W lipcowym zestawieniu postanowiliśmy zaprezentować mikrofony wokalne przeznaczone do zastosowań scenicznych. Zgromadziliśmy w nim informacje o trzydziestu różnych modelach. Oczywiście stanowią one jedynie wycinek oferty rynkowej tego typu produktów ale ukazują czego możemy spodziewać się szukając takiego mikrofonu dla siebie. Chociaż – z wiadomych względów – wielką popularnością cieszą się na scenie systemy bezprzewodowe, to mikrofony wymagające kabla nadal trzymają się dobrze i cały czas znajdują użytkowników. Przy tak wielkiej gamie możliwych zastosowań jest miejsce na jedne i drugie, a wokaliści i wokalistki sami mogą zdecydować co wybrać.
W zestawieniu znalazły się zarówno mikrofony dynamiczne (22) jak i pojemnościowe (8), czyli konstrukcje oparte na odmiennej zasadzie działania przeznaczone jednak do tego samego celu. W przypadku mikrofonów dynamicznych sygnały elektryczne są generowane poprzez drgania membrany połączonej z cewką wewnątrz pola magnetycznego. Fale akustyczne są przetwarzane na mechaniczne drgania membrany, a te następnie zamieniane są właśnie na sygnały elektryczne. Inaczej wygląda to w mikrofonach pojemnościowych, w których membrana służy za jedną z z okładek kondensatora, na który musi być podane napięcie polaryzujące. Drgania będące efektem działania fal akustycznych powodują zmianę odległości między okładkami. Zmianie ulega także pojemność utworzonego przez nie kondensatora. Do ustalenia napięcia okładek kondensatora oraz zasilania elektroniki wymagane jest zasilanie Phantom. Obie grupy mikrofonów różnią się nie tylko zasadą działania ale także parametrami.
Mikrofony wokalne zgromadzone w zestawieniu to w większości modele o superkardioidalnej charakterystyce kierunkowości. Takich modeli jest 18, natomiast 11 to mikrofony kardioidalne. W zestawieniu jest też jeden mikrofon oferujący obie te charakterystyki i dający możliwość wyboru jednej z nich przy pomocy odpowiedniego przełącznika. Oczywiście wspólna nazwa nie oznacza, że wszystkie te mikrofony oferują taki sam kształt charakterystyki co widać chociażby gdy spojrzymy na wykresy udostępniane przez producentów. Dotyczy to zresztą nie tylko charakterystyki kierunkowości ale także częstotliwościowej. Oglądając te drugie możemy zauważyć chociażby podbicia i spadki przy określonych częstotliwościach czyli to jak konkretny mikrofon reaguje na dane pasma. Oczywiście informacja ta nic nie mówi nam o brzmieniu mikrofonu, ale przyda się przy wyborze. Wracając do samych danych, którymi różnią się od siebie poszczególne mikrofony to do najważniejszych należą: pasmo przenoszenia, czułość i impedancja. Wszystkie te oraz inne informacje znajdą Państwo w na kolejnych stronach zestawienia.
Niektóre z mikrofonów prezentowanych w zestawieniu oferują dodatkowe funkcje, wśród których najczęstszy jest włącznik umieszczony na korpusie. Inne dodatki to różnego rodzaju filtry czy (w jednym przypadku) tłumik Pad. Wbrew pozorom, mikrofony wokalne przeznaczone na scenę różnią się także kształtem. Oczywiście gdy umieszczamy je na statywie nie ma to znaczenia, ale jeśli śpiewając trzymamy je w dłoni, to wyprofilowanie korpusu może mieć wpływ na wybór konkretnego modelu. W zestawieniu znalazło się też kilka modeli o mniej standardowym wyglądzie. Mikrofony zgromadzone w zestawieniu – podobnie zresztą jak inne tego typu – mogą być wykorzystywane nie tylko przez wokalistów i wokalistki na scenie, ale także do innych zadań obejmujących szeroko pojęte przenoszenie głosu ludzkiego. Co więcej, niektóre z modeli z powodzeniem mogą być także wykorzystywane do nagłaśniania instrumentów.
Trzydzieści modeli prezentowanych w zestawieniu to mikrofony reprezentujące różne półki cenowe, a zakres cen jest naprawdę szeroki co widać w załączonej tabeli.
Mikrofony zgromadzone w zestawieniu
1) Mipro MM107 – 127 PLN
2) Electro-Voice Co9 – 229 PLN
3) Mipro MM707B – 296 PLN
4) Mipro MM707P – 352 PLN
5) Mipro MM39 – 384 PLN
6) Sontronics SOLO – 399 PLN
7) Electro-Voice PL80c – 419 PLN
8) Mipro MM59 – 440 PLN
9) Electro-Voice PL80a – 479 PLN
10) Sennheiser e 835 – 479 PLN
11) Sennheiser e 835 S – 479 PLN
12) Sennheiser e 845 – 589 PLN
13) Sennheiser e 845 S – 589 PLN
14) Electro-Voice ND76 – 679 PLN
15) Electro-Voice RE410 – 749 PLN
16) Electro-Voice ND86 – 829 PLN
17) Electro-Voice RE510 – 949 PLN
18) Sennheiser e 935 – 1019 PLN
19) Electro-Voice ND96 – 1049 PLN
20) Sontronics CORONA – 1050 PLN
21) Sennheiser e 945 – 1069 PLN
22) Sennheiser e 865 – 1229 PLN
23) Telefunken Elektroakustik M80 – 1275 PLN
24) Telefunken Elektroakustik M81 – 1275 PLN
25) Electro-Voice RE320 – 1399 PLN
26) Sennheiser MD 421-II – 2139 PLN
27) Sennheiser e 965 – 2149 PLN
28) Sennheiser MD 431 II – 2409 PLN
29) Neumann KMS 104 – 2650 PLN
30) Neumann KMS 105 – 2650 PLN