W lipcu ubiegłego roku w ofercie firmy IK Multimedia pojawił się Syntronik – nowy instrument wirtualny (a właściwie cała kolekcja instrumentów) przeznaczony dla komputerów PC i Mac. Dwa miesiące później włoska firma udostępniła odmianę tej aplikacji przeznaczoną dla tabletów z systemem iOS. W grudniu 2017 roku program ten zaktualizowano do wersji 1.1 dodając m.in. możliwość pracy na smartfonach marki Apple.
Wraz z aktualizacją zmieniono też nazwę aplikacji na Syntronik for iPhone/iPad. Jest to 64-bitowy program wymagający zatem odpowiedniego urządzenia mobilnego i systemu co najmniej iOS 9.1, a najlepiej iOS 11 aby mieć dostęp do wszystkich funkcji. Podobnie jak Syntronik dla komputerów PC i Mac, także wersja przeznaczona dla smartfonów i tabletów Apple udostępnia siedemnaście instrumentów wirtualnych będących emulacjami klasycznych syntezatorów – analogowych i cyfrowych. Są to: Minimod, OXa, J-8, Pro-V, V-80, Harpy 260, T-03, Blau, Bully, Galaxy, SAM, String Box, Polymorph, 99, DCO-X, Noir i J-60. Niektóre z dostępnych emulacji nawiązują do jednego konkretnego instrumentu, inne z kolei czerpią inspiracje z kilku różnych modeli. Z tego też powodu niektórych „dawców” łatwiej jest rozpoznać po nazwach, a innych nieco trudniej. Każdy z instrumentów pochwalić się może własnym interfejsem graficznym, którego wygląd także może pomóc w „rozszyfrowaniu” syntezatora będącego pierwowzorem.
Tak czy inaczej, za „źródła inspiracji” służyło aż 38 różnych instrumentów takich marek jak Alesis (Andromeda), ARP (2600, String Ensemble/Solina), Elka (Rhapsody 490), Hohner (String Performer), Moog (Micromoog, Minimoog Model D, Modular, Opus 3, Prodigy, Rogue, Taurus I, Taurus II, Taurus 3, Minimoog Voyager, Multimoog, Polymoog), Oberheim (OB-X, OB-Xa, SEM), PPG (Wave 2.3), Realistic (Concertmate MG-1), Roland (Juno-60, Jupiter-4, Jupiter-6, Jupiter-8, JX-10, JX-3P, JX-8P, RS-09 Organ/Strings, RS-505 Paraphonic, TB-303 Bassline), Sequential Circuits (Prophet-10, Prophet-5) i Yamaha (CS-01II, CS-80, GX-1, SY99).
Podobnie jak wersja dla komputerów PC i Mac, także w przypadku Syntronik for iPhone/iPad czyli aplikacji dla urządzeń mobilnych wykorzystano m.in. technologię DRIFT, aby jak najwierniej odtworzyć zachowanie układów analogowych. W przypadku wersji dla środowiska iOS podstawowa aplikacja Syntronik jest darmowa i ma oczywiście pewne ograniczenia. Mamy owszem możliwość wypróbowania wszystkich instrumentów i efektów, edycji parametrów i zapisywania własnych barw, ale skorzystać możemy jedynie z 25 fabrycznych presetów i 16 programów Multi. Aby zyskać dostęp do wszystkich barw przygotowanych przez producenta (ponad 1200 presetów i 200 programów Multi) należy zakupić pełną wersję, która kosztuje 279.99 PLN*. Zakupu dokonujemy z poziomu aplikacji, a jeśli zależy nam jedynie na barwach z konkretnych syntezatorów, każdy z 17 można zakupić oddzielnie (cena pojedynczego instrumentu to 32.99 PLN*).
Wspomniane już programy Multi mogą składać się z maks. czterech pojedynczych barw, a do ich obsługi służy dedykowane okno. W nim to możemy dokonywać ustawień dla wybranych wcześniej presetów przypisanych do poszczególnych partii (A-D). Co możemy regulować? Zakres klawiatury (dzięki temu barwy mogą nakładać się na siebie na całej długości lub być przypisane do określonych wycinków, także nie nachodzących na siebie) oraz skrajne wartości VELOCITY. Takie konfiguracje maks. czterech barw możemy zapisać w pamięci.
