Wiadomość, jaka dotarła do nas, jest nieco intrygująca. Dla niektórych może dziwna i trudna do zaakceptowania, ale przez innych wyczekiwana. Otóż ponad trzydzieści rożnych festiwali i konferencji muzycznych organizowanych w Europie oraz Kanadzie i Stanach Zjednoczonych dołączyło do inicjatywy Keychange, co oznacza że zamierzają wdrożyć proces przestrzegania parytetu płci przy zapraszaniu wykonawców na swoje przedsięwzięcia. Fundacja będąca pomysłodawcą tej inicjatywy dąży do tego, aby do roku 2022 popierające ją festiwale osiągnęły poziom 50:50 w odniesieniu do występujących podczas nich artystek i artystów. Ogółem do programy przystąpiło 45 festiwali i konferencji.
Za tym pomysłem stoi brytyjska instytucja PRS Foundation, zajmująca się m.in. promocją wybranych wydarzeń muzycznych. Przy okazji podano listę festiwali [podajemy ją w dalszej części wiadomości], których organizatorzy już podpisali stosowną deklarację. Dołączyły one do „założycielskiej” ósemki czyli Reeperbahn Festival (Niemcy), BIME (Hiszpania), Iceland Airwaves (Islandia), Way Out West (Szwecja), Musikcentrum Öst (Szwecja), Tallinn Music Week (Estonia), MUTEK (Kanada) i The Great Escape (Wielka Brytania).
Założycielka PRS, Vanessa Reed, oświadczyła, że celem kierowanej przez nią organizacji, jest głównie wspieranie każdej różnorodności. 40 procent naszych grantów trafia do ludzi o imigranckich korzeniach, a 53 procent zespołów ma w swoim składzie kobiety. Dlatego troska o ich pełne uczestnictwo w strukturze festiwalowej jest naszym oczywistym obowiązkiem i nie ma nic wspólnego ze sztucznym lansowaniem pań. Idea PRS spotyka się jak dotychczas z różnym przyjęciem. Organizatorzy znanego niemieckiego festiwalu Reeperbahn, popierają ją czynnie od lat. Teraz wydali oświadczenie, w którym czytamy: Zauważamy bariery, z jakimi zmagają się kobiety w przemyśle muzycznym i wiemy, że ich uczestnictwo nie jest tak zrównoważone z mężczyznami, jakbyśmy sobie tego życzyli. Promujemy zmiany, które ostatecznie będą dobre zarówno dla naszego festiwalu, jak i całego przemysłu muzycznego. Wierzymy, że do końca tego roku przyłączą się do nas organizatorzy dotychczas niezdecydowani na podjęcie tej inicjatywy i zrobi się z niej ruch ogólnoświatowy.
Poza wspomnianą już ósemką, inicjatywę Keychange poparły takie festiwale jak: 53 Degrees North (Wlk. Brytania), Aldeburgh Festival (Wlk. Brytania), Blissfields (Wlk. Brytania), Bluedot (Wlk. Brytania), Borealis (Norwegia), BreakOut West (Kanada), By:Larm (Norwegia), Canadian Music Week (Kanada), Cheltenham Jazz Festival (Wlk. Brytania), Cheltenham Music Festival (Wlk. Brytania), Eurosonic Noorderslag (Holandia), FOCUS Wales (Wlk. Brytania), Granada Experience (Hiszpania), Hard Working Class Heroes (Irlandia), Huddersfield Contemporary Music Festival (Wlk. Brytania), A2IM Indie Week (USA), BBC Music Introducing Stages (Wlk. Brytania), Kendal Calling (Wlk. Brytania), Liverpool International Music Festival (Wlk. Brytania), Liverpool Sound City (Wlk. Brytania), Manchester Jazz Festival (Wlk. Brytania), Midem (Francja), Norwich Sound and Vision (Wlk. Brytania), North By North East (Kanada), NYC Winter Jazzfest (USA), Off The Record (Wlk. Brytania), Oslo World (Norwegia), Pop-Kultur (Niemcy), BBC Proms (Wlk. Brytania), Roundhouse Rising (Wlk. Brytania), Spitalfields Music (Wlk. Brytania), Sŵn (Wlk. Brytania), Trondheim Calling (Norwegia), Waves Vienna (Austria), Westway LAB (Portugalia), Wide Days (Wlk. Brytania), Gilles Peterson’s Worldwide Festival (Francja). W gronie tym znajduje się także jedna rodzima impreza – Katowice JazzArt Festival. Jak widać na razie obojętni są wobec niej producenci wszystkich największych i najbardziej znaczących festiwali z Glastonbury na czele.
Więcej informacji o tej inicjatywie na stronach keychange.eu i prsfoundation.com.