie Onyx Blackjack – 580 PLN
18) Focusrite Scarlett 2i2 2Gen – 589 PLN
19) Focusrite iTrack Solo – 590 PLN
20) Mackie MDB-USB – 620 PLN
21) Novation Audiohub 2×4 – 649 PLN
22) Steinberg UR22MKII – 696 PLN
23) Focusrite Scarlett 2i4 2Gen – 699 PLN
24) Steinberg UR242 – 869 PLN
25) Focusrite Scarlett 6i6 2Gen – 949 PLN
26) Behringer UMC1820 – 1250 PLN
27) Focusrite Scarlett 18i8 2Gen – 1490 PLN
28) Steinberg UR44 – 1526 PLN
29) Steinberg UR-RT2 – 1741 PLN
30) Focusrite Scarlett 18i20 2Gen – 1790 PLN
31) Focusrite Clarett 2Pre USB – 1790 PLN
32) Steinberg UR28M – 1963 PLN
33) Arturia AudioFuse – 2490 PLN
34) Focusrite Clarett 4Pre USB – 2490 PLN
35) Steinberg UR-RT4 – 2832 PLN
36) Focusrite Clarett 8Pre USB – 3390 PLN
37) Steinberg UR824 – 3713 PLN
Zestawienie ukazało się w numerze 5/2018 miesięcznika Muzyk.