Podobnie jak ten komputerowy, także Syntronik for iPhone/iPad udostępnia przeglądarkę presetów opartą na filtrach, pozwalającą wybierać barwy wg różnych kryteriów. Po załadowaniu presetu powiązanego z konkretnym z 17 instrumentów wirtualnych zyskujemy dostęp do okna (a właściwie czterech odpowiadających poszczególnym partiom) z odpowiednim panelem sterowania. Chociaż zadbano o to aby interfejs graficzny nawiązywał wyglądem do danego sprzętowego „klasyka” to jednak we wszystkich mamy do dyspozycji ten sam zestaw parametrów. Inne są tylko wirtualne kontrolery (przystosowane do obsługi przez ekran dotykowy), służące do ich regulacji. Poza blokami oscylatorów, generatora LFO oraz dwóch generatorów obwiedni AHDSR dostępny jest blok FILTER dający możliwość skorzystania z jednego z siedmiu typów filtracji (4 emulacje klasycznych filtrów z syntezatorów analogowych, filtr zapożyczony z SampleTank oraz PHASER i FORMANT). Ostatni blok (CONTROLLERS) oferuje parametry powiązane z kontrolerami i trybami pracy klawiatury.
Wszystkimi parametrami możemy sterować też wykorzystując zewnętrzny kontroler MIDI podłączony do tabletu lub smartfona. Do dyspozycji mamy funkcję MIDI Learn pozwalającą przypisać funkcje do potencjometrów. Możemy też edytować dokonane przez nas ustawienia komunikatów CONTROL CHANGE (warto zaznaczyć że ustawienia MIDI CC są przypisane do danej partii). Do dyspozycji mamy też obsługę komunikatów PROGRAM CHANGE oraz funkcję MIDI REMOTE. Syntronik for iPhone/iPad udostępnia ponadto ekranową klawiaturę, która daje możliwość zmiany wielkości klawiszy i jej widocznego zakresu, a także wyboru jednej z 15 skal oraz tonacji.
Dla każdej z partii (A, B, C, D) dostępny jest niezależny arpeggiator pozwalający budować maks. 16-krokowe sekwencje. Poszczególne kroki mogą wyzwalać nie tylko pojedyncze dźwięki ale również akordy. Arpeggiator daje też możliwość regulacji rozmaitych parametrów takich jak transpozycja kroków, długość patternu, rozdzielczość, zakres oktawowy arpeggia, tempo czy tryb przebiegu. Do dyspozycji mamy też gotowe patterny. Na każdą z czterech partii syntezatora przypada też oddzielny wirtualny rack z pięcioma slotami, do których możemy załadować rozmaite efekty. Do wyboru mamy 37 różnych – każdy z własnym interfejsem graficznym. Nie brakuje wśród nich emulacji klasycznych urządzeń, a dostępne algorytmy obejmują sześć kategorii: Amps, Distortion, Dynamic/EQ, Filter, Modulation oraz Reverb/Delay.
Aplikacji Syntronik for iPhone/iPad możemy używać samodzielnie ale może ona też współpracować z innymi programami zainstalowanymi na naszym tablecie czy smartfonie. Udostępnia ona wsparcie dla Inter-App Audio i Audiobus, a dzięki ostatniej aktualizacji (wersja 1.1) możemy używać jej także jako wtyczki AUv3 działającej wewnątrz programów obsługujących ten format (np. Cubasis, GarageBand, AUM).
Tekst: Grzegorz Bartczak
Producent: IK Multimedia, www.ikmultimedia.com
Ceny*: 279.99 PLN (wszystkie instrumenty), 32.99 PLN (pojedynczy instrument)
Test ukazał się numerze 1/2018 miesięcznika Muzyk.
* – ceny obowiązujące w momencie pisania testu